وضعیت نابسامان زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر/ اعتصاب غذای اعتراضی بیش از ۲۰ تن

بیش از بیست تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به فشارهای اعمال‌شده از سوی مسؤولین و انتقال به سالن ۱۰ اندرزگاه چهار زندان رجایی شهر در اعتصاب غذا به سر می‌برند و علیرغم وخامت حال، از رسیدگی درمانی محروم مانده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نوزده روز از زمان انتقال زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر به سالن ۱۰ این زندان می‌گذرد و مسئولان تاکنون هیچ‌گونه واکنشی نسبت به درخواست زندانیانی که در اعتراض به این انتقال دست به اعتصاب غذا زده‌اند، نداشته‌اند.

بی‌توجهی مسئولان در شرایطی صورت می‌گیرد که حال تعدادی از این زندانیان وخیم گزارش شده است.

مسئولان زندان این زندانیان را رسیدگی‌های پزشکی و معاینه در بهداری محروم کرده‌اند.

بهنام موسیوند، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی سابق زندان رجایی شهر، امروز ۲۶ مردادماه اعلام کرده است: «روز جاری ملاقات زندانیان سیاسی با خانواده‌هایشان صورت گرفته؛ بنا به اطلاع‌رسانی خانواده‌ها، رضا اکبری منفرد، ابوالقاسم فولادوند، جعفر (شاهین) اقدامی به دلیل وخامت حالشان قادر به ایستادن سرپا نیستند و با کمک سایر زندانیان حرکت می‌کنند؛ شاهین ذوقی نیز در پی وخامت حالش در سالن ملاقات بی‌هوش گردیده است.»

در مورخ نهم مردادماه، پس از یورش گارد ویژه به زندانیان عقیدتی و سیاسی محبوس در سالن ۱۲ اندرزگاه ۴ زندان رجایی‌شهر کرج و انتقال آنان به سالن ده، تمامی ۵۳ زندانی منتقل شده نسبت این عمل اعتراض کردند که در پی آن شماری از آنان به سلول انفرادی منتقل شدند؛ تعدادی از این زندانیان پس از ساعاتی به بند بازگردانده شدند اما دستکم شش تن برای مدت دو هفته در انفرادی این زندان نگهداری شدند.

شایان ذکر است؛ انتقال زندانیان به سالن ۱۰ با دستبند و همراه با خشونت و رفتارهای غیرانسانی و خلاف حقوق قانونی زندانیان بوده است.

گارد ویژه تمام زندانیان را با لباس‌های راحتی به محوطه آورده و پس از بازرسی تک‌تک آن‌ها، همه را به سالن جدید منتقل کرده است.

علاوه بر فضای امنیتی شدید این سالن، شرایط بهداشتی آن نیز بسیار نامساعد گزارش شده است.

عدم وجود تهویه مناسب، تلویزیون و کولر، شرایط را برای زندانیان دشوارتر کرده است. کارت‌های بانکی نیز در این سالن کار نمی‌کند و زندانیان امکان خرید از فروشگاه را ندارند.

از سویی دیگر داروها، کتاب‌ها و تمام وسایل شخصی زندانیان تا این لحظه به آنان تحویل داده نشده و مسئولان تنها وسایل خواب را به آن‌ها داده‌اند.

همچنین زمان‌های استفاده از هواخوری نیز برای آنان محدود شده است.

گفتنی است؛ روز چهارشنبه ۱۱ مردادماه هنگامی‌که خانواده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی منتقل‌شده به سالن ده زندان رجایی‌شهر، برای ملاقات به این زندان مراجعه کرده بودند، مسئولان زندان به آنان اجازه ملاقات ندادند.

سالن ده زندان رجایی‌شهر برخلاف آئین‌نامه زندان‌ها، مجهز به چهل دوربین مداربسته و شصت و چهار سیستم شنود است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.