بازداشت صدها تن در شهرهای مختلف کشور طی تظاهرات علیه فقر و گرانی

نیروهای امنیتی طی سه روز اخیر صدها نفر را در تظاهرات علیه فقر و گرانی همراه با خشونت بازداشت کردهاند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، تجمع‌های اعتراضی شرایط اقتصادی بحرانی کشور که از هفتم دی‌ماه آغاز گشت، بازداشت شمار کثیری از شهروندان را به همراه داشته است.

در تظاهرات ۹ دی‌ماه در تهران دستکم ۱۰۰ تن از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده‌اند.

این بازداشت‌ها با خشونت نیروهای صورت گرفته و گفته می‌شود که شماری از بازداشت‌شدگان به محل سفارت سابق آمریکا منتقل‌شده‌اند.

در مشهد نیز دستکم ۱۰۰ نفر از هفتم دی‌ماه در بازداشت به سر می‌برند؛ سرپرست دادسرای مشهد بازداشت ۵۲ تن از این شهروندان را تأیید کرده است.

در کرج نزدیک به ۶۰ تن، کرمان ۵۰ تن و کاشان ۳۰ تن، طی تظاهرات سه روز اخیر بازداشت‌شده‌اند.

همچنین، در پی برخورد شدید نیروهای امنیتی اهواز در تظاهرات هشتم و نهم دی‌ماه، دستکم ۱۰۰ تن بازداشت‌شده‌اند.

تظاهرات مردم ایران در اعتراض به شرایط بحرانی اقتصاد طی سه روز هفتم، هشتم و نهم دی‌ماه، در شهرهای ایران رخ داد که از آغاز با برخورد نیروهای امنیتی رو به رو شد. مسئولان دولتی دلیل بازداشت‌ها و برخورد نیروهای امنیتی با تجمعات مردمی را «مجوز نداشتن» و «غیرقانونی» بودن این تجمعات و راهپیمایی‌ها عنوان کرده‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز شنبه، ۹ دی، با اشاره به فراخوان‌ها در فضای مجازی برای دعوت مردم به تجمع‌های اعتراضی تأکید کرد که «این تجمعات قطعاً غیرقانونی است».

سپاه پاسداران ایران نیز روز گذشته در بیانیه‌ای مدعی شد عده‌ای در آرزوی فتنه جدیدی هستند. اشاره این نهاد نظامی که نقش اصلی در سرکوب معترضان در سال ۸۸ داشت، به معترضان آن انتخابات است و می‌گوید آنها قصد «فتنه جدیدی» دارند.

گرانی، تورم، بیکاری و افشای مفاسد اقتصادی و اختلاس‌های گسترده سران نظام جمهوری اسلامی از جناح‌های مختلف در کنار مشکلات عمیق نظام بانکی ایران، طی سال‌های گذشته موجب اعتراضات زیادی در شهرهای مختلف ایران شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.