امام جمعه اهواز: مسئولان محیط زیست دروغ می‌گویند٬ هورالعظیم آب ندارد

امام جمعه موقت اهواز اظهارات معصومه ابتکار و سایر مسئولان سازمان محیط زیست ایران مبنی بر آب‌‌‌گیری تالاب «هورالعظیم» را «دروغ» خوانده و گفت که، به جز فلاکت و بدبختی چیزی در این تالاب نیست.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کارون نیوز، محسن حیدری در نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در شهرستان کارون گفت گزارش‌ها در مورد شیرین شدن آب هورالعظیم نیز دروغ محض است.

آقای حیدری افزود که «من حضوری از تالاب هورالعظیم بازدید کردم، به جز فلاکت و بدبختی چیزی در تالاب هورالعظیم نیست.»

وی بی آن که نامی از مسئولان سازمان محیط زیست ببرد هم گفت آنها «اعلام می‌کنند که ۷۰ درصد هورالعظیم آبگیری شده است»، در حالی که «یک قطره آب شیرین» هم در تالاب نیست.

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین افزود که آب در «هورالعظیم» «همه آن شور و پساب شرکت نفت و یا پساب نیشکر است که هیچ موجود زنده ای در آنجا نمی تواند زندگی کند.»

وی همچنین اضافه کرد که، حتی گاومیش‌داران می‌گویند وقتی آب را از تالاب بردند گاومیش‌های خود را از دست دادیم و آب هورالعظیم سمی و کشنده شده است و کشتارگاه حیوانات و گاومیش‌ها شده است.

رادیو فردا در این خصوص نوشته است؛ تالاب هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان است که در مرز ایران و عراق واقع شده است.

این تالاب در سال‌های اخیر با خطر نابودی روبه‌رو بوده است، امری که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، آن را نتیجه سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران می‌داند.

خانم ابتکار بارها گفته که مجوزهای دولت پیشین ایران به وزارت نفت برای اکتشاف و استخراج نفت در این منطقه باعث از بین رفتن تالاب هورالعظیم شده و دولت کنونی دیگر اجازه چنین اقداماتی را نمی‌دهد.

این در حالی است که حسن آقاشیرمحمدی، فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست خوزستان، روز ۲۱ شهریور گفت که، وزارت نفت همچنان در تالاب هورالعظیم در حال ساخت و ساز و خاکبرداری و جاده کشیدن است.

در دو سال گذشته، آن طور که مسئولان سازمان محیط زیست می‌گویند، تالاب هورالعظیم آبگیری دوباره شده، اما این تالاب همچنان کم‌آب است.

معصومه ابتکار٬ رئیس سازمان محیط زیست، هم روز ۱۳ اسفندماه اعلام کرد که، چهار میلیارد متر مکعب آب شیرین از کرخه وارد هورالعظیم شده است» و «و این تالاب ۷۰ درصد آبگیری شده که این امر دروغ نیست.

این مقام مسئول همچنین انکار و رد اقدامات سازمان محیط زیست در این تالاب را «جوسازی‌ها برای تخریب دستاوردهای دولت» ارزیابی کرده است.

از خشک شدن تالاب هورالعظیم به عنوان یکی از عوامل ایجاد گرد و غبار در این منطقه نام برده می‌شود٬ اما برخی از نمایندگان مجلس در مورد اقدامات دولت در احیای این تالاب ابراز تردید می‌کنند.

عباس پاپی‌زاده٬ نماینده مردم دزفول در مجلس، از جمله نمایندگانی است که آبگیری تالاب هورالعظیم را «مبهم» دانسته و گفته است: ما اهالی خوزستان به هیچ عنوان آبگیری شدن ۶۳ درصد تالاب هورالعظیم را نمی‌بینیم.

آقای پاپی‌زاده همچنین از عملکرد وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست در راستای کنترل ریزگردها گلایه کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.