بازداشت هفت فعال صنفی معلمان در تهران / تداوم اعتصاب غذای اسماعیل عبدی در اوین

در پی برگزاری تجمع سراسری صنفی معلمان دستکم هفت معلم در تهران بازداشت شده‌اند؛ از سویی دیگر اسماعیل عبدی، فعال صنفی زندانی، نیز در اوین در هیجدهمین روز از اعتصاب غذا به سر می‌برد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، رسول بداقی، عالیه اقدام‌دوست، محمدتقی فلاحی، رحمان عابدینی، اسماعیل گرامی، حسن غلامی و محمد حبیبی هویت این هفت معلم است که روز بیستم اردیبهشت در تجمع سراسری معلمان در اعتراض به پولی‌سازی و خصوصی سازی آموزش و در دفاع از آموزش کیفی و رایگان و عادلانه برای همه بازداشت شدند.

برای شش تن از معلمان بازداشت شده قرار وثیقه پنجاه میلیون تومانی صادر شده و از محل نگهداری محمد حبیبی خبری در دست نیست.

شایان ذکر است از آزادی محمد حبیبی از بازداشت قبلی اش کمتر از یک ماه می گذرد، او دوازدهم اسفند ۹۶ نیز به اتهام اقدام علیه امنیتی و از سوی اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد و پس از یک ماه و نیم بازداشت و بازجویی بدون وکیل، ۲۶ فروردین ۹۷ با سپردن وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی آزاد شد.

یک شاهد عینی درباره نحوه بازداشت معلمان نوشت: «ریختند همه را وحشیانه زدند. با مشت به صورتمان زدند. پلک چشم یک معلم زن را پاره کردند… محمد حبیبی را وحشیانه روی زمین می کشیدند و با پا بهش ضربه میزدند. ما هم که تلاش می کردیم محمد را نجات دهیم با مشت ولگد زدند. با مشت ضربه به کلیه های من زدند.»

اسماعیل عبدی، معلم و عضو زندانی هیئت‌ مدیره‌ی کانون صنفی معلمان ایران که از روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ در اعتراض به نقض گسترده حقوق شهروندی معلمان و کارگران دست به اعتصاب غذا زده، پس از شروع اعتصاب غذا با نوسان فشار خون همراه است و در وضعیت وخیمی قرار دارد.

 سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای در تاریخ ۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری خواستار اقدام فوری جهت رسیدگی به وضعیت اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان شد.

اسماعیل عبدی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران که سابقه بازداشت متعددی دارد، در آخرین مورد صبح روز پنجم مردادماه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

اسماعیل عبدی، معلم ریاضیات، پس از آنکه این تشکل صنفی چند تجمع سراسری و مسالمت‌آمیز با هدف بیان خواسته‌های صنفی و همچنین درخواست آزادی چند معلم زندانی با عنوان «تجمع سکوت» برگزار کرد که با حضور پرتعداد معلمان در شهرهای مختلف ایران همراه شد، در ششم تیر ماه ۱۳۹۴ توسط دادستانی تهران احضار شد و پس از مراجعه به دادستانی در حالی بازداشت شد که یک هفته پیش از آن، هنگامی که قصد سفر به خارج از کشور برایی حضور در هفتمین کنگره سازمان جهانی معلمان در کشور کانادا را داشت، ممنوع الخروج شده بود.

دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران پس از نزدیک به ۱۰ ماه بازداشت در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد و ۲۵ اردیبهشت ۹۵ بعد از ۱۶ روز اعتصاب غذا با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

این فعال صنفی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اخلال درنظم عمومی و تبلیغ علیه نظام به شش سال زندان محکوم شده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.