گزارشی از وضعیت فرزین رضایی‌روشن و ساسان نیک‌نفس

فرزین رضایی‌روشن، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، و ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ، علیرغم وضعیت وخیم روحی و نیاز به معاینه توسط پزشکی قانونی، از حق درمان و مرخصی محروم هستند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مسئولین زندان از اعزام فرزین رضایی روشن و ساسان نیک‌نفس که به‌دلیل مشکلات شدید روحی نیاز به درمان در خارج از زندان دارند، به پزشکی قانونی ممانعت می‌کنند.

فرزین رضائی روشن اعلام کرده که در صورت عدم رسیدگی مسئولین زندان به وضعیتش اقدام به دوختن لبهای خود و اعتصاب دارو و غذا خواهد کرد.

همچنین علیرغم گذشت دو هفته از دستور قاضی شعبه اول اجرای احکام دادسرای امنیت، جهت بررسی بیماری افسردگی ساسان نیک‌نفس، تاکنون اقدامی جهت اعزام وی به پزشکی قانونی صورت نگرفته است. بیماری افسردگی ساسان نیک‌نفس به حدی شدید است که بر روی دستانش آثار خودزنی قابل مشاهده است. 

فرزین رضایی‌روشن در خردادماه ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ٢الف سپاه منقل شد. وی پس از هشت روز بازداشت، با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

فرزین رضایی‌روشن در دی‌ماه ۱۳۹۷ توسط شعبه ٢۶دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمد زاده، از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی از اسفند ماه گذشته در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان اوین است.

فرزین رضایی روشن متولد سال ۱۳۵۳ دارای مدرک کارشناسی ریاضی و دبیر خصوصی ریاضی است. او پیش از این نیز در اعتراضات سال ٧٨ کوی دانشگاه تهران، اعتراضات سال ۸۸ و نیز اعتراضات سراسری دی‌ماه ٩۶ حضور داشته است.

ساسان نیک‌نفس یکی از ده شهروندی بود که در فاصله زمانی اردیبهشت‌ تا مرداد‌ماه ۱۳۹۸ در شهرهای تهران، قم، گرگان، نوشهر، تنکابن، بابلسر، تربت حیدریه و شهریار بازداشت شده بودند. این شهروندان روز یکشنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در مجموع به ۱۰۰ سال و ۴ ماه حبس محکوم شدند. این حکم در دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر عینا تائید شد.

طی این محاکمه ساسان نیک‌نفس به اتهام‌های «اجماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «توهین به مقدسات»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری» به ۸ سال حبس محکوم شد که مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری، در مورد وی اجرا خواهد شد.

مصادیق اتهامی این افراد حمایت از نظام پادشاهی از طریق فعالیت در رسانه‌های اجتماعی، پخش تراکت، شعار‌نویسی و اسکناس‌نویسی عنوان شده است. ساسان نیک نفس در مرداد ۱۳۹۹ جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.