تداوم بازداشت دستکم چهار تن از فعالان دانشجویی در زندان اوین 

احسان محمدی، لیلا حسین زاده، سهیل آقازاده و سینا عمران، چهار تن از فعالان دانشجویی که در جریان تظاهرات سراسری بازداشت شدند، همچنان در زندان اوین نگهداری می‌شوند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، احسان محمدی، لیلا حسین زاده، سهیل آقازاده و سینا عمران، از اعضای شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران، در یازدهم دی‌ماه سال جاری بازداشت شدند و علیرغم وعده مسئولان تا کنون اقدامی برای آزادی این دانشجویان صورت نگرفته است.

گفتنی است که از وضعیت این دانشجویان در بازداشت اطلاعی در دست نیست و حق اخذ وکیل نیز آنان سلب شده است.

بیش از ۹۰ دانشجو در جریان اعترضات مردمی در شهرهای مختلف بازداشت شدند که شماری از آنان با قرار وثیقه و یا کفالت اکنون آزادند.

بیش از ۷۱ شهر در تظاهرات سراسری ضددولتی در ایران شرکت کردند که در تمام این شهرها، نیروهای امنیتی، نظامی و شبه‌نظامی با به‌کارگیری خشونت دست به سرکوب شهروندان معترض زدند.

در اعتراضات سراسری روز نهم دی ماه در ایران، دانشجویان دانشگاه تهران و امیرکبیر (پلی تکنیک) با جمعیت معترض در تهران همراه شدند و شعارهایی مانند «اصلاحطلب اصولگران، دیگه تمومه ماجرا» «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «دانشجو، کارگر، اتحاد اتحاد» سر دادند. دانشجویان خوابگاه دانشجویی (کوی دانشگاه تهران) نیز در شب نهم دی ماه با شعارهایی مانند «کار، نان، آزادی» برای ساعاتی در محوطه این مجتمع خوابگاهی تجمع کردند.

روز سیزدهم دی ماه ۲۷ تشکل شورای صنفی از دانشگاه‌های مختلف ایران در واکنش به بازداشت گسترده دانشجویان،  در نامه‌ای به وزیر علوم با اعلام اعتراض خواستار آزادی بی قید و شرط آنان شدند. در نامه شوراهای صنفی آمده است که این بازداشت‌ها در واکنش به اعتراضات «کاملا مسالمت آمیز و به دور از هر گونه تنش و درگیری» دانشجویان صورت گرفته است. دانشجویان استدلال کرده‌اند بنا به ماده ۱۲ منشور حقوق دانشجویی اجتماعات و اعتراضات مسالمت آمیز در دانشگاه‌ها آزاد و بلامانع است و بر حق آزادی بیان، حق انتقاد و مطالبه گری طبق منشور حقوق دانشجویی تاکید کرده‌اند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.