صدور حکم اعدام برای یک نوجوان هفده ساله در شهر سقز

دادگاه جزایی شهرستان سقز برای یک نوجوان ۱۷ ساله با اتهام قتل حکم اعدام صادر کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ناصرخضری، متولد شهریورماه سال ۱۳۷۷ در شهرستان سقز، متهم است در آبان ماه سال ۹۳ و در سن ۱۵ سالگی یکی از دوستان خود را به قتل رسانده است. این نوجوان زندانی در زندان سقز طس چند روز گذشته از سوی دادگاه جزایی شهرستان سقز به اعدام محکوم شده و حکم وی به دیوان عالی کشور ارسال شده است. این درحالی است که این نوجوان در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته و کودک  محسوب می شود.

طبق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، هرگاه افراد کمتر از هیجده سال، ماهیت جرم انجام شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، به قصاص محکوم نمی‌شوند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر پیش‌تر با انتشار گزارشی اعلام کرد: «تنها پنج کشور در جهان هستند که هنوز در آنها اعدام نوجوانان بزهکار ادامه دارد. در میان این پنج کشور، ایران در ردیف نخست قرار دارد.»

این مجازات در حالی همچنان اجرا می‌شود که کارشناسان و متخصصان رشته‌های مختلف و مرتبط بر این عقیده‌اند که افراد زیر ۱۸ سال، به دلیل ویژگی‌های متمایز و تکامل نیافته روانی، جسمی و شخصیتی، مستحق مجازاتی که شامل حال بزرگ‌سالان می‌شود، نیستند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.