گزارشی از اعتصاب غذای دو زندانی سیاسی در زندان‌های ارومیه و چوبین در قزوین

طی روزهای اخیر سامی حسینی و سیامک اشرفی، زندانیان سیاسی در زندان های چوبین در قزوین و ارومیه، برای دستیابی به حقوق خود اعلام اعتصاب غذا کرده اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سامی حسینی، زندانی سیاسی محبوس در زندان چوبین در قزوین، از روز یکشنبه ۵ آذرماه ۱۳۹۶ در اعتراض به محرومیت از حق تماس با خانواده‌اش دست به اعتصاب غذا زده است.

یک منبع نزدیک به این زندانی سیاسی ضمن به شبکه جقوق بشر کُردستان گفته است: «از حدود دو ماه پیش مسئولین زندان چوبین‌در قزوین اقدام به راه اندازی سیستم هوشمند تلفن در این زندان کرده که بر طبق آن، هر زندانی با ثبت حداکثر ۷ شماره تلفن از اعضای خانواده‌اش، کارت تلفن هوشمندی دریافت خواهد کرد که تنها امکان ارتباط با این تعداد شماره مشخص را خواهد داشت. با این حال، علیرغم ثبت شماره‌های تماس توسط سید سامی حسینی، کارت هوشمند تلفن در اختیار وی قرار نمی‌گیرد. به دنبال چنین برخورد تبعیض آمیزی، نامبرده به مسئولین زندان اعتراض می کند. در حالی که اعتراض هایش بی پاسخ می ماند وی در نهایت به عنوان آخرین راه اعتراض دست به اعتصاب غذا زده است.»

از سویی دیگر سیامک اشرفی، زندانی سیاسی محبوس در بند جوانان زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به عدم موافقت با انتقالش به بند زندانیان سیاسی از روز پنج شنبه ۲ آذرماه اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

سیامک اشرفی، ۲۵ ساله و اهل ارومیه برخلاف آئین نامه‌ سازمان زندان ها در بند ۱۳، بند جوانان نگهداری می‌شود و علی‌رغم درخواست های مکرر ایشان برای انتقال به بند ۱۵، بند زندانیان سیاسی اما همچنان مسئولین زندان با درخوست های وی مخالفت کرده‌اند.

این زندانی سیاسی برای دومین بار است که از ابتدای سال جاری در اعتراض به نگهداری‌اش در میان زندانیان جرائم عادی اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

سامی حسینی، در ۱۵ خردادماه سال ۱۳۸۷ در نزدیکی «تازه‌شهر» سلماس در ایست بازرسی گلوگاه شیرازی بازداشت و در دادسرای انقلاب شهرستان خوی با اتهام «دست‌داشتن در بمب‌گذاری روستای حاجی جفان سلماس» و «عضویت در احزاب کُردی» به اعدام محکوم شد.

در دادگاه بدوی، علیرغم عدم وجود ادله کافی از قبیل «وسایل و لوازم طرح ترور» مورد ادعای وزارت اطلاعات، تنها با تکیه بر «علم قاضی»، اتهام بمب‌گذاری و محاربه به وی تفهیم و به اعدام محکوم شد. بعدها در دادگاه تجدید نظر، حکم وی به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید کاهش یافت.

این زندانی سیاسی از پاییز سال ۱۳۹۴ به زندان قزوین تبعید شده است.

سیامک اشرفی، شهروند کُرد ساکن ارومیه حدود یک سال پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و  بعدا از سوی شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی شیخلو به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُردی به پنج سال حبس محکوم شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.