اختلال در سرویس پراکسی‌ها و فیلترشکن‌ها در آستانه انتخابات

طی روزهای اخیر دسترسی و اتصال به وی پیان ها و برخی فیلترشکن‌هایی که پیش‌تر در ایران فعال بودند، کاملا قطع شده است.

تحقیقات تارنگار حقوق بشر در ایران نشان می‌دهد که استفاده از OpenVpn در شهر تهران به خصوص بر روی نرم‌افزار تلفن همراه عملاً غیرممکن است و اتصال به برخی فیلترشکن ها نیز به سختی ممکن می‌شود.

گمان می‌رود که با نزدیک شدن به زمان انتخابات اعمال فیلترینگ و از از کار انداختن وی پی ان ها از سوی دستگاه‌های مربوطه شدت گرفته و این محدودیت در تهران نسبت به شهرستان‌ها بیشتر است.

دستگاه‌های امنیتی ایران تاکنون تعداد زیادی از سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی را در ایران فیلتر و استفاده از بسیاری از فیلترشکن‌ها را ناممکن کرده است.

تصمیم‌گیری در خصوص فیلترینگ اینترنت توسط یک نهاد یا سازمان مشخص اعمال نمی‌شود اما از جمله نهادهایی که در این امر دخالت دارند می‌توان به شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اشاره کرد. در کنار این دو نهاد دولتی، مجموعه های غیررسمی که از آن به «ارتش سایبری جمهوری اسلامی ایران» یاد می‌شود و در طی سالهای گذشته در حمله و هک کردن سایت‌های اینترنتی مخالفان و منتقدان حکومت نقش فعالی داشته است و همچنین پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران) نیز در فیلتر کردن سایتهای اینترنتی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و اعمال محدودیت نقش فعالی ایفا کرده‌اند.

گفتنی است سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۲ قطعنامهای را تصویب کرد که بر اساسان اتصال به اینترنت حق مردم جهان اعلام شده و آزادی بیان به صورت آنلاین و آزادی اینترنت باید توسط تمام کشورها محترم شمرده شود و کشورها می‌بایست دسترسی آزادانه شهروندان به اینترنت را تضمین کنند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.