مرگ روزانه ۵ کارگر به دلیل فقدان ایمنی در محیط کار

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به فوت روزانه ۵ نفر در حوادث ناشی از کار گفت که تعداد حوادث ناشی از کار سال گذشته حدود ۲۴ هزار حادثه بوده که از این تعداد حادثه ۱۸۷۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایران، در این خصوص دیروز دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازدید سرزده‌ای که از وضعیت امنیت کارگران در یکی از کارگاه‌های ساختمانی داشت، با بیان اینکه حوادث ناشی از کار در سال ۹۳ کاهش یافته می‌گوید: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش ایمنی درمحیط‌های خدماتی و بویژه تولیدی است. همچنین از سال گذشته مسئولیت بررسی علل ساختاری و فردی حوادث شغلی به سازمان‌های مطالعاتی سپرده شد و براساس آنچه مطالعات نشان می‌دهد، برای رفع آن‌ها با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده‌است. آموزش مهارت نیروی انسانی از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای و همکاری با سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت و معدن، شهرداری‌ها و… از جمله این اقدامات به شمار می‌رود. وی معتقد است برای مراعات ایمنی درمحل کار تدابیر فراوانی اندیشیده شده است که هم افزایی بین دستگاه‌های مختلف و امضای تفاهمنامه با آن‌ها از جمله آنهاست. خوشبختانه در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ با کاهش حوادث ناشی از کار روبه‌رو بودیم و درکارگاه‌های زیر ۲۵ نفر نیرو‌ها را آموزش داده و سیستم‌های نظارتی را ارتقا می‌دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید می‌کند: بازرسان در بازدید از کارگاه‌های ساختمانی مواردی همچون پرتگاه‌های ساختمانی با اولویت پیشگیری از سقوط از ارتفاع، آسانسورهای کارگاهی، بالابر، تاورکرین، داربست‌ها، تجهیزات برقی و رعایت حریم با اولویت پیشگیری از برق گرفتگی را مد نظر قرار دهند. گرچه‌ کارفرمایان‌ سعی‌ دارند تا محیط‌ کاری مطابق‌ با اصول‌ و استانداردهای‌ بهداشتی‌ و حفاظتی‌ به وجود آورند و میزان‌ حوادث‌ را به‌ حداقل‌ ممکن‌ کاهش دهند بنابراین‌ برای‌ پیشگیری‌ از وقوع‌ حوادث، کارگران نیز باید اصولی نظیر داشتن لباس‌ کار مناسب‌، آگاه بودن از خطرات‌ کار، طرق‌ پیشگیری‌ و حفاظت‌ از آن‌ها، استفاده از کمربندهای‌ ایمنی‌ در ارتفاع، استفاده‌ از دستکش‌های‌ مخصوص‌، کلاه‌ و کفش‌های‌ حفاظتی‌ در جاهایی‌ که‌ خطر برق‌گرفتگی‌ وجود دارد و… را رعایت‌ کنند.

تعداد حوادث ناشی از کار سال گذشته حدود ۲۴ هزار حادثه بوده که از این تعداد حادثه ۱۸۷۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند

سیدحسن هفده تن معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این باره با اشاره به فوت روزانه ۵ نفر در حوادث ناشی از کار می‌گوید: تعداد حوادث ناشی از کار سال گذشته حدود ۲۴ هزار حادثه بوده که از این تعداد حادثه ۱۸۷۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه فقط ۴ درصد نیروی کار آموزش‌های لازم را در بخش ایمنی فراگرفته‌اند حل ریشه‌ای مسائل ایمنی را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت تعاون در سال ۹۴ می‌داند و می‌افزاید با پوشش آموزشی بیش از ۸۰ درصد نیروی کار در بخش ایمنی تعداد حوادث ناشی از کار به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

«هفده تن» با اشاره به اینکه کارفرمایان نیز برای ایمن‌سازی محیط کار وظایف مهمی برعهده دارند تأکید می‌کند: مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی باید بدانند مسئولیت مدنی و بیمه در حوادث منجر به فوت، رافع مسئولیت آنان نمی‌شود.

وی با بیان اینکه آمار بیماری‌های شغلی منجر به فوت شش برابر حوادث ناشی از کار است از اجرای طرحی با مشارکت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و شرکت‌های دانش بنیان خبر می‌دهد و می‌گوید: با اجرای این طرح، مشاغل سخت از مشاغل زیان آور جصدا می‌شود.

هفده تن در ادامه به مقایسه شرایط کار بین کارگران ایرانی و خارجی می‌افزاید: کارگران آلمانی ۳۰ سال بعد از بازنشستگی همچنان امید به زندگی دارند اما کارگران ایرانی شاغل در کارهای سخت و زیان آور ۳ سال بعداز بازنشستگی به علت بیماری فوت می‌کنند به همین دلیل در طرح جداسازی مشاغل سخت از زیان آور برای مشاغل سخت، فوق‌العاده سختی کار پرداخت می‌شود و برای مشاغل زیان آور به گونه‌ای عمل می‌شود که زیان آور بودن آن امحا شود.

حوادث ناشی از کار سومین عامل مرگ و میر در جهان است و در ایران نیز براساس آخرین گزارش‌ها و تحقیقات انجام شده دست کم سالانه حدود نزدیک به ۲۰ هزار حادثه ناشی از کار اتفاق می‌افتد که از این تعداد نزدیک به ۱۵ هزار حادثه در بخش ساختمانی برای کارگران این صنعت درکشور به وقوع می‌پیوندد.

ایمن نبودن محیط کار، فقدان آموزش‌های لازم به کارگران ونبود تجهیزات و امکانات پیشرفته و بی‌توجهی کارفرمایان به قانون کار باعث شده این آمار در کشور ما بالا‌تر از استاندارد‌های بین‌المللی باشد موضوعی که همواره بازرسان کار در بازدید‌های خود از مراکز صنعتی و تولیدی بر آن تأکید دارند و معتقدند: باید آموزش، فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ ایمنی در این حوزه جدی گرفته شود تا آمار مرگ و میر ناشی از حوادث کار کاهش یابد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.