گزارشی از سابقه کاری غلامرضا ضیایی، رییس فعلی زندان رجایی شهر 

غلامرضا ضیایی یکی از مسئولان زندان کهریزک در سال ۸۸ بوده و بدون محاکمه همچنان در مقام ریاست زندان رجایی شهر مشغول به کار است.

‌به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، غلامرضا ضیایی در سالهای اول دهه هشتاد مسئول بند ۲۴۰ زندان اوین (بند وزارت اطلاعات) بود و پس از آن به سمت مسئولیت تعقیب و گریز زندانیان فراری در سازمان زندان‌ها منصوب شد.

 او در سال ۸۸ رییس زندان کهریزک بود که پس از وقایع فاجعه‌بار آن بازداشتگاه به ریاست حفاظت کل سازمان زندان‌ها ارتقا یافت.

 غلامرضا ضیایی از آبان ۹۶ به عنوان رییس زندان رجایی شهر مشغول به کار است.

 او در حضور زندانیان رجایی شهر مدعی شده که پس از ماجرای کهریزک و برکناری قاضی مرتضوی «توبه کرده است.»

 شایان ذکر است، غلامرضا ضیایی در سال گذشته همراه با ۱۳تن دیگر ازمقامات جمهوری اسلامی در لیست تحریم خزانه داری آمریکا قرار گرفت.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دهها تن از معترضانی که توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند به بازداشتگاه مخوفی در جنوب تهران به نام “کهریزک” منتقل شدند که بر اساس روایت بسیاری از آزاد شده گان آنها در دوران بازداشت تحت شکنجه های روحی، جسمی و حتی آزارجنسی در آنجا قرار گرفتند.

مهدی کروبی، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ برای اولین بار مسئله تجاوز به جوانان در بازداشتگاه کهریزک را مطرح و خواستار پیگیری از سوی نمایندگان مجلس شد که پس از جنجال های خبری این موضوع مسکوت ماند و تعدادی از کسانی که مسول پیگیری این اتفاقات شده بودند نیز به زندان افتادند اما علاوه بر آزار و شکنجه بازداشت شدگان حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، سه جوان به نام های محمد کامرانی، محسن روح الامینی و امیر جوادی فر در بازداشتگاه کهریزک به قتل رسیدند. خانواده این سه مقتول برای محاکمه “آمرقضایی” این اتفاق آنقدر پافشاری کردند تا دادگاه این قتل ها بالاخره پس از سه سال از گذشت اتفاق در اسفند ماه ۱۳۹۱ برگزار شد. بازداشتگاه کهریزک پس از آگاه سازی های رسانه ای در سال ۱۳۸۹ تعطیل شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.