بیانیه عفو بین‌الملل؛ «۴۰ سال مبارزه علیه اعدام و منزوی شدن حکومت‌های استفاده‌کننده از این مجازات»

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی مبازره با مجازات اعدام اعلام کرد حکومت‌هایی که همچنان مجازات اعدام را حفظ کرده و به کار می‌گیرند، بیش از هر زمان دیگر منزوی شده‌اند و می‌بایست برای پیوستن به روند جهانی در راستای لغو مجازات اعدام قدم بردارند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین‌الملل امروز ۱۸ مهرماه در بیانیه‌ای گفته است: «وقتی‌که یک حکومت بتواند از قدرت خود برای پایان دادن به زندگی یک انسان بهره گیرد، احتمال می‌رود که دیگر هیچ حقی غیرقابل تخطی محسوب نشود. حیات را حکومت‌ها به انسان نبخشیده‌اند که بخواهند او را از آنسلب کنند.»

سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه کلیه کشورهایی که همچنان از مجازات اعدام استفاده می‌کنند را به لغو مجازات اعدام فراخوانده و خواستار یک ضرب‌الاجل فوری برای توقف اعدام‌ها تا زمان لغو کامل مجازات اعدام در قانون است.

در حال حاضر تنها ۱۶ کشور (هشت کشور در قاره آمریکا و هشت کشور اروپایی) مجازات اعدام را به طور کامل در قانون و در عمل ملغی کرده بودند. این رقم اکنون به ۱۰۵ کشور رسیده است. ۳۶ کشور دیگر نیز یا مجازات اعدام را برای جرایمی از قبیل قتل لغو کردهاند یا اینکه علیرغم حفظ مجازات اعدام در قانون، اجرای آن را در عمل متوقف نمودهاند.

در سال ۲۰۱۶، تنها ۲۳ کشور مجازات اعدام را اجرا کردهاند که اکثریت قریب به اتفاق این اعدام ها توسط حکومتهای چین، ایران، عربستان سعودی، عراق و پاکستان انجام شده است.

عفو بین‌الملل گفته است که امسال روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام بر رابطه میان مجازات اعدام و فقر متمرکز است و تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از طبقات فرودست جامعه هستند، به طور نامتناسبی در معرض برخورد با نظام کیفری قرار می‌گیرند و اغلب متحمل مجازات اعدام می‌شوند.

تجزیه و تحلیل‌های اخیر توسط سازمان عفو بین‌الملل از داده‌های مربوط به استفاده از مجازات اعدام در چین از یک فرآیند نگران‌کننده پرده برمی‌دارد که دران ممکن است افراد فرودست، آنها که از سطح تحصیلات پایین‌تری برخوردارند و همچنین اقلیت‌های قومی، مذهبی و نژادی به‌طور نامتناسبی در معرض مجازات اعدام قرار گیرند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.