تمدید ۶ ماهه تعطیلی معدن زغال سنگ کرمان و بیکار شدن۷۰۰ کارگر

شرکت معدنجو از تمدید تعطیلی این معدن زغال سنگ به مدت ۶ ماه دیگر از ابتدای سال ۹۵ خبر داد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، خبرگزاری ایلنا یکشنبه ۲۳ اسفند خبر داد که با تمدید تعطیلی این معدن، ۷۰۰ کارگری که مشغول کار در این واحد معدنی بودند برای دریافت بیمه بیکاری به مدت یک سال معرفی شدند.

یکی از کارگران این معدن می‌گوید که مقرری بیمه‌ بیکاری «به هیچ وجه» پاسخگوی هزینه‌های زندگی کارگران نیست.

مقرری بیمه بیکاری در سال ۹۴ بر اساس حداقل دستمزد، ۷۱۲ هزار تومان است. این رقم شامل ۸۵ درصد آخرین میزان دستمزد کارگر به علاوه ۱۰ درصد حق همسر و ۱۰ درصد برای دو فرزند است.

شرکت معدنجو در زرند کرمان یک سال است که به طور موقت تعطیل شده است. در اولین ماه‌های پس از تعطیلی این معدن ۳۵۰ کارگر آن بدون دریافت بیمه بیکاری، کار خود را از دست دادند.

در ۲۶ خرداد سال جاری در حالی‌که ۶۰ تن از کارگران شرکت معدنجو زرند در اعتراض به سه ماه بلاتکلیفی پس از تعطیلی معدن با تجمع در ابتدای جاده پابدانا، اقدام به بستن جاده کرده بودند، محمدعلی میرزایی، نماینده کارگران معترض در پی شلیک گاز اشک‌آور مأموران انتظامی، با تریلر حامل زغال برخورد کرد و کشته شد.

کارگران بیکار شده این معدن امیدوارند «موضوع تمدید مهلت شش ماهه توقف فعالیت معدن عملیاتی نشود» و بتوانند به کار خود بازگردند.

به گفته مسئولان شرکت معدنجو با توجه به سیر نزولی قیمت زغال سنگ، نبود سود دهی و لزوم به روز شدن تکنولوژی معدن قادر به ادامه فعالیت نیست.
شمال استان کرمان شامل شهرستان‌های زرند، کوهبنان و راور از قطب‌های تولید زغال سنگ و سنگ آهن در ایران است.

Post source : زمانه

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.