حمله به وکیل در دادگاه شهریار

به دنبال درگیری که بین یک وکیل دادگستری و مأموران نگهبانی در دادگاه شهریار رخ داد، وکیل دادگستری بی‌هوش شد. این جدال باعث اعتراض وکلا در کانال‌هایی شد و انتشار خبر آن در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرد.
به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از روزنامه فرهیختگان، بهنام نزادی که وکیل پایه‌یک دادگستری است گفت: «صبح بیستم اسفند برای دفاع از موکلم به دادگاه شهریار رفتم و در صف طول و دراز الصاق تمبر بودم که ناچار شدم گوشی موبایلم را از جیب خارج کنم و پیامکی را که از سوی موکل دیگرم ارسال‌شده بود، پاسخ دهم، اما دراین‌بین یکی از مأموران نگهبانی به من اعتراض کرد و خواست گوشی موبایلم را تحویل دهم. چون مدت زیادی را در صف ایستاده بودم از او خواهش کردم اجازه دهد هزینه تمبر را پرداخت و آن را باطل کنم بعد گوشی موبایلم را تحویل دهم، اما قبول نکرد. دو مأمور دیگر نیز که متوجه ماجرا شده بودند به من اعتراض کردند و این شروع درگیری بود. طی این درگیری زمین خوردم و بی‌هوش شدم.» به دنبال این درگیری و انتشار خبر آن در فضای مجازی، برخی از وکلا نسبت به این روند اعتراض کرده و نسبت به برخورد بدصورت گرفته در فضای دادگستری انتقاد کردند و خواهان اجرای قانون برای حمایت از وکلا شدند.

 قانونی که هرگز به آن عمل نمی‌شود
محمد صفایی فر، حقوقدان و وکیل پایه‌یک دادگستری دراین‌باره گفت: «طبق تبصره ۳ ماده‌واحده طرح انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی وکیل در موضع دفاع، از احترام تأمین شاغلین قضا برخوردار است، اما به‌واقع هرگز به این ماده‌قانونی عمل نمی‌شود. وکلا برای اجرای این ماده‌قانونی، نیاز به یک قانون حمایتی جامع دارند.»
وی ادامه داد: «قضاوت و وکالت را دو بال فرشته عدالت می‌دانند، اما در جامعه ما متأسفانه برای وکیل، حقوق برابر با قاضی قائل نشده‌اند. ما شاهد درگیری‌های بسیاری بین مأموران حفاظت و دادگستری و وکلا هستیم که فقط به خاطر همراه آوردن گوشی موبایل از سوی وکلا رخ‌داده و گاهی این درگیری‌ها منجر به ضرب‌وجرح نیز شده است.»
او افزود: «در ماده ۲۰ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا مصوب سال ۱۳۳۰ آمده است که هرکسی به وکیل دادگستری در حین انجام‌وظیفه وکالتی یا به سبب آن توهین کند به مجازات تأدیبی از ۱۵ روز تا سه ماه حبس محکوم می‌شود. هرچند این مجازات در سال‌های بعد و با تصویب قوانینی چون قانون مجازات عمومی سال ۱۳۵۴ قابل‌تبدیل به جزای نقدی شد، اما همین ماده‌قانونی، نفس تعیین مجازات برای متعرضان به وکلای دادگستری، نشان از شأن و جایگاه و منزلت این قشر دارد.»
این وکیل دادگستری تأکید کرد: «همان‌طور که در پی توهین به یک پزشک در استان فارس، وزیر بهداشت به این ماجرا واکنش نشان داد، لازم است در این پرونده نیز وزیر دادگستری اظهارنظر کند تا شاید هم قانون فعلی اجرا و هم قانونی جامع‌تر که وکلا را هم‌سطح قضات در حمایت از وکلا بداند، تصویب شود.»
حمله به وکیل، دادگاه شهریار، بهنام نزادی، تعرض

Post source : فرهیختگان

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.