کاووس سید امامی، فعال محیط زیست، در زندان جان باخته است

کاووس سید امامی، ۶۴ ساله، مدیرعامل پیشین مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق که از چهارم بهمن در بازداشت به سر می‌برد، در زندان جان باخته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دادسرای انقلاب تهران روز گذشته ۲۰ بهمن ماه مریم ممبینی، همسر کاووس سید امامی را احضار و به طور ناگهانی خبر مرگ همسرش را به او اعلام کرده‌اند. مسئولان دادسرا مدعی شدند که « او در زندان خودکشی کرده است.»

از سویی دیگر روز جاری عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران از دستگیری هفت «متهم به جاسوسی» خبر داده و اعلام کرده «این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند».

گفته می شود که این هفت تن از اعضای موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» بودند. این موسسه در وب‌سایت خود هدفش را حفاظت از گونه‌های در  معرض خطر به ویژه یوزپلنگ ایرانی اعلام کرده بود.

علاوه بر کاووس سیدامامی، دو تن دیگر از همکاران او در مؤسسه «حیات وحش» به نام‌های هومن جوکار، مدیر پروژه یوز آسیایی، مراد طاهباز، فعال محیط زیست و میراث فرهنگی، و نیلوفر بیانی، سرپرست فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی و مشاور سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد نیز بازداشت شده‌اند.

کاووس سید امامی نویسنده کتاب «اخلاق و محیط زیست: رهیافتی اسلامی» است. از او پژوهش‌ها و مقالات زیادی در زمینه جامعه‌شناسی سیاسی اسلام منتشر شده است.

این فعال محیط زیست در چهارم بهمن ماه بازداشت شده؛ گزارش مربوط به درگذشت او در زندان تنها دو هفته پس از بازداشت، در حالی است که اخیراً پس از بازداشت صدها تن در جریان اعتراض‌های سراسری دی‌ماه امسال، گزارش‌هایی در مورد جان باختن برخی بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌ها منتشر شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.