وزارت امور خارجه کانادا: «از مقامات ایرانی می‌خواهیم به حقوق بشر احترام بگذارند»

وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای از تظاهرات سراسری مردم ایران برای دستیابی به حقوق اساسی‌شان حمایت کرد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، وزارت امور خارجه کانادا در این بیانیه نوشته است که مردم ایران برای حقوق اساسی خود به تظاهرات مسالمت‌آمیز برپاکرده اند و کانادا همچنان حامی حقوق اساسی آنان از جمله حق آزادی بیان است.

در این بیانیه از مقامات ایرانی درخواست شده که «حقوق دموکراتیک و حقوق بشر» احترام بگذارند.

بسیاری مقامات کشورهای خارجی نسبت به تظاهرات سراسری ایران واکنش نشان داده و از آن حمایت کرده‌اند.

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا نیز در صحفه توییتر خود اعلام کرده است: برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز یک حق حیاتی برای شهروندان است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از نخستین ساعات تظاهرات سراسری در صفحه رسمی توییتر خود از این اقدام مردم ایران حمایت کرد؛ وی در آخرین توییت خود اعلام کرد: «ایران به رغم توافق بسیار بدِ دولت اوباما، در همه سطوح شکست خورده است. ملت بزرگ ایران سال‌ها تحت سرکوب بوده و اکنون تشنه آزادی و حقوق بشر است. علاوه بر حقوق بشر، ثروت ایران نیز به غارت رفته؛ زمان تغییر فرا رسیدهاست».

حمایت دونالد ترامپ از اعتراض‌ها در ایران با پشتیبانی سایر مقام‌های آمریکایی ازجمله مایک پنس معاون رئیس‌جمهور، پل رایان رئیس مجلس نمایندگان، وزارت امور خارجه، و چندین سناتور آمریکایی از جمله تام کاتن، تد کروز، جان مک‌کین، لیندسیگراهام و برنی سندرز، و نیز هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده، همراه شده است.

ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور ارشد رییس‌جمهور امریکا نیز روز گذشته اعلام کرد: «تحت تأثیر قهرمانی و شجاعت معترضان صلح‌جو در ایران قرار گرفتم. ما باید در کنار مردم ایران که در پی رهایی از استبداد هستند، بایستیم.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.