دود و گازهای سمی زباله‌دان قدیمی اهواز همچنان هوا را آلوده می‌کند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفته است زباله‌هایی که تا پنج سال پیش در منطقه برومی اهواز مدفون شده است، همچنان دود و گازهای سمی به هوا متصاعد و آلودگی تولید می‌کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در روزهای اخیر شماری از شهروندان اهوازی از انتشار دود در منطقه «برومی» اهواز شکایت کرده بودند؛ با این تصور که دود ناشی از سوزاندن زباله است.

علی بنی‌عگبه، رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز در این باره گفت: این دود ناشی از سوزاندن زباله نیست، بلکه به دلیل متصاعدشدن گازهای ناشی از دفن زباله در سال‌های گذشته است.

او همچنین گفت که منطقه برومی تا پنج سال پیش محل قدیمی دفن زباله‌های اهواز بوده است اما امروز زباله‌ها در منطقه «صفیره» دفن می‌شود.

به گزارش ایرنا رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز همچنین تأیید کرده است که گازهای ناشی از دفن زباله در سال‌های متمادی (گاز متان) باعث آتش‌سوزی و تولید دود می‌شود که این مسئله به دلیل نزدیکی منطقه «برومی» به اهواز و چند روستا، باعث نارضایتی ساکنان شده است.

او همچنین اعلام کرده است که در بهمن‌ماه سال گذشته مقرر شد ساماندهی سایت برومی و لوله‌گذاری برای خروج گازهای محبوس تسریع شود اما این مسئله به دلیل تغییرات در مدیریت سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز، به تأخیر افتاده است.

بنی‌عگبه همچنین در باره وضعیت محل فعلی دفن زباله‌های اهواز در منطقه صفیره گفته است: در این مکان قرار بود زباله‌ها به روش جدید و در یک «سلول ویژه» دفن شود اما به دلیل دفن غیراصولی زباله این سلول دچار مشکل و انفجارهای خودبخودی شده و قابل استفاده نبود. به همین دلیل تا زمان ساخت سلول جدید، شهرداری زباله‌ها را در این محل رهاسازی می‌کرد که در این زمینه چندین بار تذکر داده شد.

او افزود: سلول جدید در حال ساخت است و زباله‌هایی که قبلا رهاسازی شده بود به وسیله خاک پوشانده شده ولی باید برای جلوگیری از آتش‌سوزی ناشی از گازهای محبوس چاره‌اندیشی شود. به گفته وی لوله‌های خروج شیرابه زباله در سلول جدید دارای مشکلاتی در زمینه شیب‌بندی است .

محدوده سایت قدیم دفن زباله شهر اهواز در مجاورت روستای برومی (از ورودی‌های اصلی شرق اهواز) مساحتی حدود ۳۰۰ هکتار دارد که از سال ۷۰تا ۹۱ محل دفن غیراصولی زباله‌های خانگی و بیمارستانی بوده است.
پسماندهای اهواز از سال ۹۱ با افتتاح محل جدید در منطقه صفیره، در جاده اهواز – ماهشهر دفن می‌شود و شهرداری اهواز قرار بود برای مدفن قدیمی زباله‌های اهواز در منطقه برومی چاره‌اندیشی کرده و آن‌جا را به فضای سبز تبدیل کند. البته ساماندهی برومی به دلیل ممانعت شرکت نفت (مدعی مالکیت اراضی) چندین سال به تاخیر افتاده بود که بعد از پیگیری‌ها به جریان افتاد.

لازم به یادآوری است زباله‌هایی که در برومی دفن می‌شد بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی تخمیر شده و انواع گازهای سمی از جمله متان و دود زیادی تولید می‌کند که برای ساکنان روستاهای اطراف و بعضی مناطق شهری مشکل‌ساز است.

دفن غیراصلی زباله در مدفن جدید در صفیره نیز بارها موجب آتش‌سوزی شده که به دنبال آن اهالی روستا شکایت‌های متعددی ارسال کرده‌اند.

سال گذشته نیز دود یکی از آتش‌سوزی‌ها تا حدی غلیظ بود که باعث کاهش دید در فرودگاه اهواز و لغو پروازها شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.