شهرام احمدی؛ زندانی عقیدتی محکوم به اعدام

 شهرام احمدی، زندانی عقیدتی محکوم به اعدام، بیش از ۷ سال است که در زندان محبوس می باشد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، شهرام احمدی، زندانی عقیدتی محبوس در زندان رجایی شهر، ﺩﺭ ﺍﺭﺩﻳﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎﻩ ١٣٨٨ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مدت ۳۳ ماه ﺩﺭ سلول هاس ﺍﻧﻔﺮﺍﺩﻱ اداره ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺳﻨﻨﺪﺝ ﻭ ﺯﻧﺠﺎﻥ مورد ﺑﺎﺯﺟﻮﻳﻲ قرار گرفت.

وی ﺩﺭ ﻣﻬﺮﻣﺎﻩ ١٣٩١، ﺩﺭ ﺷﻌﺒﻪ ٢٨ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺑﻪ ریاست ﻗﺎﺿﯽ ﻣﻘﻴﺴﻪ، ﺑﻪ ﺍﺗﻬﺎﻡ ﻣﺤﺎﺭﺑﻪ ﺑﻪ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﻣﺤﻜﻮﻡ ﺷﺪ . این حکم در مرداد ماه ۱۳۹۴ از سوی دیوان عالی نقض و به شعبه صادر کننده رای ارجاع شد اما بار دیگر قاضی مقیسه حکم اعدام را صادر کرد و در آبان ماه ۱۳۹۴، حکم وی در دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفت.

پدر شهرام احمدی در رابطه با اتهام وی می گوید: او نه عضو هیچ گروه و حزبی بوده، نه دست به اسلحه برده و نه هیچ فعالیتی که مصداق محاربه باشد انجام داده، او فقط به خاطر تبلیغات مذهبی دستگیر شده است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در گزارش سالانه این سازمان از نقض حقوق بشر در ایران، نسبت به وضعیت اهل سنت و زندانیان پیرو این مذهب در زندانهای ایران ابراز نگرانی کرد و بطور مشخص به شهرام احمدی، یکی از این زندانیان پرداخت.

پیش تر، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در گزارش سالانه این سازمان درباره وضعیت شهرام احمدی اعلام کرد : شهرام احمدی یک فعال اهل تسنن است که فعالیتش پخش کتاب و شبنامه های مذهب تسنن بوده است. او در سال ٢٠١۵ به اتهام وابستگی به گروهی که مسول ترور محمد شیخ الاسلام امام جمعه سنندج بود، به اعدام محکوم شد. این در حالی است که وی پنج ماه قبل از ترور شیخ الاسلام به زندان افتاده بود.

لازم به ذکر است این زندانی عقیدتی در زمان بازداشت از سوی ماموران امنیتی مورد اصابت گلوله قرار گرفت طی عمل جراحی یک کلیه و مقداری از روده اش را از دست داد. وی  هم اکنون به دلیل ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻋﻔﻮﻧﺖ ﻛﻠﻴﻪ ﻭ ﺭﻭﺩﻩ در وضعیت نامساعد جسمانی به سر می برد.

گفتنی است که در طول بازجویی‌ها جهت انجام  اعتراف تلویزیونی او را تحت «شکنجه»، از جمله استفاده از «شوکر الکتریکی» قرار داده اند.

لازم به یاد آوری است که برادر او، بهرام احمدی هم که در زمان بازداشت تنها ۱۷ سال داشته، به اتهامی مشابه در تاریخ هفتم دی ماه سال ۱۳۹۱، بدون رعایت تشریفات قانونی و بدون اطلاع خانواده در زندان قزلحصار اعدام شد.

Related posts

3 Comments

  1. Pingback: شهرام احمدی؛ ارجاع پرونده یک اعدامی به اجرای احکام – اتاق خبر

  2. Pingback: خطر اجرای حکم اعدام شهرام احمدی/ رد درخواست اعاده دادرسی | کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

  3. Pingback: خطر اجرای حکم اعدام شهرام احمدی/ رد درخواست اعاده دادرسی | حقوق بشر در ایران

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.