حکم اعدام «علیرضا تاجیکی» اجرا شد

ساعاتی پیش علیرضا تاجیکی که به اتهام قتل و تجاوز در ۱۵ سالگی به اعدام محکوم شده بود، در زندان عادل آباد شیراز به طناب دار آویخته شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، علیرضا تاجیکی که متهم بود در پانزده سالگی در شهر فسا مرتکب تجاوز و قتل عمد گشته است، پس از پنج سال حبس، سحرگاه امروز ۱۹ مردادماه در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.

علیرضا تاجیکی در سال ۱۳۹۱ در شهرستان فسا، واقع در استان فارس به اتهام قتل نوجوان ۱۶ ساله‌ای به نام احسان نیساری دستگیر شد. او ۱۵ روز را در انفرادی و بدون امکان ارتباط با خانواده‌اش گذراند. پس از مدتی حکم اعدام تاجیکی در دادگاه جنایی استان فارس به اتهام قتل و تجاوز (لواط) صادر شد اما او هیچ‌کدام از اتهامات را قبول ندارد و می‌گوید که بارها مورد شکنجه قرار گرفته است.

پیش تر برادر علیرضا تاجیکی به سازمان حقوق بشر ایران گفته بود: «مسئولان هیچ‌گاه تقاضای اعاده دادرسی علیرضا را قبول نکردند و این کارشان غیرقانونی بوده. نکات مبهم بسیاری در پرونده وجود دارد که باید روشن شود.»

تاجیکی پیش از این قرار بود در اردیبهشت و سپس مرداد ۹۵ اعدام شود که حکمش متوقف شد.

سازمان عفو بین‌الملل در دو بار قبلی با انتشار بیانیه‌هایی ضمن ابراز نگرانی از احتمال اجرای حکم اعدام تاجیکی، از دستگاه قضایی ایران خواسته بود تا روند اجرای حکم را متوقف کند.

در میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی و میثاق بین‌المللی حقوق کودک، که ایران از امضاءکنندگان آنها است، اعدام افرادی که هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند، ممنوع اعلام شده است.

قوه قضائیه ایران، نوجوانان محکوم‌ به اعدام را پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی اعدام می‌کند.

اما نهادهای بین‌المللی، اعدام نوجوانان محکوم به اعدام پس از رسیدن آنان به سن قانونی را مغایر با میثاق‌ بین‌المللی حقوق کودک و قوانین جهانی می‌دانند و می‌گویند مقام‌های ایران باید سن ارتکاب جرم را ملاک عمل قرار دهند.

ایران پس از چین بالاترین شمار اعدام‌ها را در جهان دارد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.