حکم اعدام رامین حسین پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی اجرا شد

رامین حسین پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی، زندانیان سیاسی کرد، امروز شنبه ۱۷ شهریور در زندان رجایی شهر به طناب دار آویخته شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز حکم اعدام رامین حسین پناهی، زانیار مرادی و لقمان مرادی به اتهام محاربه در محوطه زندان رجایی شهر اجرا گشت.

این زندانیان از سه روز پیش به دستور وزارت اطلاعات برای اجرای حکم به قرنطینه منتقل شده بودند.

شایان ذکر است که روز گذشته به دنبال انتشار خبر انتقال این دو زندانی به قرنطینه جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، و اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه در امور اعدام‌های فراقضایی و بی‌رویه، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند تا اعدام آنان را متوقف کند.

رامین حسین‌پناهی سوم تیر ماه ۱۳۹۶ به دلیل عضویت در یکی از  احزاب کرد مخالف حکومت ایران (کومله)، توسط نیروهای سپاه پاسداران از ناحیه شکم، کمر و پا مورد اصاب گلوله قرار گرفت و بازداشت شد و در پنجم بهمن ماه ۱۳۹۶ در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج طی یک جلسه دادگاه کوتاه به اعدام محکوم شد. شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور بیستم فروردین ۹۷ این حکم را تایید کرد و با رد درخواست اعاده دادرسی از سوی قوه قضاییه، پرونده به مرحله اجرا رسید.

رامین حسین‌پناهی به اتهام «بغی» به اعدام محکوم شده در حالی که وکیلش بارها در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده موکلش نه به کسی شلیک کرده و نه مسلح بوده و یک معترض سیاسی است.

زانیار و لقمان مرادی در ۱۱ مرداد ماه ۱۳۸۸ از سوی نیروهای امنیتی در شهر مریوان در استان کردستان بازداشت شدند.

 آنها به مدت ۹ ماه در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج (وزارت اطلاعات)، برای اخذ اعترافات «تحت فشار و شکنجه شدید روحی و جسمی» قرار گرفتند. این دو زندانی پس از نزدیک به ۶ ماه به زندان مرکزی سنندج و از آنجا به بند ۲۰۹ زندان اوین تهران منتقل شدند.

زانیار و لقمان مرادی اول دی ماه سال ۱۳۸۹ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه و به اتهام «محاربه از طریق عضویت در یک گروه معاند و قتل فرزند امام جمعه مریوان» به اعدام در ملاعام محکوم شدند و این حکم  ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۰ از سوی دیوان عالی کشور تائید شد.

آنها سپس به زندان رجایی شهر در کرج منتقل و در ۹ سال گذشته محروم از حق مرخصی در این زندان نگهداری شدند.

اقبال مرادی پدر زانیار و فعال سیاسی کرد، در تیرماه امسال در شهر پنجوین در استان کردنشین سلیمانیه در شمال عراق کشته شد. بلافاصله بعد از این حادثه پنج حزب کرد ایرانی از مقام‌های اربیل درباره ترور اقبال مرادی توضیح خواستند. رضا کعبی از حزب کومله زحمتکشان ولی جمهوری اسلامی را عامل این سوءقصد دانست.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.