گزارشی از وضعیت روحیه صفاجو، جوان بهایی بازداشت شده

روحیه صفاجو، جوان نخبه بهایی، پس از یک هفته بازداشت همچنان در زندان اوین به سر می‌برد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روحیه صفاجو که به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شده و در دفاع از حق تحصیل خود دست به اعتراض زده بود، از روز سه شنبه  هیجدهم اسفند در بازداشت به سر می‌برد.

یکی از نزدیکان خانم صفاجو به گزارشگر تارنگار حقوق بشر در ایران گفت: روز هیجدهم اسفند، هشت مأمور امنیتی که خود را مأموران گاز معرفی کرده بودند وارد خانه شدند و ضمن تفتیش، فیلم‌برداری و ثبت و ضبط وسایل، روحیه را دستگیر کردند.

طبق حکم ارائه شده این افراد از بند ۲۰۹ اوین مأمور به بازداشت خانم صفاجو بوده و اتهام وی را فعالیت فیس‌بوکی اعلام کرده‌اند. روحیه صفاجو ۵ روز پس از بازداشت طی تماس با خانواده‌اش اعلام کرده است که حالش خوب است و در سلول انفرادی زندان اوین به سر می‌برد.

این منبع مطلع در رابطه با دلیل بازداشت روحیه به گزارشگر تارنگار حقوق بشر در ایران گفت: روحیه پس از شرکت در کنکور سراسری علیرغم پیگیری و نامه‌نگاری با وزارت علوم و سازمان سنجش، به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند. او در یک دلنوشته در فیس‌بوکش موضوع را مطرح کرد و در پی آن بازداشت شد.

لازم به ذکر است که مسئولین سازمان سنجش پس از کنکور ۱۳۹۳ به روحیه صفاجو اعلام کرده‌اند که بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی بهائیان حق شرکت در کنکور سراسری را ندارند. این در حالی است که بر اساس قانون اساسی هر انسانی بدون توجه به قومیت و زبان و مذهبش حق تحصیل دارد.

این منبع در ادامه مصاحبه با گزارشگر تارنگار حقوق بشر در ایران افزود: تارا هوشمند و  سرمد شادابی نیز همزمان با بازداشت روحیه و به دلایل مشابه بازداشت شدند و هرکدام در به‌صورت جداگانه در زندان اوین در حال بازجویی هستند.

گفتنی است که سرمد شادابی طی تماسی که با خانواده خود داشته اعلام کرده است که روز سه شنبه ۲۴ اسفند به دادستانی اعزام می‌شود.

تارا هوشمند نیز یک روز پس از بازداشت با خانواده خود تماس داشته و از وضعیت خود به آنان خبر داده است.

روحیه صفاجو سرمد شادابی، تارا هوشمند

از راست به چپ:  سرمد شادابی، تارا هوشمند، روحیه صفاجو

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.