کاهش ۱۸ سانتی متری تراز آب دریاچه ارومیه در یک سال

یک مقام ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی با اعلام اینکه تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۱۸ سانتی متر کاهش پیدا کرده است،‌ گفت: این وضعیت «نگران کننده نیست.»

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از خبرگزاری ایسنا، فرهاد سرخوش روز شنبه ۱۳ خرداد، گفت که تراز آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰متر و ۹۳ سانتی متر است که نسبت به سال گذشته کاهش یافته،« اما این وضعیت نگران کننده نیست.»

وی دلیل کاهش تراز آب دریاچه ارومیه را کاهش ۲۰ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته اعلام کرد.

بر اساس این گزارش،‌ با بررسی آمار تراز آب دریاچه ارومیه درسال گذشته مشخص می شود که تراز آب این دریاچه ۱۸ سانتی متر کاهش یافته است.

به اختلاف ارتفاع آب دریاچه ها یا دیگر نقاط با دریای آزاد(واحد مرجع) تراز آب گفته می شود و با اندازه گیری این پارامتر، تغییرات ارتفاع آب دریاچه ها بررسی می شود.

آقای سرخوش همچنین اعلام کرد که تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به مهر ماه ۹۴ تقریبا ۸۵ سانتی متر افزایش یافته و برنامه احیای ۱۰ ساله پیشرفت این دریاچه درحال پیشرفت است.

در همین حال، قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی، گفت که آب دریاچه ارومیه از ۵۰۰ میلیون مترمکعب درسال ۹۲ با پنج برابر افزایش به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

در نخستین جلسه رسمی دولت حسن روحانی در سال ۹۲، کمیته‌ای برای نجات دریاچه ارومیه تشکیل شد که وزارتخانه‌های نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و همچنین رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و نماینده معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهوری، اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

انتقال آب به جزایر و تالاب های حاشیه دریاچه ارومیه، ممنوعیت توسعه زمین‌های کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و انجام هرگونه عملیات منجر به افزایش برداشت آب از منابع این حوضه، از جمله مصوبات دولت برای طرح نجات دریاچه ارومیه بوده است.

با این حال، درسال های گذشته برخی از مقامات مسئول اعلام کرده اند که بخشی از بودجه های تصویب شده برای این موضوع پرداخت نشده است.

در این ارتباط،‌ آقای سرخوش گفت که درسال ۹۵، باید ۱۲۰۰ میلیارد تومان باید به پروژه های ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت می شد که در نهایت، ۴۰ درصد از این مبلغ پرداخت شده است.

در سال های گذشته، تجمعات اعتراضی به خشک شدن دریاچه ارومیه در تبریز و ارومیه برگزار شده و صدها تن دراین تجمع ها دستگیر شده اند.

در این میان،‌ برخی از موسسات کشورهای خارجی از جمله آلمان پروژه های مشترکی را با ایران برای احیای دریاچه ارومیه اجرا می کنند و دولت ژاپن نیز تاکنون دو میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه به برنامه توسعه ملل متحد کمک کرده است.

مقامات دولت و کارشناسان پیش از این همچنین درباره احتمال خشک شدن صدها دریاچه و تالاب دیگر در ایران هشدار داده اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.