اعتراض دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه به سنوات تحصیلی

اعضای شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه در بیانیه‌ای به عدم اجرای صحیح آیین‌نامه آموزشی و ایجاد محدودیت برای انتخاب‌واحد دانشجویان روزانه اعتراض کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مهر، در بیانیه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه آمده است:

«در شورای آموزشی دانشگاه تصویب شده است تا آیین نامه آموزشی مصوب سال ۹۳ وزارت علوم تحقیقات و فناوری، برای ورودی های سال ۹۱ و ۹۲ نیز تعمیم داده شود.

درخواست شورای صنفی دانشجویان مبنی بر عودت شهریه اخذ‌شده برای ارائه دروس از هیات‌رئیسه دانشگاه به شرح زیر است:

۱- آن‌دسته از دانشجویان که  شهریه پرداخت کرده و وارد ترم سنوات می‌شوند مبلغ پرداخت‌شده از شهریه سنوات کسر شود.

۲- آن‌دسته از دانشجویان که برای آن‌ها شهریه ثبت شده و وارد ترم سنوات می‌شوند این مبلغ نیز پرداخت نمی‌شود و تنها شهریه کل ترم سنوات پرداخت می‌شود.

۳- دانشجویانی که شهریه پرداخت کرده و در سنوات مجاز فارغ‌التحصیل می‌شوند شهریه پرداخت‌شده عودت داده می‌شود.

اما اکنون و در کمال ناباوری اتفاقی که چند روز پیش شاهد آن بودیم، با کار‌شکنی مسئولان مواجه شده‌ایم که از آیین‌نامه نیز قصد درآمد‌زایی داشته و تا ترم ۸ سنوات مجاز تحصیلی آیین‌نامه ۹۱ را اجرا می‌کنند و بابت دروس اخذ مجدد شهریه دریافت می‌کنند و بعد از وارد شدن به ترم سنوات آیین‌نامه ۹۳ را اجرا و شهریه شبانه اخذ می‌کنند.

از طرفی دانشگاه از انتخاب واحد دانشجویان روزانه به علت بدهی بابت اخذ مجدد دروس جلوگیری کرده است که این اقدامات برخلاف مصوبه هیات‌رئیسه است.

اخذ شهریه در کنار افزایش هزینه سه‌برابری تغذیه برای دانشجویان که سنوات رفاهی آن‌ها نیز به پایان رسیده است فشار روز‌افزونی را به دانشجو وارد می‌آورد و از هرسو عرصه را برای دانشجویان تنگ‌تر می کند. مسئولان توجه ندارند دانشجو منبع درآمدی ندارد و مسئولان دانشگاه به جای این‌که فکر و تمرکز خود را برای فشار به دانشجو معطوف کنند باید از وزارت علوم به دنبال افزایش بودجه خود باشند تا حداقل امکانات را برای دانشجویان فراهم کرده، نه‌این‌که دانشجو را منبع درآمد خود کنند!

این اقدامات دانشگاه قطعا اجازه ادامه تحصیل برای دانشجویانی که توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند نمی‌دهد. بنابراین از همان ابتدا باید دانشجو می‌دانست که ادامه تحصیل تنها مختص گروه خاصی از جامعه است و بس.

ما نیز به تبعیت از رهبر معظم انقلاب اسلامی آرزو می کنیم دانشگاه صنعتی ارومیه نیز با تلاش فداکارانه مسئولان امر به سطحی از امکانات برسد که دانشجو دغدغه‌ای جز درس خواندن نداشته باشد.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.