نقش سپاه در اخاذی، ارعاب و ضبط اموال کارن وفاداری/ فشار بازجویان برای اعتراف‌گیری و صدور حکم اعدام

کارن وفاداری، شهروند زرتشتی زندانی، در نامه‌ای از داخل زندان با شرح اتهامات خود و آفرین نیساری، همسرش نوشته در دادگاه شعبه ۱۵ انقلاب آنها به اتهامات«همدستی در توطئه علیه امنیت ملی»، «نگهداری مشروبات الکی خارجی»، «نگهداری وافور پدرم»، «نگهداری ۱۲۴ سی دی نامناسب»، «داشتن شش بسته ورق بازی» و «داشتن ماری جوانا» محکوم به اشد مجازات شده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین بین المللی، این شهروند زرتتشتی در این نامه به فشار بازجویان بر همسرش برای اعتراف‌گیری علیه او اشاره می‌کند: «آنها همچنین سعی کردند آفرین را متقاعد کنند که به دروغ علیه من شهادت بدهد و بگوید که من عضو موساد، سی آ ای و .. هستم تا بتوانند من را اعدام کنند.»

او در نامه‌اش نوشته با توجه به نفوذ سپاه پاسداران امیدی به آزادیش ندارد: «من احتمالاْ زودتر از ۷۰ سالگی از زندان اوین بیرون نخواهم رفت. وکلای ما پرونده را به دادگاه تجدید نظر ارجاع خواهند کرد، اما انتظار ندارم که با توجه به نفوذ سپاه پاسداران بر نظام قضایی و قصد آن ها برای نابود ساختن کامل زندگی ما به این دلیل ساده که از ما الگویی برای دیگران بسازند (یا صرفاْ به لیست گروگان های خود اضافه کنند) عدالت در مورد ما اجرا شود، مگر آن که فشار بین المللی به طرزی موثر افزایش یابد.»

کارن وفاداری براساس آنچه در نامه‌اش آمده این نامه «یک هفته پس از اعلام حکم» در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۶ (۲۰ ژانویه ۲۰۱۸)در زندان اوین نوشته و کاته وفاداری خواهر او آن را در بلاگ خود در روز ۱۱ بهمن ماه منتشر کرده است.

کاته وفاداری خواهر کارن وفاداری که در امریکا زندگی می‌کند گفت: «کارن چند روز پس از اینکه حکم تخلیه ساختمانی از اموال پدریش را از سپاه گرفت، بازداشت شد. او به دنبال ارثیه‌اش بود که حرکت کاملا قانونی است اما منجر به بازداشتش شد. پس از بازداشت، خانه، گالری، ماشین و عتیقه‌ها را ضبط کردند و الان هم بهش گفته‌اند بقیه دارایی‌هایش را هم از او می‌گیرند.»

طبق این نامه آنها به اشد مجازات برای هر کدام از اتهاماتشان محکوم شده‌اند. کارن وفاداری جمعا به ۲۷ سال زندان، ۱۲۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی به میزال ۱۰ میلیارد ریال محکوم شده و آفرین نیساری همسر او به همین اتهامات به ۱۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

با نفوذ سپاه پاسداران همه چیزم را از دست داده‌ام!

کارن وفاداری در ابتدای نامه‌اش اشاره کرده که آنها «ساده‌لوحانه» به تصور اینکه با «سکوت و اجتناب از پوشش خبری و رسانه‌ای» از اتهامات ناروا تبرئه می‌شوند، نوشته است: «ما که بیگناهیم ساده لوحانه تصور می‌کردیم که با سکوت و اجتناب از پوشش خبری و رسانه‌ای شاید فرصتی برای حل این مشکل در دادگاه داشته باشیم. به ویژه پس از آنکه بازپرس (مقام قضایی مستقر در اوین) اتهام جاسوسی را که در ابتدا به آن متهم و برای آن بازداشت شده بودیم رد کرده بود. اما حکم صادره از سوی قاضی صلواتی (که همه معتقدند به دستور سپاه پاسداران دیکته و دستور داده شده بود) هرگونه توهم درباره اتصاف، عدالت، قانون و یا استقلال را زدود. حال روشن است که بدون دخالت فعال هیچ امکانی برای آزادی در آینده نزدیک نزدیک و شاید هرگز نداشته باشیم. (یادتان نرود که من ۵۶ ساله‌ام).»

کارن وفاداری در ابتدای توضیح اتهاماتش نوشته درباره تبرئه از اتهام جاسوسی نوشته است: «می‌خواهم قبل از توضیح درباره موارد مشخص در حکم تاکید کنم که به رغم تمامی حقه‌ها و شیوه‌های غیرقانونی در بازجویی ما نهایتا از اتهامات اولیه دایر بر«جاسوسی» و «شناسایی و جنب جاسوس»، و «همکاری با دولت‌های خارجی علیه منافع ایران» مبری شدیم. حتی قاضی صلواتی هم نمی‌توانست چنین اتهامات بی‌اساسی را مطرح کند.»

این شهروند دوتابعیتی در ادامه نوشته آنها پس از آن به اتهام «همدستی در توطئه علیه امنیت ملی» محکوم شده‌اند. اتهامی که مستنداتش «نشان دادن ویدیوهای فمینیستی، هنرهای تجسمی غیرقابل قبول، چند ارتباطات ایمیلی با بنیاد شاهزاده کلاوس به گالری آن مربوط است که من دخالتی در آن نداشتم زیرا تنها آفرین صاحب و مدیر این گالری است!» طبق نوشته کارن وفاداری او برای این اتهام به اشد مجازات ۷ سال و نیم محکوم شده است.

همچنین او در ادامه نوشته «براساس ماده ۲۲ در قانون مبارزه با قاچاق به اتهام «نگهداری مشروبات الکلی خارجی «قاچاق شده به ایران به سه سال زندان و حدود ۱۵۰ هزار دلار محکوم شدم. این در حالی است که مشروبات الکلی هدیه از سوی دوستان دیپلمات به من بود. ذکر این نکته جالب است که بازجویان سپاه پاسداران نه تنها تعداد بطری‌های مشروب را حداقل یک سوم تعدادی ذکر کرده بودند که من نهایتا برای آن محکوم شدم (؟!؟) بلکه همچنین (بازجویان به من اظهار کردند که با توجه به نوع و بسته‌بندی مشروبات (مخصوصا یک نوع از آن که متعلق به یک شرکت خدمات دیپلماتیک هلندی است) و رسیدی از آن شرکت، برای آنها مسلم شد که مشروبات الکلی در بازار سیاه خریداری نشده بود. این حقیقت مسلما از محکومیت من جلوگیری نکرد.»

کارن وفاداری در ادامه نوشته علیرغم اینکه اقلیت زرتشتی است، برای این اتهام «به یک سال و نیم زندان، ۷۴ ضربه شلاق و حدود ۴۰ هزار دلار جریمه نقدی برای ساخت شراب جهت مصرف شخصی» محکوم شده است.

او اتهامات دیگر خود را این‌طور عنوان کرده است: «۱– نگهداری وافور پدرم به عنوان یادگاری که همیشه در جعبه‌ای در انبار خانه‌ام قرار داشت، ۴۰ سال قبل پدرم از آن استفاده می‌کرد زیرا بیماری پارکینسون در ایران ناشناخته بود. ۲– نگهداری ۱۲۴ سی دی «نامناسب»، ۳– داشتن ۶ بسته ورق‌بازی که در خانه باغبان بیرون از محوطه خانه ما پیدا شده بود. توجه شود که ورق بازی را می‌توان به راحتی از هر دستفورشی در پمب بنزین‌ها و یا در تقاطع خیابان‌ها خریداری کرد. ۴– داشتن ماری جوانا که آن هم در خانه باغبان‌مان پیدا شده بود.»

کارن وفاداری در ادامه از کشف چند قطعه صنایع دستی شکسته در خانه‌اش نوشته است: «برای نشان دادن مضحک و مغرضانه بودن محکومیت و هدف آنها برای صدور بالاترین طول مدت زندان برای ما کافی است اشاره کنم که همین چند ماه پیش چند قطعه صنایع دستی شکسته ما توسط کارشناس عقتیقه بررسی شد، اگر این چند سرامیک شکسته واقعا عتیقه بود من را به اعدام محکوم می‌کردند که قصد آنها از همان اول در زمان بازداشت ما همین بود. من از این حقیقت مطمین هستم زیرا آنها به دنبال یافتن اسنادی برای انتقال پول بودند که پولشویی و دخالت در نظام مالی کشور به حساب می‌آمد.»

او همچنین اظهار کرده براساس ماده ۹۸۹ قانون مدنی تمام اموالش مصادره شده است: «گرچه به اطلاعات قانونی در زندان دسترسی ندارم اما می دانم که بی اعتبارترین مورد در حکم صادره استناد و اجرای قانون ۹۸۹ در قانون مدنی مورخ سال ۱۹۲۸ است. توجه شود که من به این اتهام محکوم شدم بدون آن که رسماْ به آن متهم شده باشم. هیچ کس قبل از صدور این حکم از این اتهام اطلاع نداشت. به استناد اظهارات دادستان تهران در کنفرانس خبری که در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸ برگزار شد من اولین کسی هستم که به اتهام تابعیت دو گانه محکوم می شوم. بر اساس این قانون که تا کنون هرگز به اجرا گذاشته نشده است دولت ایران نه تنها تابعیت من را کم لن یکن اعلام کرده است بلکه برای مصادره و فروش خانه ام و تمامی مایملکم در ایران اقدام خواهد کرد. با استناد به این قانون دولت ایران درصد نامشخصی از فروش املاک را به من پرداخت خواهد کرد. به گفته دادستان تهران این حکم هشداری به تمامی دارندگان تابعیت دو گانه است. این حکم به وضوح در تناقض فاحش با تلاش دولت برای جذب سرمایه گذاری ایرنیان خارج از کشور و بازگشت مغزها به کشور است.»

کارن وفاداری در جای دیگری از نامه‌اش با غیرعادلانه دانستن حکم آفرین نیساری نوشته است: «این هم غیرقابل باور است که آفرین به یک سال زندان بیشتر و تحمل ۵۰ ضربه شلاق و جریمه نقدی برای “عرضه  و فروش آثار هنری مغایر با ارزش های اسلامی” محکوم شد. آن هایی که از گالری او دیدن کرده بودند می دانند که این اتهام صحت ندارد. به هر حال ما چند اثر هنری “نامناسب” در خانه داشتیم که کاملاْ قانونی بود.»

کارن وفاداری در انتهای نامه خود نوشته است: «به طور خلاصه، ما خلاف قانون بازداشت شدیم؛ زندگی خصوصی ما مورد تعرض و تجسس قرار گرفت؛ اتومبیل هایمان هنوز بر گشت داده نشده است؛ اقلام شخصی ما و تمامی  اسنادمان، اسناد مالکیت و از این قبیل از خانه مان خارج شد و برگشت داده نشده است. آفرین گالری هنری‌اش را از دست داده است و من همه چیزم را، از جمله، خانه و چندی ارثیه ام را از دست داده ام. وجهه پاک ما خدشه دار شده است؛ قوانین بسیاری نه تنها در طول بازجویی بلکه در محاکمه زیر پا گذاشته شده است؛ من احتمالاْ زودتر از ۷۰ سالگی از زندان اوین بیرون نخواهم رفت. وکلای ما پرونده را به دادگاه تجدید نظر ارجاع خواهند کرد، اما انتظار ندارم که با توجه به نفوذ سپاه پاسداران بر نظام قضایی و قصد آنها برای نابود ساختن کامل زندگی ما به این دلیل ساده که از ما الگویی برای دیگران بسازند (یا صرفاْ به لیست گروگان های خود اضافه کنند) عدالت در مورد ما اجرا شود، مگر آن که فشار بین المللی به طرزی موثر افزایش یابد.»

کارن وفاداری فرزند یکی از خانواده‌های متمول زرتشتی است. بیمارستان فیروزگر یکی از اموال خانواده او است که وقف جامعه ایرانیان شده است. او پیش از بازداشت جهت استرداد بخشی از املاک موروثی خانواده‌اش شکایت‌های متعدد و پیگیری‌های زیادی داشته که این شکایت‌ها با بازداشت او منتهی شده است.

زرتشتیان از نسل‌های پیش صاحب زمین‌های کشاورزی هستند و داشتن عتیقه، مشروبات الکلی و برگزاری مهمانی‌های مختلط در خانه‌هایشان امری معمول است. همچنین بر اساس تایید و موافقت وزارت ارشاد زرتشتیان جشن‌های مذهبی خود را مانند مهرگان و سده در سالنی شناخته شده به نام «مارکار» در خیابان تهران‌پارس یا محوطه کوشک ورجاوند در تهران به صورت مختلط برگزار می‌کنند.

گرفتن حکم تخلیه یک ساختمان ارتیه از سپاه پاسداران پیش از بازداشت

کاته وفاداری خواهر کارن وفاداری پیش‌تر در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران در آذر ماه ۹۵ نوشته بود که کسانی با تماس‌های تلفنی یا مراجعه به منازل اقوام کارن وفاداری درصدد اخاذی از آنها هستند: «در فاصله زمانی که از این بازداشت‌ها می‌گذرد تهدید تلفنی و یا حضوری افراد ناشناس برای اخاذی مالی و تهدیدات امنیتی علیه وابستگان خانوادگی زندانیان صورت می‌گیرد که با اظهاراتِ نماینده محترم شاهین شهر به طرز چشمگیری افزایش یافته است.»

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر  نیزدر تاریخ ۲۵ آبان ماه در صحن علنی مجلس با اشاره به بازداشت ۱۲ دوتابعیتی و آوردن نام برخی از آن‌ها گفت: «یک زوج جوان با نام کارن و آفرین با تابعیت دوگانه وارد کشور شدند. بروید اطلاعاتشان را دربیاورید ببینید چه بر سر هنرمندان و اشخاص نامدار در این کشور می‌آورند. در برخی مراکز مشروب به وسیله لوله کشی میل می شود و فیلم ‌آن را می‌گیرند و بعد تهدید می‌کنند و باج خواهی می‌کنند که اگر همکاری نکنید این‌ها را منتشر می‌کنیم.»

خواهر کارن وفاداری در این نامه توضیح داده بود که یک روز پس از بازداشت کارن و آفرین، ماموران این دو را با دستبند به منزلمسکونی شان برده‌اند، آثار هنری را از در و دیوار منزل کنده‌اند، برخی را در حیاط خانه خرد و برخی را توقیف کرده‌اند. پس ازآن این دو را به گالری‌ برده و پس از توقیف و شکستن برخی از آثار، گالری را مهر و موم کرده‌اند.

کوروش نیکنام نماینده سابق زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی نیز پیش‌تر در اعتراض به اینکه چرا کلیه اموال یک زندانی مصادر شده است گفت: «به خصوص که اموالش مصادره شده، مصادره اموالش به چه جرمی و بر اساس چه ماده‌ای صورت گرفته است. گفته‌اند در خانه‌اش مشروب پیدا کردند که این نمی‌تواند مبنای حکمی به این سنگنینی باشد و یا گفته‌اند با سفرای کشورهای دیگر در ارتباط بوده که این هم نباید مبنای این حکم سنگین باشد.»

کارن وفاداری، شهروند زرتشتی فارغ التحصیل رشته مهندسی الکترونیک و مدیریت از دانشگاه نیویورک است و دوران دبیرستان نیز دانش آموز مدرسه البرز بوده است. آفرین نیساری نیز فارغ التحصیل رشته معماری از ایران و دارای گرین‌ کارت آمریکا است. آنها سه فرزند دارند که هر سه در آمریکا زندگی می‌کنند. این زوج، در منطقه ده ونک تهران زندگی می‌کردند و مدیریت گالری هنری به نام «آن» را به عهده داشتند.آن‌ها در تاریخ ۲۰ جولای ۲۰۱۶  (۳۰ تیرماه ۹۵) بازداشت شدند و گالری‌شان به همراه خانه و اتومبیل‌های‌شان پس از بازداشت مهروموم شد که طبق حکم دادگاه انقلاب همه اموال مصادره خواهد شد.

کارن وفاداری پیش از این در یک نامه خطاب به همکیشان خود از  اجرای ماده ۹۸۹ قانون مدنی و مصادره کلیه اموالش گفته بود و زرتشتیان دوتابعیتی را از بازگشت به ایران برحذر کرده است: «این موضوع به این معناست که چه برای من، چه برای همسرم و چه برای تک‌تک شما عزیزان دوتابعیتی زرتشتی که به خاطر عشق به میهن و ی با هدف سرمایه‌گذاری به کشور بازگشته‌اید همواره خطر از دست دادن املاک و دارایی‌ها و اجبار به ترک کشور وجود دارد. در نتیجه دیگر دوتابعیتی بودن نه تنها منزلتی برای شما همکیشان به حساب نمی‌آید بلکه خطر اعمال ماده منسوخ ۹۸۹ را نیز به همراه خواهد داشت.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.