مرگ دستکم پنج تن از بازداشت‌شدگان تظاهرات سراسری در زندان‌های کشور

دستکم پنج تن بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در بازداشتگاه‌های تهران، دزفول و اراک جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محسن عادلی و وحید حیدری که پیش‌تر در جریان تظاهرات سراسری بازداشت شده بود، طی روزهای اخیر در بازداشتگاه‌های دزفول و اراک جان باختند.

وحید حیدری، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات شهر اراک است که روز دهم دی ماه در جریان اعتراضات مردم این شهر بازداشت شد. او در بازداشتگاه کلانتری۱۲ رضوی اراک در بازداشت بوده و به گفته خانواده‌اش دستفروش بود. عموی او می گوید که جنازه برادرزاده اش را روز شنبه به خاک سپرده اند و او جنازه را ندیده است.

از سویی دیگر نسرین ستوده اعلام کرده است که سه تن در قرنطینه زندان اوین به کام مرگ فرو رفته اند.

هویت یکی از زندانیان جانباخته در زندان اوین سینا قنبری است که علت مرگ او خودکشی عنوان شده؛ همبندیان وی تأیید کرده‌اند که وی ساعاتی پیش از این اقدام به دلیل وخامت حال از مسئولان زندان قرصی دریافت کرده که وضعیت روحی او را پریشان  کرده است.

بیش از ۷۱ شهر در تظاهرات سراسری ضددولتی در ایران شرکت کردند که در تمام این شهرها، نیروهای امنیتی، نظامی و شبه‌نظامی با به‌کارگیری خشونت دست به سرکوب شهروندان معترض زدند.

نیروهای امنیتی از هفتم دی‌ماه بازداشت شهروندان معترض را آغاز کردند و تا زمان انتشار این خبر بازداشت ۲۱۰۰ تن از ۳ هزار تن از سوی مقامات جمهوری اسلامی تأیید شده است.

وضعیت جسمی این بازداشت‌شدگان نامشخص است و بسیاری از آن‌ها از حق دسترسی به وکیل محروم و تحت فشار برای اعترافات تلویزیونی هستند.

گفتنی است نیروهای امنیتی از دیدار زندانیان با خانواده‌هایشان جلوگیری می‌کنند. همچنین بیم شکنجه فیزیکی زندانیان می‌رود.

مسئولان زندان‌ها به خانواده‌های دستکم ده شهروند بازداشت‌شده اعلام کرده‌اند که فرزندانشان مفقود شده‌اند؛ این ادعای مسئولین در حالی مطرح شده است که مأموران هنگام دستگیری این شهروندان در تماسی با خانواده‌هایشان خبر از دستگیری آنان داده بودند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.