انتقال احمدرضا جلالی به انفرادی بند ۲۴۰ اوین؛ ادامه تهدیدها از سوی قاضی صلواتی

احمدرضا جلالی، پژوهشگر و پزشک مقیم سوئد که هم اکنون در زندان اوین به سر می برد، در پی اعلام اعتصاب غذای مجدد به سلولهای انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، احمدرضا جلالی، پژوهشگر و پزشک زندانی، از روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه مجددا به دلیل عدم قبول وکلایش از سوی دادگاه و تهدیدهای قاضی ابوالقاسم صلواتی، دست به اعتصاب غذا (تر) زده و صبح پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه به یکی از سلولهای انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین انتقال یافته است.

ویدا مهران نیا در این خصوص گفته است: «این اتفاقها درحالی افتاده که هشت روز پیش یکی از مسئولان وزارت اطلاعات همسرم را در زندان اوین ملاقات کرد و قول بررسی مجدد پرونده اش را داد اما پس از آن قاضی صلواتی به همسرم گفت که دیگر هرگز این مسئول را نخواهد دید.»

احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و از مدتی پیش به همراه همسر و دو فرزنش ساکن کشور سوئد شدند. آقای جلالی در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط ماموران وزارت اطلاعت دستگیر و روانه زندان اوین شد. آقای جلالی پس از هفت ماه بازجویی در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند هفت این زندان منتقل شد. اتهام او همکاری با دول متخاصم عنوان شده است.

ویدا مهران نیا، همسر آقای جلالی گفت: «تقریبا هشت روز پیش مسئولی از وزارت اطلاعات به ملاقات احمدرضا جلالی در زندان اوین رفته و به او گفته بود که دوباره پروندهاش بررسی میشود و از او خواستهبود که اعتصاب غذایش را بشکند. این مسئول حتی به قرآن قسم خورده بود که نگران نباشد و دوباره پروندهاش مورد بررسی قرار میگیرد. احمدرضا هم چهار روز پیش اعتصابش را شکست. فکر میکرد کسی که به قران قسم خورده حتما راست میگوید.»

خانم مهران‌نیا گفت که «اما روزچهارشنبه ۲۷ بهمن، احمدرضا را مجددا به دفتر قاضی ابوالقاسم صلواتی برده اند. من نمیدانم به چه دلیل او را به دادگاه برده بودند اما قاضی صلواتی به او گفته که وکلایش را دادگاه نمیپذیرد و اگر وکیل دیگری معرفی نکند آنها برایش وکیل تسخیری میگیرند. خانواده احمدرضا دو وکیل به نامهای محمود علیزاده طباطبایی و خانم زینب طاهری معرفی کردند اما قاضی صلواتی گفته هیچکدام را در دادگاه نمیپذیرد.»

به گفته خانم مهران‌نیا: «احمدرضا جلالی در مقابل به قاضی صلواتی گفته پس چرا از اول این وکلا را قبول کردید، چرا الان که نزدیک به زمان دادگاه است میخواهید وکیلم را تغییر دهم. احمدرضا همین طور گفته کجاست آن مقام مسئولی که به من گفته بود اشتباه شده و دوباره پروندهام بررسی می شود. اما قاضی صلواتی در پاسخ به او گفته دیگر هیچ وقت آن مسئول را نخواهد دید. همسرم پس از پایان ملاقاتش با قاضی صلواتی در تماس با خانوادهاش و شرح این وقایع گفته مجددا اعتصابش را شروع کرده است.»

همسر احمد رضا جلالی با اظهار نگرانی از وضعیت او گفت: «متاسفانه ما امروز شنیدیم که او را از بند ۲۰۹ به بند ۲۴۰ بردهاند. ما به شدت نگران او هستیم و احتمال می‌دهیم تحت فشار شدید است.»

احمدرضا جلالی در حالی مجددا به سلول‌های انفرادی منتقل شده که پیشتر با پایان دوران بازجویی و ارسال پروندهاش به دادگاه، به بند عمومی هفت زندان اوین منتقل شده بود. انتقال مجدد این ایرانی مقیم سوئد و بازداشت شده در تهران به سلول های انفرادی و بازجویی از او نگرانی ها را در مورد وضعیت این زندانی افزایش می‌دهد.

او از تاریخ پنجم دی ماه در اعتراض به «تهدیدات بازجو و بازپرسش برای صدور حکم اعدام» دست به اعتصاب غذا (تر)زده بود و در روز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه(۹۵) پس از شنیدن قولهای یک مقام مسئول در وزارت اطلاعات برای بررسی مجدد پروندهاش دست از اعتصاب غذا برداشت اما از چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه پس از تهدیدهای قاضی صلواتی، باردیگر اعتصاب غذای خود را آغاز کرده است.

همچنین قاضی صلواتی در اقدام عجیب دیگری در روز سه شنبه ۱۲ بهمن ماه پس از قرائت کیفرخواست به احمدرضا جلالی اعلام کرده بود که حکم او «اعدام» است و در روز برگزاری دادگاهش که «چند هفته دیگر خواهد بود» نیز «تغییری در این حکم ایجاد نمی شود.» در واقع قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در زمان قرائت کیفرخواست و پیش از شروع دادگاه رای خود را اعلام کرده است.

احمدرضا جلالی پیش از بازداشت در پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵، بارها برای شرکت در سمینارها و ورک شاپهای علمی و تخصصی به دعوت دانشگاه تهران و هلال احمر به ایران سفر کرده و هیچگاه مشکلی برایش فراهم نشده بود.

ویدا مهران نیا اتهامات وارده به همسرش را رد کرده و به تاریخ چهارم دی ماه ۱۳۹۵ گفت: «علیه همسرم هیچ مدرکی وجود ندارد. قبلا به او گفته بودند که پروندهاش بررسی شده، مشکلی ندارد و دادگاهش به زودی برگزار خواهد شد اما ۱۲ روز قبل بازجویانش طی ملاقاتی در زندان به او گفتند تو را به اشد مجازات محکوم خواهیم کرد.»

او همچنین در پاسخ به این سئوال که بر اساس چه مستنداتی همسرش احمدرضا جلالی،به «همکاری با دول متخاصم» متهم شده، به گفت: «وکیل احمدرضا به خانوادهاش گفته در پرونده او هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد با شخص یا سازمانی بر علیه ایران همکاری داشته است.»

بازداشت احمدرضا جلالی، به عنوان یک استاد و پروهشگر مدیریت حوادث مترقبه مقیم خارج، درحالی صورت گرفته است که تسهیل بازگشت ایرانیان به کشور از جمله وعدههای انتخاباتی حسن روحانی در جریان رقابتهای ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ بود. او حتی «دیدار از ایران را حق مسلم ایرانیان» خارج از کشور اعلام کرد. دولت حسن روحانی همچنین بر «آزادی آمد و شد» ایرانیان در ماده ۴۸«منشور حقوق شهروندی» تاکید کرده، ماده ای که در آن آمده است: «حق هر شهروند است که آزادانه در داخل کشور رفت‌وآمد کند و از ایران خارج و یا به ایران وارد شود، مگر این‌که به‌ موجب قانون این حق محدود شده باشد.» طی یکسال اخیر اما بسیاری از ایرانیان مقیم کشورهای دیگر یا ایرانیان دو تابعیتی پس از بازگشت به ایران بازداشت شده و با حکمهای سنگین زندان مواجه شدهاند. اتهام برخی از آنها از جمله سیامک نمازی و باقر نمازی، علیرضا امیدوار، کامران قادری و اکنون احمدرضا جلالی «همکاری با دول متخاصم» عنوان شدهاست، در حالیکه طبق سند رسمی وزارت امور خارجه که در ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۲ منتشر شد ایران هیچ کشوری جز اسرائیل، را مصداق «کشور متخاصم» و در واقع دشمن با جمهوری اسلامی نمیداند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.