طلب ۶۰۰میلیارد تومانی صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر از دولت

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اعلام کرده است که این صندوق ۶۰۰میلیارد تومان از دولت طلبکار است و این طلب هرساله بیش‌تر می‌شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمدرضا رستمی گفت: صندوق بیمه اجتماعی به سه قشر کشاورز، روستایی و عشایر خدمات ارائه می‌کند. اقشاری که بر اساس آخرین سرشماری‌ها ۲۲ میلیون نفر جمعیت دارند که بر اساس برآوردها ۶ میلیون خانوار هستند.

او همچنین افزود: علاوه بر این اقشار که گفته شد رانندگان حمل بار و مسافر بین شهری، کارکنان نظام مهندسی کشاورزی، ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و همچنین شاغلین فصلی و کشاورزان غیر ساکن در روستاها افرادی هستند که از خدمات بیمه اجتماعی بهره می‌برند.

به گزارش فارس حمید رستمی در باره نوع این صندوق گفت: این صندوق صرفاً موجودیت اقتصادی و مالی ندارد بلکه ترکیبی از موجودیت اقتصادی و مالی و حمایت اجتماعی است. در واقع بیمه اجتماعی یک صندوق حمایتی است و به همین دلیل است که میزان حق بیمه آن نسبت سایر صندوق‌ها پایین‌تر است.
او در باره اختیاری‌بودن عضویت در این صندوق نیز ادامه داد: همین اختیاری بودن باعث شده که از مجموع ۶ میلیون خانوار مشمول، تنها یک میلیون و ۵۰۹ هزار خانوار تحت پوشش باشند و میانگین پوشش در کشور ۲۵ شود.

به گفته حمید رستمی، صندوق بیمه اجتماعی یکی از صندوق‌های چهارگانه زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که مراحل اجرایی آن در سال ۸۴ آغاز شد اما بستر قانونی‌اش به سال ۸۳ بازمی‌گردد که در جریان تصویب آیین‌نامه اجرایی صندوق در هیئت وزیران تدوین شد.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.