روز جهانی مبارزه با مواد مخدر؛ افزایش مرگ و میر مبتلایان به اعتیاد در ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران در یک نشست خبری به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر از فوت سه هزار و ۱۹۰ نفر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر در طول سال ۹۵ خبر داده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، پرویز افشار گفته است از میان درگذشتگان هزار و ۸۸۲ نفر به دلیل مسمومیت حاد با مواد فوت کرده اند و مرگ و میر ناشی از مصرف مواد در سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن رشد ۲/۶ درصدی داشته است.

اول اردیبهشت ماه سال گذشته اما آماری مشابه همین آمار برای سال ۹۴ اعلام شده بود. مرجع اعلام این آمار اداره کل روابط عمومی و امور بین‌المل سازمان پزشکی قانونی کشور بود.

رادیو زمانه به نقل از یک مقام محلی گزارش کرده است؛ آمار‌ها نشان می‌دهند اگر مردم در زمینه مبارزه با موادمخدر همکاری نکنند در آینده نه چندان دور در هر خانه در ایران یک یا دو فرد مبتلا به اعتیاد زندگی خواهند کرد.

این مقام مسئول از «مصرف مواد مخدر و اعتیاد» به عنوان بزرگ‌ترین تهدید برای ایران نام برده بود.

از سوی دیگر دفتر سازمان ملل برای مبارزه با مواد مخدر و جرائم (UNODC) از گسترش شدید مواد مخدر در میان مردم جهان خبر داده و گفته است هر سال میلیون‌ها نفر بهای هنگفتی برای اعتیاد خود می‌پردازند.

بر اساس آمارهای غیررسمی بیش از چهار میلیون نفر از مبتلایان به اعتیاد در جهان در ایران زندگی می کنند. هزاران ایرانی هم به‌طور تفننی از مواد مخدر استفاده می‌کنند.

ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران اما از وجود یک میلیون و ۳۲۵ هزار فرد مبتلا به اعتیاد در ایران خبر می‌دهد که ۱۰ درصد از این افراد زن هستند. این رقم در سال ۸۵، پنج درصد بود و در طول یک دهه گذشته دو برابر شده است.

مقام های بهزیستی در ایران می گویند، سن ابتلا به اعتیاد و مصرف مواد مخدر در ایران به ۱۱ سال رسیده است.

بر اساس تازه ترین آمارهایی که از سوی سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران اعلام شده، مصرف تریاک در ایران افزایش و مصرف شیشه کاهش قابل توجهی یافته است.

پرویز افشار: «تریاک با بیش از ۶۶ درصد، حشیش و مشتقات آن شامل ماری جوانا، گل، گراس و علف با بیش از ۱۱ درصد، کراک افغانستانی و هروئین با بیش از ۱۰ درصد و شیشه با بیش از هشت درصد از مواد مورد مصرف افراد مبتلا به اعتیاد به شمار می آید که با توجه به این آمار، مصرف تریاک همچنان در صدر مواد مخدر بوده و مصرف شیشه افت قابل توجه ای داشته است.»

افشار همچنین گفته است مرگ و میر ناشی از مصرف روانگردان‌ها رشدی بیش از هشت درصد داشته است: «این رشد، زنگ خطر استفاده از این مواد را به صدا درآورده است و نیاز است در خصوص سوء مصرف روانگردان‌ها اطلاع رسانی‌های ویژه‌ای صورت بگیرد.»

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران در این زمینه به برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه این ستاد در مدرسه ها، دانشگاه‌ها، سربازخانه‌ها و مهدهای کودک پرداخته است.

به گفته پرویز افشار سه هزار و ۶۰۰ دانش آموز پر خطر و در معرض خطر اعتیاد در کشور شناسایی شده اندکه به آنها خدمات مشاوره‌ای ارائه شده است.

او همچنین از ارائه تخفیف برای درمان مبتلایان به اعتیاد در هفته مبارزه با مواد مخدر خبر داده و گفته است: «در حوزه درمان با کانون درمانگران اعتیاد کشور هماهنگ شده است تا در طول هفته مبارزه با مواد مخدر، هزینه ویزیت اول از مراجعه کنندگان گرفته نشود و معتادان در طول درمان از ۱۰ درصد تخفیف برخوردار باشند.»

افشار درباره خبر آلوده بودن قلیان ها به مواد مخدر که چندی پیش از سوی وزارت بهداشت اعلام شده بود نیز واکنش نشان داده و گفته است: «گزارش وزارت بهداشت درباره وجود مواد مخدر در تنباکوها را دیدیم و نسبت به آن حساسیت داریم اما تاکنون وجود مواد مخدر در تنباکوهای میوه‌ای برای ما محرز نشده. خبر رسیده است در تنباکوهای میوه‌ای مواد مخدر گل و حشیش استفاده می‌شود که ما گزارش ها درباره این موضوع را به پلیس مبارزه با مواد مخدر ارائه داده ایم.»

موضوع ترانزیت و قاچاق مواد مخدر هم از جمله مسائلی است که در بحث مبارزه با مواد مخدر مطرح می شود.

بر اساس گفته های سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران ۲۰۰ تن مواد مخدر در سه ماه گذشته در ایران کشف شده است که یک مورد آن در جریان درگیری مسلحانه نیروهای وزارت اطلاعات با «قاچاقچیان» در محدوده سراوان بوده است: «در این درگیری قاچاقچیان مقدار قابل توجهی مهمات سبک و سنگین داشتند و علاوه بر اسلحه ۵۰۰ کیلوگرم تریاک هم از آنها کشف و ضبط شده است.»

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران همچنین به کشته شدن «عبدالجلیل قنبرزهی» اشاره کرده و گفته است که او به صورت سازمان یافته از پاکستان مواد مخدر به ایران ترانزیت می‌کرده است.

افشار مدعی شده است که میان جریانات تروریستی و قاچاق مواد مخدر در کشور ارتباط وجود دارد: «مدارک و مستنداتی وجود دارد که نشان می‌دهد این فرد با تروریست‌ها برای ترانزیت مواد مخدر همدستی داشته است.»

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین گفته است در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و هفته مبارزه با مواد مخدر در ایران، ۱۶۰ تن مواد مخدر و محرک و همچنین ادوات مصرف و قرص‌های روان‌گردان در شماری از استان های ایران به آتش کشیده خواهد شد.

به آن چه آمد می توان اضافه کرد روزی نیست که مقام‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی خبری از افزایش سوء مصرف مواد مخدر منتشر نکنند.

در سال دست‌کم چهار هزار نفر در ایران معتاد می‌شوند. به گفته بابک دین‌پرست، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر، سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در رابطه با جرائم مواد مخدر بازداشت می‌شوند اما به نظر نمی رسد که این بگیر و ببندها نتیجه بخش بوده باشد

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.