پنج اتحادیه کارگری فرانسه: «به پایمال شدن حقوق کارگران ایران معترضیم»

۱۳ ژوئن میدان ملل ژنو شاهد تظاهرات ایستاده‌ای در حمایت از کارگران ایران بود. تظاهرات به فراخوان «کلکتیو» ۵ سندیکای بزرگ فرانسه مقابل دفتر اروپایی سازمان ملل، برگزار شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو زمانه، سندیکاهای فرانسوی ث.ژ.ت (CGT)، ث.اف.د. (CFDT)، اف.اس.او (FSU)، اونسا (UNSA) و سولیدر (Solidaires) متشکل در «کلکتیو»در فراخوان مشترک خود به محرومیت کارگران ایران از حق اعتصاب، حق تظاهرات، و حق ایجاد تشکلات سندیکایی اعتراض کرده و خواستار «حضور نمایندگان واقعی و مستقل کارگران در هیأت نمایندگی ایران در کنفراس بین اللملی سازمان جهانی کار» شده‌اند.

«کلکتیو» در سال‌های اخیر در کنار برگزاری تظاهرات و شب‌های همبستگی با کارگران ایران، در چند مورد فعالان کارگری را از ایران برای شرکت در اجلاس سالانه ILO به ژنو دعوت کرده است. می‌توان به دعوت محمود صالحی از «کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل‌های کارگری» اشاره کرد که موفق شد به ژنو بیاید، و علی نجاتی از سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه که به قصد سفر به ژنو سوار هواپیما شد اما توسط ماموران از هواپیما پیاده و دستگیر شد.

امسال «کلکتیو» رضا شهابی، داود رضوی، و حسن سعیدی از اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی را به اجلاس دعوت کرد. شهابی و رضوی ممنوع‌الخروجند. اما حسن سعیدی روز گذشته به فرانسه سفر کرد. او در فرودگاه پاریس با مشکلاتی مواجه شد اما امروز پا به خاک فرانسه گذاشت و عازم ژنو شد.

فیلیپ ریو درباره فعالیت‌های کلکتیو می‌گوید: هدف ما فشار آوردن به حکومت ایران است و به فشارها ادامه می‌دهیم تا رژیم ایران به خواست کارگران ایران بویژه حق تشکل احترام بگذارد.

۱۹ تشکل و نهاد مدافع جنبش کارگری در ایران از فراخوان حمایت کرده و اعضا یا نمایندگان آن‌ها و فعالین اجتماعی دیگری برای شرکت در این تظاهرات به ژنو رفته بودند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.