تشکیل جلسه اضطراری در شورای امنیت در خصوص تظاهرات سراسری ایران

روز جمعه پانزدهم دی ماه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی و موضع‌گیری تظاهرات سراسری ایران و نحوه برخود حکومت با این اعتراضات جلسه‌ای اضطراری تشکیل خواهد داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، در پی درخواست آمریکا روز جمعه پانزدهم دی ماه ساعت سه بعدازظهر به وقت محلی شرق آمریکا جلسه ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای موضع‌گیری درباره تظاهرات سراسری در ایران تشکیل خواهد شد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اوایل هفته جاری گفته بود کشورش به دنبال برگزاری جلسه‌ای در شورای امنیت به منظور حمایت از معترضان ایرانی خواهد بود.

خانم هیلی روز سه‌شنبه گفت «وقتی مردم ایران فریاد آزادی‌خواهی سرمی‌دهند همه آنها که آزادی را دوست دارند باید کنار آنها بایستند.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد درعین حال گفته بود به دنبال طرح این موضوع در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواهد بود.

برای موافقت با خواسته یکی از اعضای شورای امنیت جهت افزودن جلسه‌ای به برنامه این شورا دست کم ۹ عضو از ۱۵ عضو این شورا باید با برگزاری آن موافقت کنند ولی کسی حق وتو ندارد.

مقام‌های دولت آمریکا طی روزهای گذشته بارها حمایت خود را از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران بیان کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از نخستین ساعات تظاهرات سراسری در صفحه رسمی توییتر خود از این اقدام مردم ایران حمایت کرد؛ وی در آخرین توییت خود اعلام کرد: «مردم ایران بالاخره علیه رژیم بی‌رحم و فاسد ایران دست به اقدام زده‌اند. همه پولی که باراک اوباما (رئیس‌جمهور قبلی آمریکا) از روی نادانی به آنها (حکومت ایران) داد، صرف تروریسم و پر شدن جیب آنها شد. مردم غذای کم، تورم بزرگ دارند و از حقوق بشر محروم‌اند. ایالات متحده وضعیت را زیر نظر دارد.»

حمایت دونالد ترامپ از اعتراض‌ها در ایران با پشتیبانی سایر مقام‌های آمریکایی ازجمله مایک پنس معاون رئیس‌جمهور، پل رایان رئیس مجلس نمایندگان، وزارت امور خارجه، و چندین سناتور آمریکایی از جمله تام کاتن، تد کروز، جان مک‌کین، لیندسیگراهام و برنی سندرز، و نیز هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین ایالات متحده، همراه شده است.

ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور ارشد رییس‌جمهور امریکا نیز روز یکشنبه اعلام کرد: «تحت تأثیر قهرمانی و شجاعت معترضان صلح‌جو در ایران قرار گرفتم. ما باید در کنار مردم ایران که در پی رهایی از استبداد هستند، بایستیم.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.