نوید کامران زندانی سابق سیاسی: من را بدون حکم بازداشت و به یکسال زندان محکوم کردند

نوید کامران، زندانی سابق سیاسی که به همراه آرش صادقی و سه نفر دیگر در تاریخ ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۳ دستگیر شد و در حال حاضر با حکم یکسال حبس مواجه است گفت مدارکی که بر اساس آن به اتهام تبلیغ علیه نظام و نهایتا حکم یکسال حبس محکوم شده برای سالهای گذشته است و او مبانی اتهامش را در بازجویی ها و دادگاه نپذیرفته است. او همچنین گفت تاکنون این حکم به او و وکیلش ابلاغ نشده و از حکمش توسط وکیل آرش صادقی باخبر شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، نوید کامران با اظهار اینکه ماموران قرارگاه ثارلله در زمان بازداشت فقط حکم دستگیری آرش صادقی را داشته اند گفت: «من را بدون حکم بازداشت کردند. در روز ۱۵ شهریور ماه که ماموران به مغازه من و آرش آمدند فقط حکم بازداشت آرش را داشتند اما بعد من، همسر آرش و بهنام موسیوند را هم که در مغازه بودیم دستگیر کردند. من مدت ها پیش از دستگیری هیچ کاری نکرده بودم. همه آنچه در بازجویی ها و دادگاه به من گفته می شد برای سالها پیش بود که برایشان حکم گرفته بودم و زندان کشیده بودم. انگار می خواستند حالا که دستگیرم کردند حکمی هم بدهند.»

نوید کامران، به همراه آرش صادقی، گلرخ ایرایی (همسر آرش صادقی) و بهنام موسیوند روز ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ در مغازه لوازم التحریر فروشی در خیابان آذربایجان تهران توسط ماموران قرارگاه ٍثارالله اطلاعات بازداشت شد و چهار روز بعد در تاریخ ۱۹ شهریور ماه آن با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. بهنام موسیوند نیز در تاریخ ۱۹ شهریور ماه، گلرخ ایرایی در تاریخ ۱۵ مهر و آرش صادقی در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ با قرار وثیقه آزاد شدند. همگی آنها در اردبیهشت ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شدند.

طی حکم دادگاه انقلاب، آرش صادقی به ۱۵ سال حبس، همسرش خانم گلرخ ایرایی به شش سال حبس، بهنام موسیوند و نوید کامران هر کدام به یکسال حبس محکوم شدند. پس از آن وکلای آنها به درخواست تجدید نظر دادند اما دادگاه تجدید نظر در تاریخ اول دی ماه ۱۳۹۴ همه حکم ها را عینا تایید کرد. در حال حاضر این چهار نفر در انتظار اجرای احکام خود هستند.

نوید کامران درباره روز بازداشت گفت: «من و آرش مغازه لوازم التحریر فروشی به صورت اشتراکی با هم داشتیم. ماموران وقتی آن روز به مغازه آمدند فقط حکم بازداشت آرش را نشان دادند و بعد مغازه را تفتیش کردند و لپ تاپ من را هم ضبط کردند. بعد یکی از ماموران در مغازه با من ماند و بقیه با آرش به منزل او برای تفتیش رفتند. بعد از رفتن آنها، همسر من و همسر آرش و بهنام، یکی از دوستان دیگرمان به مغازه آمدند. در واقع آنها اتفاقی برای دیدار ما به مغازه آمده بودند که متوجه حضور مامور در مغازه شدند.»

نوید کامران ادامه داد: «کمی بعد ماموران به همراه آرش از منزلش بازگشتند و بعد نمی دانم چرا همه ما چهار نفر را با خودشان بردند در حالیکه فقط حکم بازداشت آرش را داشتند. در ابتدا همه ما را به زندان اوین بردند اما ماموران زندان ما را به علت اینکه حکم بازداشت نداشتیم قبول نکردند و فقط آرش را به داخل اوین بردند. بعد ماموران قرار گاه ثارلله ما سه نفر را به بازداشتگاه دیگری منتقل کردند که واقعا نمی دانم کجا بود. شب را در آنجا گذراندیم و روز بعد دوباره به دادسرای اوین برگردانده شدیم. در اوین بازجویی، تفهیم اتهام و بعد به داخل زندان شدیم. من چهار روز بعد با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از اوین آزاد شدم.»

نوید کامران در مصادیق اتهام تبلیغ علیه نظام گفت: «بیشتر درباره نوشته های فیسبوکم بود اما من مدت ها بود که فیسبوکم غیر فعال بود و مطلبی در آن نمی نوشتم. مصداق دیگر امضاء بیانیه ها بودند، می گفتند من بیانیه ها را تهیه کردم. اما من می گفتم من فقط بیانیه ها امضاء کرده ام چون مثلا معتقد بودم که زندانیان سیاسی باید حقوق شان رعایت شود یا آزاد شوند. انتقاد دیگر ملاقات با خانواده های زندانیان سیاسی بود در حالیکه کسانیکه من ملاقات کرده بودم دوستانم بودند که از زندان می آمدند. در بازجویی ها هم گفتم که من ملاقاتی با خانواده زندانیان سیاسی نداشتم آنها دوستانم بودند که بعد از زندان به دیدن شان می رفتم.»

آقای کامران گفت: «حکم هنوز به من یا وکیلم ابلاغ نشده و من از طریق وکیل آرش متوجه شدم. به دلیل اینکه پرونده ما مشترک بوده، وکیل آرش توانسته حکم همه ما را ببیند.»

نوید کامران پیش از این در جریان حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شد و به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی به ۳۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی محکوم شد. نوید کامران یکی از امضاء کنندگان “شهادتنامه ۶۴ زندانی سیاسی درباره چگونگی جانباختن هدی صابر” در آن زمان بود. او در سال ۱۳۹۰ با سپری کردن حکم خود آزاد شد.

همچنین بهنام موسیوند یکی دیگر از اعضای این پرونده که به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس محکوم شده نیز در جریان حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ یکبار بازداشت شد و به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی دو سال حبس تعلیقی محکوم شد.

Post source : کمپین حقوق بشر

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.