انصراف مهدی مسکین‌نواز، زندانی سیاسی، از ادامه درمان به دلیل بازرسی بدنی غیراخلاقی

مهدی مسکین‌نواز، زندانی سیاسی، از ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ در اعتراض به نحوه نامطلوب اعزام برای درمان و شیوه غیراخلاقی و غیربهداشتی بازرسی بدنی، از ادامه درمان خود انصراف داده است و سلامتی او با خطرهای جدی روبرو است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، آقای مسکین‌نواز، طی سه سال گذشته به دلیل آسیب‌دیدگی کمر در مهره‌های چهار و پنج، آسیب‌دیدگی گردن و زانوی چپ – بر اثر این‌که در بازداشتگاه سپاه مورد ضرب شتم قرار گرفت – از درد کمر، زانو و گردن رنج می‌برد و تا کنون دو مرحله ۱۰جلسه‌ای فیزیوتراپی را گذرانده است.

به گفته پزشکان، کمر و زانوی چپ این زندانی سیاسی نیاز به جراحی دارد اما به دلیل شرایط نامطلوب زندان و ناممکن‌بودن مراقبت‌های بعد از جراحی در زندان، او به ناچار تصمیم به ادامه جلسات فیزیوتراپی به جای جراحی گرفته بود. اما در مرحله سوم فیزیوتراپی در اعتراض به «نحوه غیراستاندارد در اعزام» و «شیوه بازرسی غیراخلاقی و غیربهداشتی» که بدون دستگاه صورت می‌پذیرد از پذیرش اعزام درمانی انصراف داده است.

این زندانی بارها در اعتراض به این موارد با ریاست زندان صحبت کرده بود که هر بار برای مدتی مشکلات برطرف می‌شد اما پس از چندی شرایط دوباره به حالت قبل بازمی‌گشت.

به گفته بعضی از زندانیان، در جریان هر اعزام برای درمان، زندانی بین پنج تا هشت دفعه «به صورت دستی» مورد بازرسی بدنی قرار می‌گیرد. توجیه مسئولان زندان‌های جمهوری اسلامی برای این کار این است که «تجهیرات و امکانات نداریم». همچنین زندانی در هر یک از بازرسی‌های بدنی، «باید از جوراب تا شلوارش را از تن دربیارورد تا به صورت دستی مورد بازرسی قرار بگیرد».

مسئولان زندان‌های جمهوری اسلامی در شرایطی از نبود امکانات و تجهیزات بازرسی می‌گویند که بنا به شهادت بسیاری از زندانیان، انواع مواد و قرص‌های مخدر، روان‌گردان و اعتیادآور بدون هیچ مشکلی از بیرون به داخل زندان‌ها فرستاده می‌شود و خرید و فروش آن در تمام زندان‌ها امری عادی است. همچنین بر خلاف قوانین جمهوری اسلامی، زندانیان برای تهیه بسیاری از اقلام و لوازم مورد نیازشان، باید مبالغ گزافی را بپردازند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.