اعتراض حامیان حیوانات به کشتار سگ‌های بی‌صاحب در اهواز و عدم پیگیری مسئولین

 تعدادی از حامیان حقوق حیوانات در اهواز خواستار جلوگیری از کشتار سگ های بی صاحب در این کلانشهر شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، تعدادی از فعالان محیط زیست و حامیان حقوق حیوانات با تجمع در مقابل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز و مرکز بهداشت خوزستان، نسبت به عملکرد شهرداری اهواز اعتراض کرده و خواستار جلوگیری از کشتار سگ های بی صاحب شدند.

بیش از ۲۰ نفر از فعالان محیط زیست از ساعت ۹ صبح امروز در حالی که در گرما و شرجی طاقت فرسا در مقابل ساختمان سازمان مدیریت پسماند اهواز تجمع کردند. با گذشت بیش از یک ساعت از تجمع، یک نفر از نیروهای پلیس بعد از گفت وگو با تجمع کنندگان خواستار پایان دادن به تجمع شد. سپس معترضان، این تجمع را در مقابل مرکز بهداشت خوزستان ادامه دادند.

نیما حسین زاده یکی از فعالان محیط زیست و حامی حقوق حیوانات در این باره گفت: با وجود پیگیری چندساله در اعتراض به کشتار سگ های بی صاحب، چند شب پیش مطلع شدیم که تعداد زیادی سگ توسط ماموران شهرداری به وسیله اسلحه کشتار شده اند.
وی افزود: این اتفاق در روزهای اخیر در محله های کیانشهر، سخیریه و بقایی رخ داده است.

حسین زاده با انتقاد از این روش کشتار سگ های بی صاحب اظهار کرد: شهرداری اهواز مجوزی برای کشتار سگ های بی صاحب ندارد و طبق قانون مصوب، مجوز دادستانی زنده گیری سگ ها و تحویل آن به سازمان پسماند است و در صورتی که ثابت شود، سگ مبتلا به بیماری است، توسط دامپزشکی به صورت مرگ آسان کشته شود.

وی با اشاره به مخالفت استاندار خوزستان با کشتار سگ های بی صاحب اضافه کرد: طی مکاتبه ای که با استاندار خوزستان انجام دادیم، وی نیز دستور ممنوعیت کشتن سگ ها را صادر به اداره کل امور اجتماعی استانداری دستور پیگیری روش های جایگزین همانند ساخت پناهگاه و عقیم سازی این حیوانات را داده اما سازمان پسماند شهرداری این موارد را نادیده گرفته و به کشتار دسته جمعی سگ ها اقدام کرده و این مورد از سوی سازمان های ناظر نیز پیگیری نشده است.

حسین زاده با بیان اینکه در دین اسلام و مواد ۶۸۹ و ۶۹۰ قانون جمهوری اسلامی، کشتار منع شده تاکید کرد: طی مذاکرات و جلسات تشکیل شده توسط شورای سلامت و جلسه حامیان حقوق حیوانات درخواست کرده ایم که دستگاه ها برای احداث پناهگاه، عقیم سازی و واکسیناسیون سگ های بی صاحب اقدام کنند.

وی همچنین گفت: مطالبه فعالان محیط زیست، رعایت قانون، رفتار اسلامی و انسانی با حیوانات، جلوگیری و توقف کشتار سگ های بی صاحب در استان خوزستان، احداث پناهگاه حیوانات، کنترل جمعیت و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و حیوان به روش علمی و قانونی و انسانی است تا دیگر شاهد سگ های نیمه جانی که توسط پیمانکاران شهرداری در محل دفن زباله و کوچه و خیابان رها شده اند نباشیم.
وی افزود: این اقدامات دردناک که روح هر انسان واقعی را مکدر می کند، باعث تولید و ترویج خشونت در بین جامعه شده و اخلاق اسلامی و انسانی را در جامعه به زوال و سیاهی می کشد و موجی از بی اعتمادی مردم نسبت به مسوولان و ناامیدی از اجرای صحیح قانون می شود.
حسین زاده همچنین اظهار کرد: در این تجمع با معاون سازمان مدیریت پسماند صحبت کردیم اما آنها معتقد هستند روش اتلاف سگ های بی صاحب از سوی مرکز بهداشت استان تعیین شده است و به شهرداری ارتباطی ندارد.

وی اضافه کرد: تجمع در مقابل مرکز بهداشت استان نتیجه ای نداشته و یکی از مسئولان اعلام کرده است که نحوه جمع آوری و یا اتلاف سگ های بی صاحب ارتباطی به این مرکز نداشته و ما تنها درباره بهداشت محیط تصمیم گیری می کنیم.

اما رئیس مرکز بهداشت خوزستان دخالت در نحوه اتلاف سگ های بی صاحب را رد کرد و گفت: مرکز بهداشت درباره کشتار سگ های بی صاحب دستوری نداده و خواسته ما تنها جمع آوری این حیوانات از سطح شهر است که این امر وظیفه شهرداری است.

شکرالله سلمان زاده افزود: نحوه کشتن سگ های بدون صاحب در کارگروهی در استانداری خوزستان تعیین می شود.

وی با بیان اینکه جمعیت سگ های بی صاحب در سال های اخیر افزایش زیادی داشته گفت: این مساله تهدید جدی برای سلامت شهروندان ایجاد می کند به طوری که سالانه بیش از پنج هزار گزیدگی را در استان به بار می آورد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهوز اضافه کرد: برای پیشگیری از ابتلای این مصدومان، در همه این گزیدگی ها ناچار می شویم که تزریق واکسن هاری را تا پنج دوز انجام دهیم.

وی با اشاره به بیماری های منتقله از سگ های بی صاحب اظهار کرد: بیماری هاری یکی از این بیماری های بسیار خطرناک است که درمان ندارد و در صورت ابتلا، منجر به مرگ بیمار می شود.

سلمان زاده گفت: در بیماری سالک، بیماری تب کریمه و برخی بیماری ها همچون کیست هیداتیک، سگ می تواند مخزن بیماری باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سگ های بی صاحب در پارک ها، مناطق مسکونی و محوطه بیمارستان ها تردد می کنند، افزود: جمع آوری و پذیرایی از سگ های بی صاحب هزینه زیادی لازم دارد و تامین آن امکان پذیر نیست، اگر فعالان محیط زیست دلسوز سگ های ولگرد هستند، خودشان اقدام و از آنها پذیرایی کنند.

سلمان زاده وجود سگ های بی صاحب را نوعی تهدید علیه بهداشت دانست و تاکید کرد: در حال حاضر انجمن های زیست محیطی مانع جمع آوری سگ های بدون صاحب می شوند و ما از همه کسانی که مانع جمع آوری سگ های بی صاحب شوند، اعم از شهرداری و یا انجمن های محیط زیست، به دادگاه شکایت می کنیم.

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در دستورالعملی به مناطق ۲۲ گانه خواستار حذف واژه سگهای ولگرد و استفاده از واژه سگهای بدون صاحب بجای آن شد.

بر اساس این گزارش، کشتار سگ های بدون صاحب در سال های اخیر به شدت از سوی فعالان حقوق حیوانات در کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.

در پی تجمع فعالان محیط زیست و حامی حیوانات به کشتار بیرحمانه سگ های بدون صاحب در چند شهر کشور در سال ۹۴، سازمان حفاظت محیط زیست لایحه مقابله با حیوان آزاری را به دولت ارائه کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.