گزارشی از آخرین وضعیت پرونده نسرین ستوده؛ «دستور بازداشت از سوی وزارت اطلاعات صادر شده است»

نسرین ستوده پس از گذشت یک ماه همچنان در بازداشت به سر می برد و از سوی وزارت اطلاعات برای این وکیل دادگستری دو پرونده تشکیل شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، رضا خندان، همسر نسرین ستوده، اعلام کرده است: «هم اکنون دو پرونده برای نسرین ستوده تشکیل شده؛ یک پرونده با حکم ۵ سال حبس تعزیزی که در تاریخ ۱۳ مهر ۹۵ به طور غیابی صادر شده است. پرونده‌ی دوم نیز از ماه‌ها پیش مفتوح گشته و در حال رسیدگی است.»

مصادیق اتهامات او در دادگاهی که به طور غیابی تشکیل و منجر به ۵ سال حکم حبس شده است، شامل «تحصن مقابل کانون وکلا»، «بازکردن صفحه فیسبوک»، «مصاحبه با رسانه‌های مختلف»، «ملاقات‌های محرمانه با دیپلمات‌های سفارتخانه‌های خارجی در تهران»، «عضویت در لگام (کمپین لغو گام به گام اعدام)»، «صدور بیانیه‌هایی در دفاع از محکومین نفاق و گروهک القاعده» و «حضور در اغتشاش دراویش» است.

اتهام «عضویت در لگام» در هفته گذشته به این وکیل دادگستری تفهیم شده است.

پرونده‌ی اخیر نسرین ستوده نیز شامل اتهام «دفاع و پیگیری وضعیت دختران خیابان انقلاب» است اما به دلیل عدم دسترسی او به وکیل انتخابی از سایر جزییات پرونده اطلاعی در دست نیست.

گفتنی است که نسرین ستوده در اعتراض به تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری از انتخاب وکیل خودداری کرده است.

نسرین ستوده روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه به بهانه اجرای حکم غیابی پنج سال حبس از سوی ماموران امنیتی در منزلش بازداشت و به اوین منتقل شد.

ماموران دلیل بازداشت خانم ستوده را گذراندن «حکم پنج سال زندان» عنوان کردند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر نخستین بار در تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و  پس از سه سال آزاد شد. او ابتدا در دادگاه انقلاب به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۱ سال حبس تعزیری،۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت الخروجی از کشور محکوم شد. بعدتر این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۶ سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حرفه وکالت تقلیل یافت. خانم ستوده در روز ۲۷ شهریور ماه ۱۳۹۲ از زندان اوین آزاد شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.