کمیته امور خارجه مجلس سنا برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران قطعنامه‌ تصویب کرد

کمیته امور خارجه سنای آمریکا طی قطعنامه‌ای از دولت آمریکا خواست که مسئله آزادی زندانیان آمریکایی در ایران را به عنوان یکی از محورهای اصلی در هرگونه مذاکره‌ای با ایران در نظر گیرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، قطعنامه تازه کمیته امور خارجه سنای آمریکا که روز گذشته تصویب شد، از دولت دونالد ترامپ می‌خواهد که تلاش برای آزادی شهروندانی را که «ناعادلانه» در ایران به زندان محکوم شده‌اند، در الویت امور قرار دهد.

این قطعنامه از حمایت نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات برخوردار است.

وبسایت واشنگتن فری بیکن نوشته که تد کروز، سناتور جمهوری خواه، در حاشیه قطعنامه اعلام کرده است: «رژیم ایران برای کسب امتیازهای اقتصادی یا سیاسی به طرز ناعادلانه‌ای دست به زندانی کردن و بازجویی آمریکایی‌ها، و شهروندان دوتابعیتی زده است. آزادسازی این زندانی‌ها- چه شهروندان آمریکایی و چه اتباع دارای اقامت دائم آمریکا- باید اولویت اول ما باشد.»

باب مندز، سناتور دمکرات ایالت نیوجرسی، هم گفته که اگر ایران می‌خواهد از سوی جامعه جهانی پذیرفته شود، باید دست از گروگان‌گیری بردارد. یکی از نقدهای اصلی به قرارداد برجام، پرداخت پول نقد توسط دولت اوباما به ایران بود. آنها عقیده‌ دارند که این پرداخت، ایران را به «گروگان‌ گیری» بیشتر تشویق کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه های گذشته از ایران خواست رابرت لوینسون، مأمور پیشین «اف بی آی»، سیامک و باقر نمازی و دیگر شهروندانی که ناعادلانه بازداشت‌شده‌اند، را به ایالات‌متحده بازگرداند.

در سی‌ام خردادماه یک مقام ارشد دولت آمریکا به روزنامه واشینگتن‌پست گفت که آقای ترامپ، رئیس‌جمهوری آن کشور، شخصاً و مستقیماً خواستار به‌کارگیری تمام تلاش‌ها برای بازگرداندن هر تعداد ممکن از آمریکایی‌های بازداشتی در خارج از آن کشور، شده‌است.

جزئیات دقیقی از اقدامات موجود یا در دست برنامه‌ریزی دولت آمریکا مشخص نیست، اما دو مقام ارشد دولتی به واشینگتن‌پست گفته‌اند این اقدامات «مجموعه‌ای از فشارها را در برمی‌گیرد… که همگی در حال حاضر محرمانه هستند، اما در میان آن‌ها بیشتر چماق وجود دارد تا هویج».

آن‌طور که گزارش‌ها از ایالات‌متحده نشان می‌دهد دولت دونالد ترامپ اقدامات بیشتری را در پیش گرفته، که هدف آن‌ها آزادی آن دسته از شهروندان ایالات‌متحده، که در کشورهای دیگر به زندان افتاده‌اند، است.

Post source : رادیو فردا

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.