بازداشت شماری از شهروندان در شهرری در پی تجمع با خواست احترام به پیکر رضاشاه

نیروهای انتظامی و امنیتی روز گذشته شماری از افرادی را که با خواست احترام به پیکر رضاشاه در نزدیکی «حرم عبدالعظیم» در شهرری تجمع کرده بودند، بازداشت کرده‌اند. 

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، به دنبال انتشار فراخوان های تجمع با خواست احترام به پیکر رضاشاه، از روز گذشته ۵ اردیبهشت جو «حرم عبدالعظیم» در شهرری امنیتی گشته و شماری از شهروندان پس از تجمع در نزدیکی این محل از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی دستگیر شده اند.

دکتر کامران ایازی، وبلاگ نویس وفعال مدنی یکی از این بازداشت شدگان است که تا کنون از محل نگهداری وی اطلاعی به دست نیامده است.

شایان ذکر است، شاهزاده رضاپهلوی ۴ اردیبهشت ماه در فراخوانی که از مردم خواسته بود، با تجمعات مسالمت آمیز یاد ون ام رضاشاه را گرامی بدارند.

او در فراخوان خود تأکید کرده بود «پس از بررسی تمام شواهد و جوانب، ما به این نتیجه رسیده‌ایم که پیکر پیداشده در شهرری به احتمال بسیار قوی به رضاشاه تعلق دارد.»

جسد رضا شاه ۲ اردیبهشت در بخش غربی «آستان حضرت عبدالعظیم شهرری» (محوطه نزدیک مقبره سابق رضا شاه) طی خاکبرداری کشف شد. 

جسد داخل محفظه‌ای بتنی بوده و همراه آن وسایلی چون شمشیر هم کشف شده است. تصاویری که از زمان دفن شدن رضاشاه منتشر شده او را در اونیفورم نظامی نشان می‌دهد.

شماری از مسئولان جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که در نزدیکی محل حفاری پیش از این قبرستانی وجود داشته و از این رو، کشف جسد به هنگام خاک‌برداری و حفاری در چنین مکان‌هایی پدیده‌ای عادی است.

حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیسیون میراث فرهنگی‌، مدعی شده که جسد پس از آن مجددا در همان محل دفن شده است حال آنکه برخی دیگر از مسئولان از انتقال جسد در یک محفظه فلزی به خارج از محوطه یاد شده، سخن گفته‌اند.

آرامگاه رضا شاه در کنار حرم عبدالعظیم بناگذاشته شده بود. این آرامگاه در اوایل انقلاب به دست صادق خلخالی تخریب شد. صادق خلخالی، روحانی شیعه، با حکم روح‌الله خمینی به عنوان حاکم شرع دادگاه های انقلاب پس از بهمن ۱۳۵۷ منصوب شده بود. آقای خلخالی در خاطرات خود گفته است از اینکه نتوانسته بود در جریان تخریب آرامگاه رضاشاه به پیکر او دست پیدا کند، متعجب و در حسرت بوده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.