هشدار وکیل سعید شیرزاد به مسئولان قضایی درباره «وضعیت خطرناک» موکلش بر اثر «اعتصاب غذا»

امیرسالار داوودی، وکیل سعید شیرزاد، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر که از ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۵ در اعتراض به آنچه «مرگ خاموش زندانیان در زندان رجایی شهر» نامیده، دست به اعتصاب غذای تر زده است نسبت به وضعیت جسمانی و سلامتی موکل اش هشدار داد و از مسئولان قضایی ایران خواست «پیش از آن که دیر شود با این زندانی سیاسی به گفتگو بنشینند.»

آقای داوودی گفت: «سعید شیرزاد با ضعف مفرط، کاهش وزن شدید و فشار شدیدی که به خاطر اعتصاب غذا به کلیه ها و جهاز هاضمه‎اش وارد شده در وضعیت خطرناک و نگران کننده ای به سر می برد. وضعیتی که ایجاب می کند مسئولان به صورت عاجز با او گفتگو کنند اما جالب این است که هنوز مقامات قضایی، مقامات زندان و مقامات امنیتی با سعید وارد گفتگو نشده‎اند. حتی کسی سراغ او نرفته انگار نه انگار که اعتصاب غذا کرده‎است.»

سعید شیرزاد فعال سیاسی و مدنی ۲۸ ساله، اولین بار در شهریور ۱۳۹۱ و زمانی که برای کمک به زلزله‌زدگان به شهر اهر در استان آذربایجان شرقی ایران رفته بود، توسط نیروهای انتظامی بازداشت شد و تاکنون سه بار بازداشت و زندانی شده‎است که به گفته یک منبع مطلع بازداشت سوم او که در ۱۲ خرداد سال ۱۳۹۳ که به صدور حکم ۵ سال زندان توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران منجر شد، توسط ماموران «وزارت اطلاعات» انجام شد.

او که به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی به پنج سال زندان محکوم شده و هم اکنون در بند ویژه زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج زندانی است، در اعتراض به موارد متعددی از نقض حقوق زندانیان همچون «ضرب و شتم زندانیان هنگام اعزام به دادگاه و جلوگیری از اعزام زندانیان بیمار به بیمارستان»، از روز ۱۷ آذر ۱۳۹۵ با دوختن لب‌هایش اعلام اعتصاب غذای تر -نوشیدن آب و قند با استفاده از نی به دلیل دوختن لب‌ها- کرده‎است. دوختن لب در فرهنگ اعتراضی زندان به معنای جدیت اعتصاب غذا و خودداری قطعی زندانی از دریافت هرگونه غذایی جز مایعات محسوب می‌شود.

امیرسالار داوودی، وکیل سعید شیرزاد، در اولین اظهارنظر و مصاحبه درباره اعتصاب غذا و وضعیت موکلش در زندان گفت: «سعید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به اعتراضاتی که درباره نحوه برخورد با زندانیان سیاسی و اعتقادی دارد وارد اعتصاب می‌شود و لب‌هایش را می دوزد. البته دوختن لب‌ها نمادین بود. یعنی لب‌ها را دوخت و حالا باز کرده اما در اعتصاب غذا است. بیش از ۱۰ تا ۱۵ کیلو وزن کم کرده و شب گذشته که به من زنگ زده بود، صدایش کاملا تغییر کرده، اینقدر صدایش نحیف و نزار و مبتنی بر ضعف بود که فکر کردم از عالم دیگری حرف می‎زند. گفت من تصمیمم را گرفته‌ام و تا پای جان هم می‎روم. این مرا خیلی نگران کرد چون با شناختی که از سعید شیرزاد دارم تقریبا مطمئن هستم که تا آخر ماجرا خواهد رفت و این خطرناک است.»

سعید شیرزاد در نامه اعلام اعتصاب غذایش، خطاب به مسئولان قضایی نوشت: «مسئولان زندان رجایی شهر کرج برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت، از دریافت نامه‌های اعلام اعتصاب غذا خودداری می‌کنند»، چرا که براساس قانون در صورت پذیرفتن نامه اعتصاب غذا باید مراقبت‌های پزشکی از زندانی در حال اعتصاب را بیشتر کنند و مسئولیت بیشتری در قبال جان و سلامتی زندانی متوجه مسئولان زندان است.

زندان رجایی شهر کرج عمدتا محل نگهداری زندانیان با جرائم خشن است اما یکی از سالن‌های این زندان (سالن ۴ بند ۱۲) به زندانیان عقیدتی، سیاسی و امنیتی اختصاص دارد. بیش از شصت زندانی این سالن که عمدتا به دلیل فعالیت‌های سیاسی و یا صرفا به دلیل عقایدشان به زندان محکوم شده‌اند، از نظر امکانات بهداشتی و غذایی در تنگنا و مضیقه هستند و برخلاف سایر زندانیان از حق تماس تلفنی نیز محروم‎ شده‎اند.

وکیل سعید شیرزاد گفت: «سعید خواستار این است که رئیس زندان در خصوص جلوگیری از برخوردهای ناصوابی که تاکنون با زندانیان سیاسی صورت گرفته تضمین بدهد و حقوق زندانیان سیاسی را تامین کند. به هرحال مسولان باید بروند با سعید صحبت کنند و از او بپرسند که چرا اعتصاب کرده ای. او را متقاعد کنند و تضمین بدهند که رعایت می کنند.»

امیرسالار داوودی با ابراز نگرانی و هشدار نسبت به بی توجهی به خواسته های موکلش، گفت: «من هشدار می دهم که ده پانزده روز دیگر کشور و نظام سیاسی با یک بحران مواجه خواهد بود. دلیل‎اش هم این است که سعید شیرزاد کوتاه نمی‎آید و تا تهش خواهد رفت الان که فرصت است و قابلیت مذاکره دارد با او باید صحبت کنند. احتمالا فقط تا ده پانزده روز دیگر هوش و توان ذهنی گفتگو را دارد. غنیمت بدانند بنشینند با او صحبت کنند و او را متقاعد کنند در غیر این صورت اتفاق خوشایندی در پیش نخواهد بود.»

وکیل سعید شیرزاد همچنین درباره وضعیت پرونده موکلش گفت که «تاکنون حکم دادگاه تجدیدنظر سعید شیرزاد صادر نشده است.» او با اشاره به اینکه «آقای شیرزاد یکی از فعالان حقوق کودکان است و شخصیت تلاشگر و توانمندی دارد»، گفت که «اتفاقا به همین دلیل و دلایل دیگری منجمله حمایت معنوی از خانواده‎های زندانیان سیاسی، ایشان را بازداشت کردند و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شد. از آن موقع من تجدیدنظرخواهی کردم و بیش از یک سال و اندی است که هنوز دادگاه تجدیدنظر برگزار نشده و تاکنون حتی تعیین شعبه هم نشده است.»

امیرسالار داوودی گفت: «افرادی که تحت عناوین مختلف در زندان هستند، قاتل و جنایتکار و دزد نیستند. افرادی هستند که به لحاظ انگیزه ارتکابی جرم، انگیزه درست و خوبی دارند و حاکمیت باید بیشتر با تساهل و تسامح با آنها برخورد کند و سعی کند با خلوت کردن زندان‎ها از این بچه‎ها که بچه‎های خوبی هستند و انگیزه‎های شرافتمندانه، پشت فعالیت‎های‌شان است به نوعی آرامش را به جامعه برگردانند. این شدنی است و کشور و نظام سیاسی و نظام قضایی این ظرفیت را دارد که جوان‎ها را با به دست آوردن دل و قلب شان به سمت کمک به پیشرفت کشورشان هدایت کند ولی ادامه این جریانات فقط باعث استرس و بحران می شود که به نفع هیچ کسی نیست.»

پیشتر ۱۴ تن از همبندیان سعید شیرزاد در زندان رجایی شهر کرج روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه که همزمان بود با گذشت ۳۰ روز از اعتصاب غذای این فعال مدنی زندانی، با امضای نامه‌ای ضمن حمایت از خواسته‌های سعید شیرزاد، آن را «صنفی و مشروع و قانونی خواندن» دانستند و خواهان رسیدگی پزشکی مناسب به وضعیت جسمی او شدند.

در این نامه که به امضای چهارده زندانی بند سیاسی زندان رجایی شهر رسیده، آمده است: «ما جمعی از زندانیان سیاسی-عقیدتی سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) ضمن ابراز نگرانی از پیامدها و عوارض اعتصاب غذایی طولانی بر سلامت جسمانی خواستار رسیدگی فوری به وضعیت سعید شیرزاد و خواسته های همگانی ایشان هستیم.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.