درخواست نماینده آمریکا در سازمان ملل برای برگزاری نشست اضطراری درباره تحولات ایران

روز جاری دوازدهم دی ماه، نماینده آمریکا در سازمان ملل، خواستار برگزاری نشست اضطراری این سازمان درباره تحولات ایران شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، ادعای ایران مبنی بر اینکه اعتراض‌های این کشور از سوی قدرت‌های خارجی طراحی شده است «مضحک» خواند و تأکید کرد که این اعتراض‌ها ناگهانی آغاز شد.

نماینده آمریکا ضمن درخواست برای برگزاری نشست اضطراری این سازمان درباره تحولات ایران شجاعت فوق‌العاده مردم ایران را ستایش کرد و گفت که «آمریکا می‌خواهد صدای مردم ایران را تقویت کند».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز از افزایش تعداد کشته‌شدگان در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران «ابراز تأسف کرد» و از جمهوری اسلامی خواست تا به حقوق معترضان مسالمت‌جو احترام بگذارد.

گفتنی است که روز جاری اندرو پیک، معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران و عراق در مصاحبه‌ای اعلام کرد جهت ایجاد یک «ائتلاف بین‌المللی» برای «حمایت از مردم ایران» است و ممکن است تحریم‌های حقوق بشری علیه مقام‌ها و نهادهای دخیل در سرکوب معترضان اجرا شود.

مقام‌های دولت آمریکا طی روزهای گذشته بارها حمایت خود را از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران بیان کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از نخستین ساعات تظاهرات سراسری در صفحه رسمی توییتر خود از این اقدام مردم ایران حمایت کرد؛ وی در آخرین توییت خود اعلام کرد: «مردم ایران بالاخره علیه رژیم بی‌رحم و فاسد ایران دست به اقدام زده‌اند. همه پولی که باراک اوباما (رئیس‌جمهور قبلی آمریکا) از روی نادانی به آنها (حکومت ایران) داد، صرف تروریسم و پر شدن جیب آنها شد. مردم غذای کم، تورم بزرگ دارند و از حقوق بشر محروم‌اند. ایالات متحده وضعیت را زیر نظر دارد.»

حمایت دونالد ترامپ از اعتراض‌ها در ایران با پشتیبانی سایر مقام‌های آمریکایی ازجمله مایک پنس معاون رئیس‌جمهور، پل رایان رئیس مجلس نمایندگان، وزارت امور خارجه، و چندین سناتور آمریکایی از جمله تام کاتن، تد کروز، جان مک‌کین، لیندسیگراهام و برنی سندرز، و نیز هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده، همراه شده است.

ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور ارشد رییس‌جمهور امریکا نیز روز یکشنبه اعلام کرد: «تحت تأثیر قهرمانی و شجاعت معترضان صلح‌جو در ایران قرار گرفتم. ما باید در کنار مردم ایران که در پی رهایی از استبداد هستند، بایستیم.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.