عفو بین‌الملل: «حکم اعدام احمدرضا جلالی باید فورا لغو شود»

عفو بین‌الملل از حکومت ایران خواسته است که فورا حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی مقیم سوئد را لغو کند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در پی انتشار خبر صدور حکم اعدام احمدرضا جلالی، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد این پژوهشگر پس از شکنجه های روحی و اعتراف به اعمالی که مرتکب نشده و در دادگاهی ناعادلانه محاکمه شده است.

عفو بین‌الملل اضافه کرده است، یکی از وکلای احمدرضا جلالی که حکم دادگاه را رویت کرده گفته، در حکم آمده است که آقای جلالی بادولت اسرائیل همکاری می کرده و این کشور به او در گرفتن اجازه اقامت درسوئد کمک کرده است.

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل، گفته است: «احمدرضا جلالی در محکمه ای کاملا غیرمنصفانه و ناعادلانه به اعدام محکوم شده است و این نه تنها نشان می دهد که مقام های ایرانی همچنان عزم جدی برای استفاده از مجازات اعدام دارند، بلکه از منظری کاملا تحقیر آمیز به اجرای قانون می نگرند.»

این مقام عفو بین الملل تاکید کرده است: «هیچ گاه شواهدی که نشان دهد آقای جلالی به کاری به جزکار دانشگاهی مشغول بوده، ارائه نشده است. چنانچه او به خاطر استفاده مسالمت آمیز از حق خود برای آزادی بیان، ارتباط با دیگران و تجمع از جمله از طریق اشتغال به کار دانشگاهی محاکمه و محکوم شده است، مقام های (ایران)می بایست او را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند و همه اتهامات وارده را لغو کنند.»

احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و از مدتی پیش به همراه همسر و دو فرزندش ساکن کشور سوئد شدند. آقای جلالی در تاریخ پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط مأموران وزارت اطلاعت دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد. اتهام آقای جلالی «همکاری با دول متخاصم» عنوان شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.