حکم اعدام یک کودک-متهم سحرگاه فردا در زندان مرکزی قم اجرا می‌شود

«ابوالفضل چزانی شراهی»، کودک- متهمی که به اتهام قتل به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده، قرار است سحرگاه فردا در زندان مرکزی قم (لنگرود) اعدام شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ابوالفضل چزانی شراهی که در حال حاضر ۱۹ سال دارد، قرار است روز چهارشنبه ۲۷ دی، در زندان قم به طناب دار آویخته شود؛ وی متهم است یک مرد را در جریان نزاع در سن ۱۵ سالگی به قتل رسانده است.

مگدلنا مغربی، معاون شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل، در بیانیه ای با درخواست برای توقف این حکم گفته است: «مقامات ایران به خوبی آگاهند که استفاده از مجازات مرگ علیه کسانی که زیر سن ۱۸ سالگی مرتکب جرم می‌شوند، نقض فاحش تعهدات ایران تحت قوانین بین المللی حقوق بشر از جمله کنوانسیون حقوق کودک است».

ابوالفضل چزانی شراهی فرزند اصغر متولد ۲۶ دی ماه ۱۳۷۷ بوده و در زمان ارتکاب قتل در تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۹۲ تنها ۱۵ سال سن داشته است.

در تاریخ ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۳ به درخواست وکیل تسخیری ابولفضل پزشکی قانونی وی را معاینه و اعلام می‌کند: «متهم ۱۵/۵ سال در زمستان گذشته مرتکب قتل شده ونامبرده دارای رشد کمال عقلی و قدرت درک ماهیت عمل انجام شده (قتل) می‌باشد.»

میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی و میثاق بین‌المللی حقوق کودکان که ایران از جمله امضاکنندگان آنان است، و همچنین معیارهای سازمان ملل در زمینه‌ نوجوانان، اعدام افرادی را که هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند ممنوع اعلام می‌کند. اما ایران تاکنون بارها به اجرای حکم اعدام در مورد متهمانی که زیر ۱۸ سالگی جرمی مرتکب شده‌اند، اقدام کرده‌ است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.