جمعیت بیکاران ایران؛ یک نفر شاغل، ۲ نفر بیکار

مرکز آمار جمهوری اسلامی در آخرین گزارش خود جمعیت شاغل را ۲۲ میلیون نفر اعلام کرده است که بیانگر اشتغال تنها ۲۸ درصد از جمعیت ۷۸ میلیون نفری ایران است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از زمانه، برمبنای این آمار از هر سه فرد ساکن ایران کمتر از یک نفر شاغل و دو نفر بیکار هستند. این درحالی‌است که بر مبنای گفته‌های وزیر کار نزدیک به یک‌سوم شاغلان ایران در بخش «غیررسمی» اشتغال دارند.

گزارش‌های پیشین منابع دولتی در فروردین ۹۵ نیز نشان می‌دهد که بیش از یک‌چهارم خانوارهای ساکن ایران فاقد حتی یک فرد شاغل هستند.

این آمارها در شرایطی اعلام می‌شود که رسانه‌های دولتی از ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سه سال گذشته توسط دولت حسن روحانی خبر می‌دهند.

برپایه گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خانوارهای فاقد حتی یک فرد شاغل در فاصله سال‌های ۹۱ تا ۹۴ بیش از پنج‌درصد افزایش یافته که به معنای از دست رفتن مشاغل موجود و افزایش بیکاران است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که حداقل ۱۳ میلیون نفر از جمعیت ایران بدون شغل هستند.  به‌رغم این آمارها منابع دولتی همچنان نرخ بیکاری را کمتر از ۱۱ درصد می‌دانند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، زمستان سال گذشته مدعی شد که دولت او بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.