گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران طی سه ماهه نخست ریاست جمهوری جو بایدن

با انتخاب جو بایدن به عنوان ریاست جمهوری آمریکا، بسیاری از کارشناسان و فعالان به امکان کاسته‌شدن از فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی اشاره کردند؛ امری که دست جمهوری اسلامی را برای پیشبرد سیاست‌هایش بازتر می‌گذارد.

تارنگار حقوقی بشر در ایران وابسته به مرکز مهر، طی گزارشی تحقیقی و تحلیلی به وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در بازه زمانی ۲۰ژانویه تا ۲۰اپریل ۲۰۲۱- یکم بهمن ۱۳۹۹ تا ۳۱فروردین ۱۴۰۰- (برابر با سه ماه آغازین دوره رسایت جمهوری بایدن) می‌پردازد.

این گزارش به شناخت رفتار جمهوری اسلامی در روزهای پس از تغییر رئیس جمهور آمریکا کمک می‌کند.

همچنین این گزارش که بیشتر حول محور عملکرد قوه قضائیه می‌گردد، اطلاعاتی آماری از وضعیت اعدام، بازداشت، صدور احکام قضایی و فشار بر زندانیان سیاسی در ایران ارائه می‌دهد.

درحالی‌که در بیش از نیمی از کشورهای جهان اجرای مجازات اعدام به طور کامل متوقف شده است، کشور ایران ازجمله معدود کشورهایی است که همچنان این مجازات غیرانسانی در آن اجرا می‌شود. طبق گزارش سازمان عفو بین‌الملل، علیرغم اینکه اجرای مجازات اعدام در ۱۸ کشور در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل از آن ۲۶درصد کاهش داشته است، ایران جزء ۴ کشوری است که ۸۸درصد اجرای حکم اعدام در آن انجام شده است.

در بازه زمانی۲۰ ژانویه تا ۲۰ اپریل ۲۰۲۱، ۶۵ حکم اعدام در زندان‌های کشور اجرا شده است که از این میان ۴۰ شهروند به اتهام قتل، ۱۵ شهروند بابت اتهامات مربوط به مواد مخدر و ۴شهروند به اتهام تجاوز به دار آویخته شده‌اند. در یکی از موارد زهرا اسماعیلی، مادر دو فرزند، که به اتهام قتل همسرش به اعدام محکوم شده بود، در حالی به دار آویخته‌شد که پیش از اجرای حکم براثر سکته قلبی جان خود را از دست داده بود. همچنین علی مطیری، جاوید دهقان‌خلد، جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجیان، اسامی ۶شهروندی است که با اتهامات سیاسی اعدام شده‌اند.    

همچنین طی این بازه زمانی دست‌کم ۱۸۲ شهروند توسط نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف کشور بازداشت شده‌اند. همچنین توسط قضات قوه قضائیه برای حداقل ۷۱ فعال سیاسی، مدنی و نیز شهروندان بازداشت‌شده در تجمعات اعتراضی، با عناوین اتهامی از جمله «تبلیغ علیه نظام»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «توهین به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی»، «تشویش اذهان عمومی»، «همکاری یا عضویت در گرو‌ه‌های مخالف نظام» و…، احکام ۵۶۵۸ ماه حبس تعزیری، ۷۴ماه حبس تعلیقی ، ۷۳۰ضربه شلاق و پرداخت۲۵میلیون و ۴۷۵هزار تومان جریمه نقدی صادر شده است.   

از سوی دیگر طی ماه‌های اخیر فشار بر زندانیان سیاسی به‌شدت افزایش یافته و تعداد زیادی از زندانیان سیاسی به زندان‌های خارج از محل سکونت خود تبعید شدند که در پی این تبعید‌های گسترده ۶۴۶ نفر از فعالان اجتماعی و سیاسی با انتشار بیانیه‌ای به تبعید و آزار زندانیان سیاسی توسط سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه اعتراض کرده‌اند. از جمله زندانیانی که طی ماه‌های اخیر مورد این نوع آزار و تبعید قرار گرفته‌اند می‌توان به گلرخ ابراهیمی‌ایرایی، مریم اکبری‌منفرد، سپیده قلیان، اسماعیل عبدی، آتنا دائمی، کسری نوری، سعید اقبالی، عبدالرسول مرتضوی و امیرسالار داودی اشاره کرد.

همچنین باتوجه به این‌که طبق آئین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها، بهداری زندان مکلف به رسیدگی و مراقبت از سلامت جسمی زندانیان بوده و درصورت وجود هرگونه مشکلی برای سلامت زندانیان باید به آن رسیدگی کند، بسیاری از زندانیان سیاسی محبوس در زندان‌های کشور علیرغم نیاز به دریافت خدمات پزشکی از این حق قانونی محروم هستند. از جمله این زندانیان می‌توان به حامد قره‌اوغلانی، رضا طالشیان جلودارزاده، افشین بایمانی، بابک دادبخش، خالد پیرزاده، شاهین نظرزاده، محمد نوری‌زاد، علی نوری و راحله احمدی اشاره کرد. در یک مورد نیز بهنام محجوبی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجائی‌شهر کرج، که روز شنبه ۲۵بهمن ۱۳۹۹، به‌دلیل عدم رسیدگی مناسب پزشکی و تجویز داروی اشتباه توسط بهداری زندان، دچار افت سطح هوشیاری شده و در حالت کما به بیمارستان منتقل شده بود، پس از چند روز در بیمارستان جان باخت.

در بازه زمانی ۲۰ژانویه تا ۲۰ اپریل ۲۰۲۱، دست‌کم ۴۶۶ تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف کشور برگزار شده که تعدادی از این تجمعات با دخالت نیروهای امنیتی و نظامی به خشونت کشیده شده است. در یکی از این موارد روز سه‌شنبه ۵اسفند ۱۳۹۹، در پی کشته‌شدن ۱۰ شهروند در منطقه سراوان استان سیستان و بلوچستان، اعتراضات گسترده‌ای در بسیاری از مناطق این استان درگرفت که به نقل از برخی منابع محلی دست‌کم ۲۳ شهروند در این اعترضات توسط نیروهای امنیتی و سرکوبگر جمهوری اسلامی از جمله نیروهای سپاه پاسداران، کشته و تعداد زیادی نیز مجروح و بازداشت شدند. در همین راستا سازمان ملل متحد نیز با انتشار گزارشی در اواسط اسفند ۱۳۹۹ تایید کرد که در اعتراضات مردمی در استان سیستان و بلوچستان دست‌کم ۱۲ تا ۲۳ نفر براثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدند.

تارنگار حقوق بشر در ایران وابسته به مرکز مهر، گزارشی روزانه از نقض حقوق بشر در کشور جمع‌آوری کرده که شرح آن در پی می‌آید.

  • ۲۰ ژانویه ۱ بهمن
  • شکیلا منفرد،‌ فعال مدنی، که جهت رسیدگی به اتهاماتش به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شده بود، پس از اتمام جلسه دادگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. خانم منفرد پیش از دستگیری با قرار وثیقه آزاد بود.
  • حسین مهربان، هیرش رسول ‌پور، فواد محمدپور، فریبا احمدی و روژین محمدپور، شهروندان اهل بوکان و دیاکو زرتشتی، شهروند اهل نقده، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • محمدرضا رمضان‌زاده از اعضای انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی، که پیش از این در ارتباط با شرکت در تحصن سراسری معلمان در سال های ۹۷ و ۹۸، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس به زندان بجنورد منتقل شد. همچنین آقای رمضان‌زاده در پرونده دیگری به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی»، توسط دادگاه تجدید نظر استان خراسان شمالی، به ۸سال حبس تعزیری محکوم شده است.
  • حکم اعدام یونس خانشینی، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان زاهدان اجرا شد.
  • محبوبه رضایی، شهروند اهل برازجان، که پیشتر توسط شعبه ۱۷ دادگاه تجدید نظر استان فارس به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «عضویت در یکی از گروه‌های معاند نظام»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به ۲سال و ۶ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس به زندان بوشهر منتقل شد.
  • ·         ۲۱ ژانویه ۲ بهمن
  • سوفیا ممبینی و نگین تدریسی، شهروندان بهائی، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور از طریق اداره تشکیلات بهائیت و ترویج تعلیمات» هرکدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
  • رضا طالشیان‌جلودارزاده، روزنامه‌نگار، که توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی» به سه سال حبس تعزیری، ۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و اجتماعی و مطبوعاتی محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شد.
  • عبدالله آسال، شهروند اهل میانرود سنندج، بدون ارائه حکم قضائی و همراه با ضرب و شتم، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
  • ·         ۲۲ ژانویه ۳ بهمن
  • رشید احمدی، محمدامین احمدی و رضا، محمد و فرهاد زندی، شهروندان اهل بوکان، عطا رحمان‌زاده، شهروند اهل سقز و پشتیوان نبی‌زرگتن، شهروند اهل پیرانشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • رحیم رفعتی و رحمان تابش، شهروندان اهل اشنویه، توسط دادگاه تجدید نظر ارومیه، به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» هرکدام به ۳سال و ۷ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
  • زانا کسرایی، شهروند اهل مریوان، توسط دادگاه انقلاب سنندج، به اتهام «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام» به ۳سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • سعید سنگر، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه، بابت پرونده جدیدی که در زندان برای وی باز شده است، توسط دادگاه انقلاب ارومیه به ۱۱ ماه حبس تعزیری محکوم شد. سعید سنگر بیش از ۲۰ سال است که در زندان ارومیه محبوس است و درحالی‌که دو سال پیش دوران محکومیت وی به اتمام رسیده‌، همچنان از آزادی وی جلوگیری می‌شود.
  • ·          ۲۳ ژانویه ۴ بهمن
  • تعدادی شهروند مسیحی که هویت آنها فاش نشده است، با عنوان اتهامی «وابستگی به جریان مسیحیت صهیونیستی»،‌ در چند استان کشور بازداشت شدند.
  • طالب ریحانی و رشید ریحانی، شهروندان اهل نقده و رحمان دریازی، شهروند اهل پیرانشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • حکم اعدام عبدالرئوف کبدانی، که پیشتر بابت اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، و یونس جمشیدزهی و شمس‌الدین باجی‌زهی، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان زاهدان اجرا شد.
  • شورش عبدالله‌نژاد، نجم‌الدین سخنور و صلاح آجی، شهروندان اهل پیرانشهر، توسط دادگاه انقلاب این شهر، به اتهام «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام» هر کدام به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
  • ·         ۲۴ ژانویه ۵ بهمن
  • شورش احمدی، شهروند هل پیرانشهر، محی‌الدین شامه، شهروند اهل بوکان، جلیل احمدیان و سیروان امینی، شهروندان اهل سنندج و افشین الهی، شهروند اهل سقز، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • احمدرضا انصاری‌فر به زندان بهبهان منتقل شد. احمدرضا انصاری‌فر به همراه نیما دهناد در تاریخ ۲۱دی‌ماه ۱۳۹۹ ، با عنوان اتهامی «تبلیغ علیه نظام» در شهر بهبهان بازداشت شدند. نیما دهناد چندی بعد با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد. احمدرضا انصاری‌فر، عمومی فرزاد انصاری‌فر، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری آبان۹۸ در بهبهان است.
  • شکیلا منفرد، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به مقدسات اسلام» به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • آرشام رضائی و محمد ابوالحسنی،‌ زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر و اوین، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام« هرکدام به ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۴ ماه کار اجباری در سازمان جهاد کشاورزی به مدت روزی ۴ ساعت محکوم شدند.
  • –           عبدالناصر بهادرزهی، شهروند اهل ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • فاطمه مثنی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، که از مهرماه ۹۴، دوران محکومیت ۱۵ساله خود را در زندان سپری می‌کند، باوجود خونریزی روده و سابقه بیماری کولیت روده و میگرن شدید عصبی، از دریافت خدمات پزشکی محروم است.
  • گلرخ ابراهیمی‌ایرایی، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان قرچک ورامین سپری می‌کرد، به زندان آمل تبعید شد.
  • ·         ۲۵ ژانویه – ۶ بهمن
  • بابک بابائی، شهروند اهل سقز، سردار محمدپور، شهروند اهل بوکان و شیرکو پاآهو، شهروند اهل مریوان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • حکم اعدام مهدی علی‌حسینی، کشتی‌گیر اهل اندیمشک، که در سال ۱۳۹۴، به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود، در زندان دزفول اجرا شد.
  • جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی، علی مطیری و علی مجدم، ۵ زندانی سیاسی در زندان شیبان اهواز، که در پرونده‌های جداگانه، به اعدام محکوم شده‌اند، در اعتراض به ممنوعیت ملاقات و بدرفتاری مسئولان زندان، با دوختن لبهایشان، دست به اعتصاب غذا زدند.
  • امیرسالار داودی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین، که به اتهام «تشکیل گروه برای براندازی نظام»، «همکاری با دول متخاصم»، «تبلیغ علیه نظام»، «نشر اکاذیب» و «توهین به مقامات و رهبری» به ۳۰ سال حبس تعزیری و ۱۱۱ضربه شلاق محکوم شده است، با وجود گذشت ۲۶ماه از دوران حبس، بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد.
  • احمد الهی، شهروند سنی مذهب اهل مهاباد، که پیشتر توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه، به اتهام «تبلیغ علیه نظام و به نفع گروه‌های سلفی» به ۹ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شد.
  • کوهزاد بابادی، شهروند اهل لردگان، که پیشتر به اداره آگاهی این شهر احضار شده بود، پس از حضور در اداره آگاهی بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شد.
  • ·         ۲۶ ژانویه – ۷ بهمن
  • سلام خلیفانی، شهروند اهل پیرانشهر و مصطفی ایلخانی زاده، نویسنده و مدیر مسئول موسسه فرهنگی آموزشی ادب در شهرستان بوکان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • نجمه میرآخورلی، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «عضویت در گروهک غیرقانونی سازمان فداییان خلق» به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • احمد یزدانی‌پور، شهروند ساکن تهران، که پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
  • ·         ۲۷ ژانویه ۸ بهمن
  • صبا کردافشاری، فعال مدنی، که دوران محکومیت ۲۴سال حبس تعزیری خود را در زندان اوین سپری می‌کرد و چندی پیش به زندان قرچک ورامین تبعید شد، توسط گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از بند ۸ به بند ۶ این زندان منتقل شده است. او اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در کنار زندانیان متهم به جرایم خشن به‌سر می‌برد.
  • شهاب‌الدین نظری، فعال سیاسی، که پیشتر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
  • نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، که ۴ ماه پیش از زندان آزاد شده است، کماکان از حق داشتن گذرنامه و خروج از کشور محروم است. همسر و فرزندان خانم محمدی در خارج از کشور زندگی می‌کنند.
  • ناهید تقوی، شهروند ۶۶ساله و دو تابعیتی ایرانی-آلمانی، که از ۲۵ مهرماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است، بدون حق دسترسی به وکیل، در بند دو-الف زندان اوین نگهداری می‌شود. خانم تقوی که به بیماری فشارخون بالا مبتلاست، چندی پیش تحت عمل جراحی قرار گرفته است. از اتهامات مطروحه علیه خانم تقوی اطلاعی در دست نیست.
  • سعید قادری، شهروند اهل جوانرود و فرامرز محمدی شهروند اهل مریوان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • عبدالرحمن بلوچ، شهروند اهل زاهدان، توسط نیروهای اطلاعات سپاه این شهر بازداشت شد. آقای بلوچ پیش از این نیز در شهریور ۱۳۹۹، پس از بازگشت از کشور قطر بازداشت و پس از سه ماه آزاد شده بود.
  • ·         ۲۸ ژانویه ۹ بهمن
  • حکم اعدام انور نارویی، که پیشتر بابت اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان دستگرد اصفهان اجرا شد.
  • سعید خالدی، شهروند اهل پاوه و ارسطو ملارحیمی، شهروند اهل مهاباد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • علی مطیری، که در بهمن ۱۳۹۷، به اتهام «محاربه»، «افساد فی الارض» و «قتل دو تن از اعضای بسیج این شهر»، به اعدام محکوم شده بود، در زندان شیبان اهواز اعدام شد.
  • حکم اعدام عباس ‌علی‌حسینی، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان زنجان اجرا شد.
  • بابک آقازاده، توسط دادگاه انقلاب مراغه، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام» به ۵سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • ·         ۲۹ ژانویه ۱۰ بهمن
  • گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان آمل، بابت پرونده جدیدی که در ایام حبس برای او باز شده است، در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» تفهیم اتهام شد.
  • مهوش عدالتی علی‌آبادی، سپیده کشاورز و فرید اسماعیلی، شهروندان بهائی ساکن تهران، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق اداره تشکیلات بهائی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق تبلیغ و ترویج بهائیت»، هرکدام به ۴سال و ۳ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
  • جمال قاسمی، شهروند اهل اشنویه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • عباس دهقان، درویش گنابادی و از مدیران سایت مجذوبان نور، توسط دادگاه انقلاب و شعبه ۱۱۴۶ دادگاه کیفری تهران، به اتهام «اجتماع و تبانی بر ضد امنیت داخلی کشور»، «اخلال در نظم عمومی»، «توهین به مامورین»، «ضرب و جرح بسیجیان» و «شروع به قتل محمدحسین حدادیان»، در مجموع به ۱۱سال و ۶ ماه حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت دیه محکوم شد.
  • جاوید دهقان‌خلد، زندانی سیاسی، در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. آقای دهقان خلد که متهم به عضویت در گروه «جیش‌العدل» و نیز تیراندازی به دو مامور سپاه پاسداران بود، بارها در دادگاه اتهامات مطروحه را رد کرده و گفته بود که تحت شکنجه ناچار به اعتراف شده است.
  • ·         ۳۰ ژانویه ۱۱ بهمن
  • –            شورش برهم، فیصل علی‌آبادی، شفیع شیخه و جبرئیل شعبانی، شهروندان اهل اشنویه و منصور ولی‌پور، شهروند اهل مریوان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • اسرافیل فتح‌الله‌زاده، که پیشتر توسط دادگاه انقلاب اهر، به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • خلیل اسدی‌بوژانی، شهروند اهل کرمانشاه، که در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، بازداشت و به اتهام «عضویت در گروه معاند نظام» و «اجتماع و تبانی بر ضد امنیت کشور»، به ۴ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شد.
  • مصطفی باقری آشنا و اردشیر موسوی، که پیشتر توسط شعبه ۱۸ دادگاه تجدید نظر کرمانشاه، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» هرکدام به ۴ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند، برای اجرای حکم حبس به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شدند.
  • مهران قره‌باغی، زندانی سیاسی محبوس در زندان بهبهان، از اردیبهشت ۱۳۹۹، از حق ملاقات محروم است. آقای قره‌باغی در دی‌ماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اتهام «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال حبس محکوم شد. این زندانی سیاسی چندی پیش بابت پرونده دیگری به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «مشارکت در تخریب و احراق اموال عمومی»، «مشارکت در اخلال در نظم عمومی»، «مشارکت در ساخت مواد ناریه غیرنظامی»، «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام» و «افساد فی الارض» در دادسرای عمومی و انقلاب بهبهان تفهیم اتهام شده است.
  • سجاد شهیری، توسط شعبه ۱ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
  • تورج امینی، پژوهشگر و نویسنده بهائی، که پیشتر توسط دادگاه تجدید نظر استان البرز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۶ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس به زندان مرکزی کرج منتقل شد.
  • ایوب خدیر، شهروند اهل راسک از توابع سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • ·         ۳۱ ژانویه ۱۲ بهمن
  • حسین قشقایی، شهروند ساکن تهران، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • فردین بایزیدی، شهروند اهل اشنویه، ساکار عینی، شهروند اهل مهاباد، ادریس ویسی، شهروند اهل دیواندره و محمود محمودی، روزنامه‌نگار اهل سنندج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • ·         ۱ فوریه ۱۳ بهمن
  • عزیر قادرتاج، آوات محمدپور و حسین محمدپور، شهروندان اهل اشنویه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • احمد محمدی، شهروند اهل سقز، توسط دادگاه انقلاب این شهر، به اتهام «جاسوسی» و «تبلیغ به نفع احزاب مخالف نظام»، به ۴سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • ·         ۲ فوریه ۱۴ بهمن
  • ساسان خسروی، سام خسروی و حبیب حیدری، سه نوکیش مسیحی ساکن بوشهر، توسط دادگاه تجدید نظر این شهر، به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند. همچنین سام و ساسان خسروی به عنوان مجازات تکمیلی  به مدت دو سال از اشتغال در مراکز اقامتی، که شغل فعلی آنهاست و نیز اقامت در بوشهر محروم شدند.
  • رویا جلالی، شهروند اهل سنندج، جوانمیر زاهدی، شهروند اهل کامیاران و سلیم شریفی،‌ شهروند اهل اشنویه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • نازی اسکوئی، مدیر مسئول انتشارات «نشر دیگر» برای اجرای حکم حبس به زندان منتقل شد. نازی اسکوئی به همراه همسرش علی اکبر امینی مدیر اجرایی این انتشارات، در سال ۱۳۹۱، به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور« و «همکاری و عضویت در کانون نویسندگان ایران»، هرکدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.
  • حکم اعدام جبار نعمتی، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شد.
  • رحیمه کردتمیمی، شهروند اهل زاهدان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان زاهدان منتقل شد. خانم تمیمی که یک کودک ۵ماهه دارد، هیچگونه فعالیت سیاسی نداشته و دلیل بازداشت وی تداوم ارتباط با همسرش که فعال سیاسی است،‌ عنوان شده است.  
  • ·         ۳ فوریه ۱۵ بهمن
  • –           ۶ شهروند اهل مازندران که یکی از آنها از اعضای خانه مطبوعات مازندران و فعال رسانه‌ای بوده و مدیریت یک کانال خبری را برعهده داشتند، توسط پلیس فتا مازندران بازداشت شدند. دلیل بازداشت این افراد «همکاری با کانال‌های معاند» عنوان شده است.
  • محمد منصوری،‌ معلم اهل سنت شاغل در یکی از دبیرستان‌های سنندج و از اعضای مکتب قرآن سنندج، با حکم هیات مرکزی گزینش استان کردستان و تائید دیوان عدالت اداری، از محل کار خود اخراج شد.
  • احمد حیدرزاده، شهروند اهل رشت، توسط دادگاه تجدید نظر استان گیلان، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه‌های مخالف نظام» و «توهین به رهبری» به ۲۲ماه حبس تعزیری محکوم شد.
  • –          ۱۱ خانواده مسیحی در استان البرز به اداره اطلاعات این استان احضار شدند. طی این احضار از نوکیشان مسیحی تعهدی مبنی بر عدم برقراری ارتباط و رفت‌و‌آمد با دیگر مسیحیان گرفته شده و آنها را به حبس و ترک کشور در صورت عدم امضای تعهدنامه تهدید کرده‌اند.
  • شهاب احمدی، شهروند اهل مهاباد و ادریس احمدی، شهروند اهل بانه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • ·         ۴ فوریه ۱۶ بهمن
  • سیاوش عینی، معلم مقطع دبستان اهل مهاباد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • حاصل حبیر، شهروند اهل راسک از توابع سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • ·         ۵ فوریه ۱۷ بهمن
  • علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان مهندسی کامپیوتر و فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، که از تاریخ ۲۲فروردین ماه ۱۳۹۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند، به‌صورت بلاتکلیف در زندان به‌سر می‌برند. وکیل تعیینی این دو دانشجوی نخبه تاکنون به پرونده آنها دسترسی نداشته و وکیل تسخیری نیز تنها یک بار در ماه ششم بازداشت با آنها ملاقات داشته است.
  • شهرام امجدیان، شهروند اهل سنندج، توسط دادگاه انقلاب این شهر، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تشویش اذهان عمومی» به ۳سال حبس تعلیقی محکوم شد.
  • فریبرز کلانتری، روزنامه‌نگار، توسط شعبه ۱۰۴۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی قدوسی، به اتهام «توهین»، «افترا» و نشر اکاذیب» به ۳ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی و عذرخواهی از شاکی محکوم شد. شاکی این پرونده مهدی جهانگیری، برادر معاون رئیس‌جمهور است و این شکایت به‌دلیل انتشار مطالبی در خصوص فساد اقتصادی وی صورت گرفته است. مهدی جهانگیری پیشتر به اتهام «قاچاق حرفه‌ای ارز» به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
  • ·         ۶ فوریه ۱۸ بهمن
  • بابک دادبخش، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان رجایی‌شهر کرج سپری می‌کرد، به زندان اردبیل منتقل شد. بابک دادبخش در آبان ۹۷ بازداشت و بیش از یک‌سال بعد توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «محاربه» و «فساد فی‌الارض»،‌ به ۲۵سال حبس تعزیری محکوم شد. آقای دادبخش به بیماری اختلال دوقطبی با علائم سایکوتیک مبتلاست و از رسیدگی پزشکی نیز محروم است. 
  • محمد بنازاده امیرخیزی و مجید اسدی دو زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج و اوین، بابت پرونده‌ای که در دوران حبس برای آنها باز شده است، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، هرکدام به ۱سال حبس تعزیری محکوم شدند.
  • عباس صدیقی و عمرخاکزاد، که پیشتر توسط دادگاه انقلاب پیرانشهر، به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام، هرکدام به ۵سال حبس تعزیری محکوم شده بودند، برای اجرای حکم حبس به زندان نقده منتقل شدند.
  • ·         ۷ فوریه ۱۹ بهمن
  • طه آتش‌افروز، شهروند اهل پیرانشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • اسماعیل محمدپور و هاشم مرادی، شهروندان اهل پیرانشهر، توسط دادگاه انقلاب این شهر، به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام»، هرکدام به ۵سال حبس تعزیری محکوم شدند.
  • رضا اسلامی، شهروند دو تابعیتی ایرانی- کانادایی و عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «همکاری با دول متخاصم خارجی»، به ۷ سال حبس تعزیری، محرومیت از تدریس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.
  • ·         ۸ فوریه ۲۰ بهمن
  • آرش راسخی، نسیم قنواتیان، مارال راستی، مهناز جان نثار، امید آفاقی، مهرالله افشار، ادیب حق پژوه و فرهاد امری، شهروندان بهائی ساکن هرمزگان، توسط شعبه ۲ دادگاه تجدید نظر استان هرمزگان، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی»، مجموعا به ۱۴سال حبس تعزیری محکوم شدند.
  • فرانک جمشیدی، شهروند اهل سنندج، توسط دادگاه انقلاب این شهر، به اتهام «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام»، به ۴سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • نیما قاسمی، نویسنده و پژوهشگر فلسفه، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • خضر قادری‌آذر و شفیع محمدنژاد، شهروندان اهل پیرانشهر، توسط دادگاه انقلاب این شهر، به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام»، هرکدام به ۵سال حبس تعزیری محکوم شدند.
  • ·         ۹ فوریه ۲۱ بهمن
  • علی اسحاق، فعال کارگری، توسط دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام»، به ۵سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • حسین جندقیان، فعال مدنی، که پیشتر توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس به زندان اوین منتقل شد.
  • سها مرتضایی، فعال دانشجویی، توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • علی بایزیدپور،شهروند اهل پیرانشهر، توسط دادگاه انقلاب این شهرستان، به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام»، به ۵سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • حکم اعدام سعید نادری و یک متهم زن که هویت وی فاش نشده، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان اردبیل اجرا شد.
  • پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشگاه تهران، که دوران محکومیت ۱ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند، بابت پرونده‌ای که در دوران حبس برای وی باز شده است، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱۵ماه حبس تعزیری محکوم شد. خانم رفیعی پیشتر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از اتهام مطروحه تبرئه شده بود و این حکم در پی اعتراض سرپرست دادسرای اوین به برائت وی در پرونده جدید، صادر شده است.    
  • سالار طاهرافشار، توسط شعبه ۱۳ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • ·         ۱۰ فوریه ۲۲ بهمن
  • حامد قره‌اوغلانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه، علیرغم ابتلا به بیماری صرع و نیاز به درمان در مرکز درمانی خارج از زندان،‌ از رسیدگی پزشکی محروم است. مسئولان زندان حتی از دادن داروهای تجویز شده به این زندانی که توسط خانواده‌اش تهیه می‌شود، خودداری می‌کنند. آقای قهره‌اوغلانی در آذرماه ۱۳۹۹، به ۱۴سال و ۱ماه حبس محکوم شده است.
  • خالد کعب و حسین فرج الله چعب، شهروندان اهل شوشتر در استان خوزستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • ·         ۱۱ فوریه ۲۳ بهمن
  • سجاد رسول‌زاده‌میرک، شهروند ساکن مشگین شهر، توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری این شهر، به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویق اذهان عمومی» به پرداخت پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.
  • علیرضا نوری، شاعر، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران، که در آبان ۱۳۹۶، به اتهام «توهین به مقدسات»، به ۲سال حبس تعزیری محکوم شده بود، توسط پلیس اطلاعات و امنیت همدان در منزل شخصی خود بازداشت و برای اجرای حکم حبس به زندان همدان منتقل شد. 
  • ·         ۱۲ فوریه ۲۴ بهمن
  • حسن کعبی و مجید کعبی شهروندان اهل شهرستان شوش در استان خوزستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی، که پس از تحمل ۷سال حبس تعزیری، جهت گذراندن ۲سال تبعید به شهرستان راسک از توابع سیستان و بلوچستان، مراجعه کرده است، به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سرباز احضار شد و پس از حضور در دادسرا و به دلیل عدم توانایی در پرداخت وثیقه تعیین شده بازداشت و به زندان چابهار منتقل شد.
  • رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه نگار، که دوران ۳سال محکومیت خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند، علیرغم بروز تشنجی که باعث ایجاد مشکل بینایی برای یکی از چشمان وی شده، از اعزام به مراکز درمانی و رسیدگی پزشکی محروم است.
  • علی آذربرزین، شهروند اهل پیرانشهر، که در مهرماه ۱۳۹۷، به اتهام «همکاری با یکی از احزاب اپوزوسیون» به ۵سال حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان نقده منتقل شد.
  • سید نجم‌الدین حسینی، شهروند اهل اشنویه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • رضا گلپور، زندانی امنیتی، از ۱۰ دی‌ماه ۱۳۹۹ از زندان اوین به یکی از سلول‌های انفرادی بند امن زندان رجائی‌شهر کرج منتقل شده و همچنان در این بند نگهداری می‌شود. رضا گلپور نویسنده کتاب شنود اشباح، در مرداد ۹۶، به اتهام «همکاری با دولت اسرائیل»، «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی»، «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «نگهداری فشنگ جنگی»، به ۲۸سال و ۶ماه حبس تعزیری محکوم شد. او همچنین در پرونده جدیدی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱سال حبس تعزیری محکوم شده است.
  • احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر دوتابعیتی محکوم به اعدام، که در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۹، به قرنطینه زندان اوین منتقل شده بود، با توقف حکم اعدام همچنان در این بند نگهداری می‌شود. احمدرضا جلالی در اردبیهشت ۱۳۹۵ در حالی‌که به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود، بازداشت، و در مهرماه ۱۳۹۶ به اتهام «فساد فی الارض» از طریق جاسوسی برای دولت متخاصم اسراییل به اعدام محکوم شد.
  • ·         ۱۳ فوریه ۲۵ بهمن
  • هدی عمید و نجمه واحدی، فعالان حقوق زنان، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی در موضوع زنان و خانواده»، مجموعا به ۱۵سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی محکوم شدند.
  • درخواست اعاده دادرسی علیرضا علینژاد، توسط شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور رد شد. علیرضا علینژاد، برادر مسیح علینژاد، فعال سیاسی ساکن امریکا، پیشتر توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
  • حکم اعدام طاهر حامل‌خوشخو، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان تبریز اجرا شد.
  • زهرا محمدی، فعال مدنی، مدرس زبان کردی و مسئول انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین، توسط دادگاه تجدید نظر استان کردستان، به اتهام «تشکیل دسته و جمعیت به هدف بر هم زدن امنیت ملی»، به ۵سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • مهرداد طالشی، جوان ۲۱ساله اهل دیواندره، که روز ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، به همراه یک نفر دیگر در متروی بازار تهران بازداشت و به آگاهی شاپور منتقل شده بود، دراثر شکنجه نیروهای امنیتی جان باخت.
  • مرجان اسحاقی، دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران و از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸، توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۱سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد.
  • ·         ۱۴ فوریه ۲۶ بهمن
  • حکم اعدام یک متهم به قتل در زندان نور استان مازندران اجرا شد.
  • حکم اعدام محمد براهویی و جمال‌الدین براهویی، که پیشتر بابت اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان بیرجند اجرا شد.
  • ·         ۱۵ فوریه ۲۷ بهمن
  • حکم ۶۰ ضربه شلاق هادی رستمی، زندانی محکوم به قطع ۴انگشت دست راست، در زندان ارومیه اجرا شد. این زندانی بابت پرونده‌ای که در دوران حبس برای وی باز شده بود به اتهام «اخلال در نظم زندان» به ۸ماه حبس تعزیری و ۶۰ ضربه شلاق محکوم شده بود. او طی ماه‌های اخیر دو بار از طریق خوردن شیشه شکسته اقدام به خودکشی کرده و وضعیت جسمی مناسبی ندارد.
  • کامیار ذوقی، دانشجوی رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران و از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، به ۱سال حبس تعزیری و ۴سال حبس تعلیقی محکوم شد.
  • رضا هوتی، شهروند اهل دلگان از توابع سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • حکم اعدام بهاور طنازی، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان مشگین‌شهر اجرا شد.
  • ·         ۱۶ فوریه ۲۸ بهمن
  • حکم اعدام ۹ زندانی، که پیشتر در پرونده‌های جداگانه به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان رجائی‌شهر کرج اجرا شد. از این میان زهرا اسماعیلی، مادر دو فرزند، که به اتهام قتل همسرش به اعدام محکوم شده بود، در حالی به دار آویخته شد که پیش از اجرای حکم براثر سکته قلبی جان خود را از دست داده بود.
  • ·         ۱۷ فوریه ۲۹ بهمن
  • طاهر حسین‌زاده، شهروند اهل مهاباد، پس از احضار به شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شد. وی پیش از این به اتهام «عضویت در گروه‌های سلفی» بازداشت و پس از ۲۰ روز با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.
  • نوشین جعفری، خبرنگار و عکاس سینما و تئاتر، که پیش از این توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران، به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام»، به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد.
  • طاهر حسین‌زاده، شهروند اهل مهاباد، توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه، به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • علیرضا نبوی، شهروند اهل سمنان و زندانی سابق سیاسی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • محمدحسن پهلوان، روحانی اهل سنت ساکن تربت جام،‌ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • ·         ۱۸ فوریه ۳۰ بهمن
  • بنفشه جمالی، فعال حقوق زنان، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، به یک سال حبس و پرداخت ۴میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.
  • دیوان عالی کشور، حکم ۱۴سال حبس تعزیری حامد قره اوغلانی را تائید کرد. وی پیشتر به اتهام «محاربه» به اعدام و به اتهام «شرکت در دوره‌های نظامی و حمله به پایگاه‌های بسیج»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقدسات» و «توهین به رهبری» به ۱۴ سال و ۱ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که حکم اعدام وی در دادگاه نقض شد.
  • حکم اعدام منصور قزاق، که پیشتر بابت اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان بیرجند اجرا شد.
  • ·         ۱۹ فوریه ۱ اسفند
  • حکم اعدام علی دادفری‌مازندرانی، که پیشتر بابت اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان بروجرد اجرا شد.
  • ·         ۲۰ فوریه ۲ اسفند
  • احمد عبداللهی، شهروند اهل شوش از توابع استان خوزستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • ·         ۲۱ فوریه ۳ اسفند
  • مسئولان بیمارستان لقمان، پس از گذشت یک هفته از انتقال بهنام محجوبی به بیمارستان، خبر فوت وی را اعلام کردند. بهنام محجوبی، روز شنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹، به‌دلیل عدم رسیدگی مناسب پزشکی و تجویز داروی اشتباه توسط بهداری زندان، در حالت کما به بیمارستان منتقل شده بود.
  • افسانه امامی، حمید ناصری و سعید ناصری، سه عضو یک خانواده بهائی، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «عضویت در گروه یا دستجات غیرقانونی باهدف برهم زدن امنیت کشور»، در مجموع به ۷سال حبس تعزیری محکوم شدند.
  • یاشار پیری، شهروند ساکن تبریز، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • حکم اعدام هوشنگ محمدی و علی انگزی، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، در زندان کرمانشاه اجرا شد.
  • ·         ۲۲ فوریه ۴ اسفند
  • خالد پیرزاده زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ، در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و مخالفت مسئولان با درخواست آزادی مشروط، با دوختن لبهایش دست به اعتصاب غذا زد.
  • شاهین نظرزاده یخفروزان، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ که دوران ۲سال محکومیت خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند، در دوران بازداشت به دلیل ضرب و شتم دچار شکستگی در ناحیه پا شده که منجر به جراحی و استفاده از ایمپلنت در ناحیه شکستگی شده است. حال استفاده از پابند در دوران بازداشت منجر به جابه‌جایی ایمپلنت و ایجاد مشکل در ناحیه جراحی شده و با این‌وجود از رسیدگی پزشکی محروم است. 
  • لیلا حسین زاده، فعال صنفی دانشجویی و زندانی سیاسی سابق توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال منع فعالیت در فضای مجازی محکوم شد.
  • در پی کشته‌شدن دست‌کم ۱۰ نفر و مجروح شدن ۵ تن از سوختبران در منطقه سراوان سیستان و بلوچستان، اعتراضاتی در مناطقی از این استان درگرفته و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده شلیک نیروهای امنیتی به سمت معترضان است. به‌دنبال وقوع این اعتراضات اینترنت در بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان قطع شده است.
  • محمد ایران‌نژاد، شهروند ساکن تهران، توسط نیروهای امنیتی در محل کتابفروشی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • پویا جانی‌پور، شهروند ساکن تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • ·         ۲۳ فوریه ۵ اسفند
  • حکم توقیف اموال و املاک دو شهروند بهائی ساکن بندر لنگه به نام های موهبت‌الله ثابت و عرفان نوح‌نژاد شامل کارگاه تیرچه‌سازی و منازل محل سکونت، صادر شد. محل کسب این شهروندان از آذرماه ۹۸ پلمپ شده بود.
  • بهزاد ادوایی، شهروند ساکن سروآباد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • درخواست اعاده دادرسی آتنا دائمی در دیوان عالی کشور رد شد. آتنا دائمی، زندانی سیاسی که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند، بابت پرونده جدیدی که در دوران حبس برای وی گشوده شده است به ۲ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.
  • ·         ۲۴ فوریه ۶ اسفند
  • محمد منگور کردستانی شهروند اهل پیرانشهر، که به اتهام « هواداری از یکی از احزاب مخالف نظام» به سه ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان نقده منتقل شد.
  • حکم اعدام جعفر منصوربیگی، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شد.
  • ·         ۲۵ فوریه ۷ اسفند
  • گلاله وطن‌دوست، وکیل دادگستری، به‌دلیل آنچه انتشار مطالبی در دفاع از حقوق زنان عنوان شده، به اداره اطلاعات مریوان احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.
  • سیامک مقیمی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان۹۸، که دوران ۱۰ سال حبس تعزیری خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند، با بریدن رگ دست و شکم خود اقدام به خودکشی کرده و به بیمارستان منتقل شد. آقای مقیمی به بیماری اعصاب و روان مبتلاست و پیش از بازداشت مدت طولانی در بیمارستان بستری بوده است.
  • ·         ۲۶ فوریه ۸ اسفند
  • شهناز صادقی‌فر، شهروند ساکن ارومیه، توسط دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی، به اتهام «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام» به ۵سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • ·         ۲۷ فوریه ۹ اسفند
  • زینال تنهایی، توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز به اتهام «تبلیغ عیله نظام» به پرداخت ۳ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
  • محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، توسط شعبه ۶۹ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به اتهام «نشر اکاذیب»، «تمرد در برابر مامورین و عوامل امنیت دادستانی تهران» و «توهین به رئیس قوه قضاییه« به ۱۱ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۴ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.
  • احمد عبدالله پور شهروند اهل شهرستان پیرانشهر، که پیشتر به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» به ۵ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس به زندان نقده منتقل شد.
  • فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی، توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم از طریق ارتباط‌گیری با سازمان مجاهدین خلق» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه‌های معاند نظام« به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
  • دادگاه تجدید نظر استان تهران، هود یازرلو را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروه های معاند نظام» به ۱ سال حبس تعزیری، صدیقه مرادی و مهدی خواص صفت را به اتهام مشابه به ۳ ماه حبس تعزیری و محمدولی غلام نژاد را به ۲ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.
  • مهرداد شیخی، شهروند اهل اردبیل، که پیشتر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۶ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس به زندان اردبیل منتقل شد.
  • ·         ۲۸ فوریه ۱۰ اسفند
  • پروین محمدی، فعال کارگری، به صورت غیابی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • حکم اعدام احمد سمیعی، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان لاکان رشت اجرا شد.
  • ·         ۱ مارچ ۱۱ اسفند
  • حکم اعدام ۴ زندانی سیاسی به نام‌های جاسم حیدری، علی خسرجی، حسین سیلاوی و ناصر خفاجیان، که به اتهام بغی به اعدام محکوم شده بودند، در زندان سپیدار اهواز اجرا شد.
  • کیوان نژادرسول، شهروند اهل پیرانشهر، که به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» به ۲سال و ۶ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس به زندان نقده منتقل شد.
  • ستار افشین پور، بهمن امینی و محمد طیبی، سه تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در بهبهان، توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو این شهرستان، به ۱۳ سال حبس تعزیری و ۲۲۲ ضربه شلاق محکوم شدند.
  • فرشاد جهش، شهروند سنی مذهب، که پیشتر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان ارومیه منتقل شد.
  • ·         ۲ مارچ ۱۲ اسفند
  • مادح محی‌الدینی، آرمان شیرزاد، روژگار فرقی‌زاده و محمدصالح گودرزی، چهار شهروند اهل مریوان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • –           سوران معین‌دوست و اهون فروزان، دو شهروند اهل سقز، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • آیدین ذاکری و سیامک سیفی، شهروندان اهل مشگین شهر، به اتهام «مشارکت در اخلال در نظم عمومی جامعه» و «تبانی جهت اخلال در نظم عمومی جامعه»، به دادگاه انقلاب این شهر احضار شدند.
  • عبدالباسط نارویی، شهروند اهل زاهدان، پس از احضار و مراجعه به اداره اطلاعات این شهرستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
  • سامان بیدار، شهروند اهل اردبیل، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفهیم اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادسرای عمومی و انقلاب این شهر و صدور قرار وثیقه به زندان اردبیل منتقل شد.
  • ·         ۳ مارچ ۱۳ اسفند
  • طی اعتراضات شهروندان استان سیستان و بلوچستان، که در پی تیراندازی به تعدادی از سوختبران در شهر سراوان درگرفته بود، دست‌کم ۲۳ شهروند توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.
  • حکم اعدام فرهاد عبدالله نژاد، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان دستگرد اصفهان اجرا شد.
  • کوروش جلیل، شهروند اهل یاسوج، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به پرداخت یک میلیون و هشتصد هزار تومان جزای نقدی بدل از ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
  • حکم اعدام سید فتاح حسینی، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان نوشهر مازندران اجرا شد.
  • ·         ۴ مارچ ۱۴ اسفند
  • فرشاد فتاحی، شهروند سنی مذهب، توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب ارومیه، به اتهام «عضویت در گروه‌های سلفی» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • حکم اعدام احمد اعرجی، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، و حامد مصطفایی، که بابت اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان اراک اجرا شد.
  • شهروندی که در کرج و در اعتراض به کشتن سوختبران، با بالا رفتن از صندوق صدقات، اقدام به اعتراض مدنی کرده بود، توسط نیروهای امنیتی با ضرب و شتم بازداشت شد.
  • ·         ۵ مارچ ۱۵ اسفند
  • پرستو معینی، زهرا صفایی و محمدمسعود معینی، توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به رهبری و بنیانگذار جمهوری اسلامی»، مجموعا به ۲۰سال حبس تعزیری و منع خروج از کشور و منع عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی یا اجتماعی محکوم شدند.
  • رضا محمدحسینی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، توسط شعبه ۱۱۶۵ دادگاه کیفری ۲ تهران به اتهام «توهین به مامور در حین انجام وظیفه» به ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.
  • ·         ۶ مارچ ۱۶ اسفند
  • مسعود ریگی، شهروند اهل ایرانشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • یاسین قاسمی بجد، نویسنده و مترجم ساکن قشم، در پی مراجعه به اداره اطلاعات زاهدان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.
  • ·         ۷ مارچ ۱۷ اسفند
  • حکم اعدام یک شهروند که هویت وی فاش نشده است، در زندان یاسوج اجرا شد. وی به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود.
  • یک شهروند اهل بافت کرمان، به دلیل شعار نویسی و آنچه «تحرکات ضد امنیتی» خوانده شده، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
  • در پی اعتراضات سراسری بازنشستگان در شهرهای مختلف کشور، سه شهروند توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند. بازداشت یکی از این شهروندان با ضرب و شتم و خشونت همراه بوده است.
  • نسیم قنواتیان، آرش راسخی، امید آفاقی، مهرالله افشار، ادیب حق‌پژوه و فرهاد امری، شش شهروند بهائی ساکن بندرعباس، که پیشتر به همراه دو شهروند بهائی دیگر،توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب بندرعباس مجموعا به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند، برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان بندرعباس منتقل شدند.
  • الفت بهرامی، شهروند اهل جوانرود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • ·         ۸ مارچ ۱۸ اسفند
  • اسحاق بلوچی، شهروند اهل نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • رحیم رفعتی و رحمان تابش، که پیشتر توسط دادگاه انقلاب اشنویه به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» هرکدام به ۳سال و ۷ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند، برای اجرای حکم حبس به زندان نقده منتقل شدند.
  • حبیب‌الله خرم و احسان خرم، شهروندان اهل چابهار، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • –           محمد نوری‌زاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، که به بیماری قلبی مبتلاست، در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی، در ساعت ملاقات و در حضور خانواده‌اش، اقدام به خودزنی کرد.
  • ·         ۹ مارچ ۱۹ اسفند
  • صبا کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین، توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۷سال و ۶ماه حبس تعزیری محکوم شد. وی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲۴سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
  • سمکو معروفی، شهروند اهل بوکان، که در آذرماه ۱۳۹۹ از زندان آزاد شده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • ·         ۱۰ مارچ ۲۰ اسفند
  • مریم اکبری‌منفرد، زندانی سیاسی، که دوازدهمین سال از حبس خود را بدون حتی یک روز مرخصی در زندان اوین سپری می‌کرد، به زندان سمنان تبعید شد.
  • فرزاد سپاهی شهروند اهل سراوان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. این بازداشت در ارتباط با اعتراضات ماه جاری در سیستان و بلوچستان و در اعتراض به کشتار سوختبران، صورت گرفته است.
  • عبدالغفور قادری، شهروند اهل چابهار، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان مرکزی زاهدان منتقل شد.
  • عبدالرحمن عبدی، شهروند اهل سروآباد کردستان، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • ·         ۱۱ مارچ ۲۱ اسفند
  • محسن منوچهری و بهروز منوچهری، که با نام هنری آریو و اهورا در ضمینه میکس و مسترینگ موسیقی فعالیت می‌کنند، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت شدند. این بازداشت در ارتباط با تنظیم و تولید موزیک ویدئو جدید ساسان حیدری معروف به «ساسی مانکن» صورت گرفته است.
  • سپیده قلیان، فعال مدنی که دوران ۵ سال محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، به زندان بوشهر تبعید شد.
  • مهدی نریمانی، زندانی مالی که به‌دلیل نپرداختن مهریه همسرش به مبلغ ۲۵میلیون تومان، چهارمین سال از حبس خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کرد، در پی تجویز داروی اشتباه و به دنبال آن ایجاد مسمومیت و عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد.
  • ·         ۱۲ مارچ ۲۲ اسفند
  • افسانه یادگار اردستانی، احسان‌الله یادگار اردستانی، مونا مهرابی و الهام کرم پیشه، ۴ شهروند بهائی ساکن ورامین، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «عضویت در تشکیلات غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور»، هرکدام به ۳سال حبس تعزیری محکوم شدند.
  • فتاح فروهر، شهروند اهل پیرانشهر، که پیشتر توسط دادگاه انقلاب این شهر، به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» به ۱سال حبس تعزیری و ۴سال حبس تعلیقی محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان نقده منتقل شد.
  • ·         ۱۳ مارچ ۲۳ اسفند
  • سعداله ساسانی، رحیم ساسانی و مهدی پورعلی خرمالو، توسط دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، به اتهام «اخلال در نظم عمومی»، هر کدام به یک سال حبس تعزیری و ۶۰ضربه شلاق محکوم شدند. این حکم به مدت ۴سال به حالت تعلیق درآمده است.
  • افشین بایمانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج، علیرغم بیماری قلبی، وجود درد در ناحیه قفسه‌سینه و توصیه پزشک زندان مبنی‌بر نیاز به بستری در بیمارستان قلب تهران، به‌دلیل عدم صدور مجوز از سوی امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، از دریافت خدمات پزشکی محروم است.
  • ·         ۱۴ مارچ ۲۴ اسفند
  • حکم اعدام ناصر ولی‌زاده، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان ارومیه اجرا شد.
  • خالد پیرزاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتش مجددا دست به اعتصاب غذا زد. این زندانی سیاسی پیشتر در تاریخ ۴ اسفندماه با دوختن لبهای خود دست به اعتصاب غذا زده و در ۱۸اسفند ماه در پی اعلام مسئولان مبنی بر رسیدگی به مطالباتش به اعتصاب غذای خود پایان داده بود.
  • حکم اعدام آرش وارثی، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان زنجان اجرا شد.
  • ·         ۱۵ مارچ ۲۵ اسفند
  • حکم اعدام روح الله جاویدی راد، محمد صیادی باغسنگانی، محمد حسینی و محمد وطن‌دوست، چهار زندانی محبوس در زندان مشهد، که پیشتر به اتهام تجاوز در پرونده‌ای مشترک به اعدام محکوم شده بودند، در این زندان اجرا شد.
  • یک شهروند در سیستان و بلوچستان، به دلیل انتشار مطالبی در اینستاگرام و به‌دلیل آنچه «انتشار مطالب توهین‌آمیز به مقدسات و تشویش اذهان عمومی» خوانده شده است، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
  • حکم اعدام مریم(معصومه) کریمی، که پیشتر به اتهام قتل همسرش به اعدام محکوم شده بود، در زندان رشت اجرا شد. گفته می‌شود حکم اعدام این زن توسط دختر۱۹ ساله‌اش به عنوان ولی‌دم، اجرا شد.
  • معراج مرتضایی و هیوا عزیزپور، شهروندان اهل سروآباد، توسط دادگاه انقلاب مریوان، به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام»، مجموعا به ۱۷ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
  • ·         ۱۶ مارچ ۲۶ اسفند
  • پیام انوری، شهروند اهل بانه، که پیشتر توسط دادگاه انقلاب سنندج، به اتهام «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام»، به ۳سال و ۹ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس به زندان سنندج منتقل شد.
  • اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان، که دوران ۵سال محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، به زندان قزلحصار کرج تبعید شد. آقای عبدی به بهانه انتقال به زندان رجائی‌شهر از زندان خارج شده بود.
  • ·         ۱۷ مارچ ۲۷ اسفند
  • آتنا دائمی، فعال سیاسی، که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، به زندان لاکان رشت تبعید شد.
  • ناهید تقوی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی، پس از بیش از ۵ماه نگهداری در بند دو-الف زندان اوین و گذراندن حدود ۸۰ جلسه معادل ۱۰۰۰ساعت بازجویی، به بند زنان زندان اوین منتقل شد.
  • سارا احمدی و همایون ژاوه، دو نوکیش مسیحی، توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران، مجموعا به ۱۱سال حبس تعزیری، منع خروج از کشور و عضویت در احزاب و گروه‌های اجتماعی به مدت دو سال و ارائه خدمات عمومی رایگان به معلولین ذهنی به مدت ۶ ماه شامل روزی ۴ ساعت، محکوم شدند.
  • ·         ۱۸ مارچ ۲۸ اسفند
  • پیشوا رحمانی‌فر، نوجوان ۱۵ساله اهل مهاباد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. دلیل این بازداشت «هواداری از یکی از احزاب مخالف نظام» عنوان شده است.
  • امیرسالار داودی، وکیل دادگستری و بکتاش آبتین از اعضای کانون نویسندگان ایران، که دوران حبس خود را در زندان اوین می‌گذرانند، در اعتراض به جابه‌جایی‌ و تبعید مکرر زندانیان سیاسی، دست به اعتصاب غذا زدند.
  • میرموسی ضیا‌گرگری و مختار ابراهیمی، توسط دادگاه انقلاب مراغه، به ترتیب به ۱ و ۱۰سال حبس تعزیری محکوم شدند. اتهام مطرح شده علیه میرموسی ضیاگرگری «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و اتهام مطرح شده علیه مختار ابراهیمی «تشکیل دسته و گروه علیه نظام و عضویت در کانالها و گروه‌های معاند نظام»، عنوان شده است.
  • حکم اعدام نفیسه پاک‌‌مهر، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان تایباد اجرا شد.
  • ·         ۱۹ مارچ ۲۹ اسفند
  • کسری نوری، درویش گنابادی، که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، به زندان عادل‌آباد شیراز تبعید شد.
  • امیر دهباشی، خبرنگار اهل بوشهر، با شکایت استانداری و معاون عمرانی استاندار، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
  • ·         ۲۱ مارچ ۱ فروردین
  • رسول حمزه‌پور، روحانی اهل سنت، توسط دادگاه ویژه روحانیت ارومیه، به اتهاماتی از جمله «تبلیغ علیه نظام» به ۳سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • ·         ۲۲ مارچ ۲ فروردین
  • حکم اعدام آصف تقی‌نژاد، شهروند اهل شهرستان ملکان، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان تبریز اجرا شد.
  • سعید اقبالی، زندانی سیاسی، که دوران ۶ سال محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، به زندان رجائی‌شهر کرج تبعید شد.
  • حکم اعدام حسین اکچین، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان اردبیل اجرا شد.
  • ·         ۲۳ مارچ ۳ فروردین
  • حمیدرضا عادلی‌فر، شهروند اهل شهرستان فردوس، توسط دادگاه تجدید نظر استان خراسان جنوبی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «نشر اکاذیب در فضای مجازی و «نگهداری مشروبات الکلی« به ۳سال حبس تعزیری، ۴۰ ضربه شلاق و پرداخت ۳ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان جزای نقدی محکوم شد.
  • سلمان افرا و سیوان پرتو، شهروندان اهل مریوان، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • شورش عبدالله‌نژاد، نجم‌الدین سخنور و صلاح آجی، توسط دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی، به اتهام «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام»، هریک به ۵سال حبس تعزیری محکوم شدند.
  • ·         ۲۴ مارچ ۴ فروردین
  • آرام نیک‌پی و جمال گرامی، شهروندان اهل مریوان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • ·         ۲۵ مارچ ۵ فروردین
  • کریم معروف‌پور، شهروند اهل نقده، توسط نیروهای امنیتی در سردشت بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • اعضای یک تور گردشگری در دزفول به دلیل آنچه «مختلط بودن،‌ ظاهر نامناسب و رقص و پایکوبی» عنوان شده، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
  • آرش نصری، زندانی سیاسی که دوران ۱۷سال حبس تعزیری خود را در زندان رجائی‌شهر کرج سپری می‌کند، باوجود درگذشت فرزندش، اجازه دریافت مرخصی و شرکت در مراسم وی را نیافت.
  • ·         ۲۶ مارچ ۶ فروردین
  • –           آیدین مرادخانی، شهروند اهل ارومیه و از اعضای سازمان پژوهشگران کشور، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. در هنگام بازداشت تلفن همراه، کیس کامپیوتر و مدال‌های مرتبط با مسابقات علمی وی نیز توسط ماموران ضبط شده است.
  • عبدالرسول مرتضوی، زندانی سیاسی و از امضا‌کنندگان «بیانیه گذار از جمهوری اسلامی»، که دوران ۲۶ سال حبس تعزیری خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، به زندان رجائی‌شهر کرج تبعید شد.
  • ·         ۲۷ مارچ ۷ فروردین
  • امیرعباس دهباشی‌نژاد، خبرنگار اهل بوشهر، که پیشتر به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به ۲۱ ماه حبس تعزیری و به اتهام «توهین به مقامات و مامورین دولت» به ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده بود، برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان منتقل شد.
  • ·         ۲۸ مارچ ۸ فروردین
  • ریبوار قادری، پرویز قادری، بهروز قادری و هاوژین قادری، شهروندان اهل شهرستان بانه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • ابراهیم عطشانی و مصطفی حرگانی، دو جوان اهل شهرستان شوش، در پی شلیک مستقیم نیروهای بسیج حوزه مقاومت بسیج شهید دانش این شهرستان، جان خود را از دست دادند. ابراهیم عطشانی پیشتر در جریان اعتراضات سراسری آبان۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود و در حال حاضر با تودیع قرار وثیقه و به صورت موقت آزاد بود.
  • عالم رئیسی، شهروند اهل فنوج در سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • ·         ۲۹ مارچ ۹ فروردین
  • آمانج کاروانچی، شهروند اهل سردشت، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه، به اتهام «عضویت در گروه‌های سلفی» به ۱۳سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • ·         ۳۰ مارچ ۱۰ فروردین
  • حسین کمانگر، شهروند اهل کامیاران، توسط دادگاه انقلاب سنندج، به اتهام «بغی از طریق عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام»، به ۱۵سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • جلیل خدایی، شهروند اهل بانه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • ·         ۳۱ مارچ ۱۱ فروردین
  • علیرضا فرشی‌دیزج‌یکان، زندانی سیاسی، که دوران محکومیت ۲سال و ۲ماه خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند، بابت پرونده‌ای که اخیرا برای وی باز شده است، توسط دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۴سال و ۲ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در دستجات، احزاب و گروه‌ها و کار اجباری به مدت ۲ ماه و ۴ ساعت در بخش بازیافت شهرداری شهر تهران محکوم شد.
  • ·         ۱ اپریل ۱۲ فروردین
  • حکم اعدام علیرضا قربانی که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شد.
  • ·         ۲ اپریل ۱۳ فروردین
  • راشد ترکمانی، شهروند اهل سیریک هرمزگان، توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. این شهروند پیش‌تر در پی شلیک نیروهای دریابانی به تعدادی از سوختبران از ناحیه پا مجروح شده بود.
  • ·         ۳ اپریل ۱۴ فروردین
  • سروک ابوالقاسمی، شهروند اهل سنندج، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • جوانمیر مرادی، فعال کارگری اهل کرمانشاه، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهر، به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • حسین قشقایی، شهروند ساکن تهران، که پیش‌تر در دو پرونده جداگانه توسط دادگاه انقلاب تهران و دادگاه انقلاب ساوه به ۳ سال حبس تعزیری و ۱ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود، برای اجرای حکم به زندان تهران بزرگ منتقل شد.
  • مارال راستی و مهناز جان‌نثار، شهروندان بهائی ساکن بندرعباس، که پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب این شهر هریک به تحمل ۲سال حبس تعزیری محکوم شده بودند، برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان بندرعباس منتقل شدند.
  • ایوب سلاحورزی، شهروند اهل ایلام، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب این شهر، به اتهام «توهین و هتک حرمت بنیان‌گذار انقلاب»، «تبلیغ علیه نظام از طریق تشکیل گروه‌های مجازی»، «توهین به رهبری»، «نشر اکاذیب جهت خدشه وارد کردن به اصل نظام و بی‌اعتباری آن» در مجموع به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • ·         ۴ اپریل ۱۵ فروردین
  • حکم اعدام محمدکریم محمدپور، احد نعمت‌وند و صادق محی، که پیشتر بابت اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان ارومیه اجرا شد.
  • اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته ساکن تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به شعبه ۲ بازپرسی اوین منتقل شد.
  • حامد علی‌مشکوه، شهروند اهل سنت، توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «عضویت در گروه‌های سلفی»، «تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» مجموعا به ۲۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • ·         ۶ اپریل ۱۷ فروردین
  • نیکا پاکزادان، ساناز اسحاقی، نکیسا حاجی‌پور و نغمه ذبیحیان، شهروندان بهائی ساکن مشهد، که پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب این شهر، هریک به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند، برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شدند.
  • شهلا جهانبین، فعال سیاسی و از امضا‌کنندگان نامه استعفای علی خامنه‌ای، که روز گذشته به‌دلیل عدم تحمل حبس از زندان آزاد شده بود، یک روز پس از آزادی مجددا بازداشت و به زندان اوین بازگردانده شد.
  • حکم اعدام حجت قائد، که پیش‌تر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان زنجان اجرا شد.
  • ·         ۷ اپریل ۱۸ فروردین
  • بهروز فرزندی‌اردکانی، سعید اتحاد، قاسم معصومی، سیامک هنرور، سروش آبادی، صدیقه اقدسی و عالیه فروتن، شهروندان بهائی ساکن شیراز، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات این شهر منتقل شدند.
  • حکم اعدام یاسر دریایی‌‌نارویی، که پیشتر بابت اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان سبزوار اجرا شد.
  • –           سیدمصطفی حسینی‌طباطبایی، اسلام‌شناس و نویسنده ۸۶ ساله ساکن تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • ماهان جلال‌دوست، شهروند ساکن تهران، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب این شهر، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱سال حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد.
  • ·         ۸ اپریل ۱۹ فروردین
  • امین ملکی، شهروند اهل سقز، توسط دادگاه انقلاب این شهر، به اتهام «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام» به ۴سال حبس تعزیری محکوم شد.
  • حکم اعدام صفر رحیمی، که پیشتر بابت اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان تایباد اجرا شد.
  • حکم اعدام دو زندانی که هویت آنها فاش نشده است، در زندان بابل اجرا شد. اتهام این دو زندانی «قتل عمد» عنوان شده است.
  • ·         ۹ اپریل ۲۰ فروردین
  • امان‌الله عزیری، فعال اجتماعی و معلم اهل قصرقند در استان سیستان و بلوچستان، در پی شکایت شهردار این شهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
  • حکم اعدام یوسف رشوهشتیان، که پیشتر بابت اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان ارومیه اجرا شد.
  • ·         ۱۰ اپریل ۲۱ فروردین
  • فردین مولودی، شهروند اهل سنندج، که در تاریخ ۱۲فروردین ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، با اتمام مراحل بازجویی به زندان این شهر منتقل شد.
  • ·         ۱۱ اپریل ۲۲ فروردین
  • سعید خالدی و جلال نامداری، دو شهروند اهل کرمانشاه، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر در مجموع به ۱۳سال حبس تعزیری محکوم شدند. اتهام سعید خالدی «اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام» و «تبلیغ علیه نظام» و اتهام جلال نامداری «اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم از طریق مشارکت و تشویق مردم برای شرکت در اعتراضات آبان‌ماه ٩٨»، عنوان شده است.
  • ·         ۱۲ اپریل ۲۳ فروردین
  • گلرخ ابراهیمی‌ایرایی، زندانی سیاسی، بابت پرونده‌ای که در ایام حبس برای وی باز شده است، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱سال حبس تعزیری، ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.
  • صلاح گوری، شهروند اهل اشنویه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
  • بتول امینی‌ده‌یادگاری، معلم ساکن مشهد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. گمان می‌رود این بازداشت به دلیل اعتراض خانم امینی به قرارداد ایران و چین باشد.
  • علیرضا حسین‌رضا اهل بابل، امید اکبرآبادی اهل مشهد، تورج نقدی اهل بروجرد و حسن فلاح اهل کرج، به اتهام «همکاری با یکی از گروه‌های اپوزیسیون»، در شهرهای محل سکونتشان بازداشت شدند.
  • حکم اعدام ارسلان مرادی، که پیشتر بابت اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان بیرجند اجرا شد.
  • حکم اعدام محمدقربان کریمی، که پیشتر بابت اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، در زندان مرکزی اصفهان اجرا شد.
  • ·         ۱۳ اپریل ۲۴ فروردین
  • امیرسالار داودی، وکیل دادگستری، که دوران ۳۰ سال محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، به دلایل نامعلوم به زندان رجائی‌شهر کرج تبعید شد.
  • حکم اعدام ارسلان زارع، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شد.
  • ·         ۱۴ اپریل ۲۵ فروردین
  • معین محمدی، شهروند بهائی اهل یزد، به اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» و «تبلیغ علیه نظام و به نفع گروه‌های مخالف نظام»، به ۳سال و ۳ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم با اعتراض دادستان و علیرغم سپری کردن ۱ سال تحت نظارت پابند الکترونیکی در محدوده این شهر و بابت همان پرونده صادر شده است.
  • ستار کریمی و سعید کرمی، دو شهروند اهل دهلران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • ·         ۱۵ اپریل ۲۶ فروردین
  • حکم اعدام حسین رمضانی، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان قزوین اجرا شد.
  • ·         ۱۶ اپریل ۲۷ فروردین
  • مهدی سهرابی، خبرنگار ساکن زنجان، توسط دادگاه تجدید نظر این استان، به اتهام «توهین» و «نشر اکاذیب در فضای مجازی» به ۱۳ ماه و ۱۷ روز حبس تعلیقی، پرداخت دو میلیون تومان جزای نقدی، یک سال ممنوعیت از فعالیت در حرفه خبرنگاری و عذرخواهی در یکی از جراید محلی محکوم شد.
  • حکم اعدام سهراب مسگری، که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان گنبدکاوس اجرا شد.
  • ·         ۱۷ اپریل ۲۸ فروردین
  • غزل معصوم‌شاهی، فعال دانشجویی، توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «نشر اکاذیب در فضای مجازی» به ۱سال و ۶ماه حبس و پرداخت ۳ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.
  • مجید رضایی، فعال مدنی، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۹ماه حبس تعزیری، ارائه خدمات عمومی رایگان به مدت سه ماه در شهرداری تهران و شرکت در دوره‌های مشاوره موسسه روانشناسی ماوای قم به مدت ۸ ساعت، محکوم شد.
  • ·         ۱۸ اپریل ۲۹ فروردین
  • –           محمد جاست، محمد پروازه، عثمان فرهمند، امید فرجی و محمد ارژنگی، شهروندان اهل مریوان، توسط اداره اطلاعات این شهر احضار و به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» مورد بازجویی قرار گرفتند.
  • گلاله مرادی و دو فرزندش به نام‌های متین بزازی و طاهر بزازی، شهروندان اهل پیرانشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • سه محیط‌بان اهل آمل، با شکایت یک شکارچی غیرمجاز، به اتهامات «شرکت در تیراندازی، اخلال در نظم عمومی،قدرت‌نمایی با سلاح گرم، استفاده از دستبند، توقیف غیرمجاز و فحاشی»، هریک به ۱۸ ماه حبس تعزیری، ۱۸ ماه حبس تعلیقی به مدت دو سال و ۱ سال انفصال از خدمت محکوم شدند.
  • ·         ۱۹ اپریل ۳۰ فروردین
  • علیرضا و غلامرضا علیزاده، شهروندان اهل سلماس، توسط نیروهای امنیتی در خوی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
  • سالار طاهرافشار، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. وی پیشتر توسط شعبه ۱۳ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
  • اسماعیل نریمان‌پور، محمدعلی ترابی و علیرضا ورک‌شاه، سه نوکیش مسیحی، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در دزفول بازداشت شدند.
  • هیوا حیدرپور شهروند اهل دهلران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. 
  • ·         ۲۰ اپریل ۳۱ فروردین
  • –          ۱۴ شهروند اهل مریوان، پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» مورد بازجویی قرار گرفته و با اخذ تعهد آزاد شدند.
  • محمود ملاکی، عضو هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان بوشهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
  • وحید افکاری و حبیب افکاری، علیرغم گذشت بیش از ۷ ماه از اعدام برادرشان نوید افکاری، همچنان در بند عبرت زندان عادل‌آباد شیراز نگهداری می‌شوند و علیرغم وعده مسئولان مبنی‌بر انتقال به بند عمومی، تاکنون اقدامی در این‌خصوص صورت نگرفته است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.