پدر حسین رونقی: رهبر جمهوری اسلامی به‌عنوان رهبر کل قوا مسئول جان فرزندم است

در پی وخامت حال حسین رونقی ملکی در بیست و دومین روز از اعتصاب غذا، پدر این زندانی خواستار دخالت رهبر جمهوری اسلامی ایران در وضعیت پرونده فرزندش شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، احمد رونقی ملکی از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواست تا جلوی این بی‌قانونی را بگیرد. وی ادامه داد: «رهبر ایران به‌عنوان رهبر کل قوا مسئول جان فرزندم است؛ اگر برای پسرم مشکلی ایجاد شود رهبر ایران در برابر خدا هم باید پاسخگو باشد. چطور با یک انسان بی‌گناه این‌طور رفتار می‌کنند؟

سپاه پاسداران فرزندم را بازداشت کرد، زیر شکنجه از وی اعتراف گرفتند، کلیه‌هایش را از دست داد و حالا بازهم بی‌قانونی اعمال می‌شود! برای فرزندم عدم تحمل کیفر صادرشده است، چطور حتی دادستان کشور پاسخگوی ما نیست؟!

ریاست محترم جمهور آقای حسن روحانی قرار بود عدالت را گسترش دهند، پس چرا جلوب این بی‌قانونی را نمی‌گیرند؟ چرا هیچ‌کس به فریاد ما نمی‌رسد؟!»

مسئولین قضایی همچنان از آزادی حسین رونقی ملکی خودداری می کنند. این درحالی است که پزشک متخصص بهداری زندان اوین، ضمن تأکید بر وخامت حال حسین رونقی، خواستار اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان شده است.

لازم به توضیح است، روز سه شنبه ۱۷ فروردین‌ماه، حسین رونقی در پی وخامت حال به بیمارستان اعزام گشته بود. پزشک شخصی حسین رونقی ضمن اشاره به وضعیت نامساعد این زندانی، اعلام کرد که در صورت ادامه اعتصاب غذا، مشکلات جدی برای کلیه و معده‌ی وی پیش خواهد آمد و او می‌بایست هر چه سریع‌تر برای درمان و رسیدگی پزشکی در بیمارستان بستری شود. بااین‌حال مأموران زندان حسین رونقی را به زندان اوین بازگرداندند.

گفتنی است که روز دوشنبه ۱۶ بهمن‌ماه، دادگاه به حسین رونقی ملکی اعلام داشته که به دلیل تعلل وی در بازگشت به زندان، پرونده جدیدی از سوی سپاه پاسداران برای وی تشکیل‌شده است. طی این محاکمه قاضی پرونده برای وی قرار قضایی به مبلغ پنج میلیون صادر کرده است.

حسین رونقی ملکی، در چهارمین روز از اعتصاب غذای خود، دچار خونریزی کلیوی گشته و  با کاهش ناگهانی وزن در وضعیت هشدار دهنده‌ای قرار دارد.

مسئولین زندان از حسین رونقی درخواست کرده‌اند که به اعتصاب غذای خود پایان دهد اما وی اعلام کرده که تا زمان رسیدن به خواسته قانونی خود به اعتصاب غذا ادامه خواهد داد.

«حسین رونقی ملکی» که در اول بهمن ماه ۱۳۹۴ با فشار مأموران امنیتی اطلاعات سپاه و دادستانی تهران پس از اجرا گذاشتن وثیقه یک میلیارد و چهارصد میلیون تومانی خود مجبور به بازگشت به زندان اوین شد.

حسین رونقی که علاوه بر بیماری‌های گوارشی و کلیوی، به بیماری دیسک کمر و آرتروز گردن و زانو مبتلا شده، علیرغم دستور دادستانی برای مداوا به بیمارستان اعزام نشده است.

رونقی یکی از فعالانی بود که در موج سرکوب اعتراضات مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٨٨بازداشت و در سال ١٣٨٩ به ١۵ سال زندان محکوم شد.

ماه گذشته مسئولین زندان طی نامه‌ای به دادستان تهران اعلام کرد که امکانات درمانی و شرایط زندان برای حسین رونقی مساعد نیست. دادستانی تهران نیز در تاریخ ۱۲ بهمن ماه پرونده پزشکی حسین رونقی را به پزشکی قانونی کشور ارسال و خواستار بررسی مجدد آن شد.

سازمان پزشکی قانونی کشور ضمن معاینه حسین رونقی و تأیید نامساعد بودن شرایط زندان برای وضعیت جسمانی وی، در تاریخ ۲۱ بهمن‌ماه به دادستانی تهران اعلام کرده است که در صورت ادامه مجازات کیفری، لزوماً باید غذای مناسب، جای مناسب، دارو و امکانات پزشکی در زندان برای وی فراهم شود. این در حالی است که مسئولین همچنان امکانات لازم را در اختیار این زندانی قرار نمی‌دهند و مانع از درمان او در خارج از زندان می‌شوند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.