وزارت بهداشت برای درمان رایگان کودکان کار و خیابان اقدامی نکرده است

نماینده سمن‌ها در اتاق فکر حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان با بیان اینکه آیین‌نامه حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان به دلیل وجود برخی مشکلات هنوز مورد تصویب قرار نگرفته است، گفت: با نماینده وزارت بهداشت جلسه‌ای در این زمینه داشتیم که به تفاهم منجر نشد، زیرا ما بحث بهداشت و درمان رایگان برای کودکان کار و خیابان را در این آیین‌نامه مطرح کرده‌ایم.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، محمد لطفی درباره آخرین وضعیت آیین نامه حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان با بیان اینکه این آیین‌نامه در تعدادی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت کشور، وزارت بهداشت و صداوسیما با مشکل مواجه شد، گفت: وزارت کشور به وظایفی که در این آیین‌نامه به او واگذار شده بود؛ ایراد گرفت، زیرا ما وظایفی را درخصوص صدور شناسنامه برای کودکان فاقد شناسنامه مشکوک‌التابعیت و کودکان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی برعهده این وزارتخانه قرار داده بودیم.

وی ادامه داد: در این آیین‌نامه مطرح کرده بودیم که باید به سرعت برای کودکان مهاجر فاقد برگه هویت اوراق هویت صادر شود تا از نظر آموزش و بهداشت با مشکل مواجه نشوند و دیگر آنکه برای کودکان مشکوک‌ التابعیت و کودکان متولد از مادر ایرانی و پدر تبعه خارجه شناسنامه صادر شود.

لطفی با اشاره به مخالفت وزارت کشور با این وظایف اظهار کرد: در این رابطه وزارتخانه مذکور مباحث امنیتی را مطرح و عنوان کرد، تعداد زیادی از این گروه کودکان در کشور وجود دارد و صدور شناسنامه برای همه آن‌ها عملی نیست.

نماینده سمن‌ها با یادآوری اینکه درخصوص صدور شناسنامه برای کودکان دارای مادر ایرانی پیشنهادی از طرف ما و طرحی از طرف دولت به مجلس رفت که متاسفانه رای نیاورد، خاطرنشان کرد: در قوانین ما تابعیت براساس خون است مگر در موارد استثنایی و این بدان معناست که تابعیت از طرف پدر بر فرزند وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه خواسته‌های ما به عنوان فعالان حقوق کودک براساس منافع کودک است، تصریح کرد: هر جا که منافع کودکان در تعارض با قوانین قرار گیرد، قطعا قوانین باید تغییر کند نه اینکه حقوق کودکان را قربانی قوانینی کنیم که کاربردی نبوده و به درد جامعه امروز نمی‌خورد.

با نماینده وزارت بهداشت به تفاهم نرسیدیم

لطفی با بیان اینکه آیین‌نامه حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان به دلیل این مشکلات هنوز مورد تصویب قرار نگرفته است، عنوان کرد: با نماینده وزارت بهداشت نیز جلسه‌ای داشته‌ایم که به تفاهم منجر نشد، زیرا ما بحث بهداشت و درمان رایگان برای کودکان کار و خیابان را در این آیین‌نامه مطرح کرده‌ایم.

این فعال حقوق کودک با اشاره به اینکه کودکان کار و خیابان بضاعت مالی ندارند، گفت: درخواست ما از وزارت بهداشت آن بود که بیمارستان‌هایی تعیین شود که به این کودکان و خانواده‌های آنان خدمات بهداشتی و درمانی رایگان ارائه دهد، اما وزارت بهداشت اعلام کرد؛ طرح‌هایی در دستور کار دارد که براساس آن به زودی خدمات بهداشت و درمانی برای کودکان رایگان شده و دفترچه سلامت ایرانیان تقویت خواهد شد.

وی با بیان اینکه نماینده وزارت بهداشت قول اجرا شدن این طرح را طی یک ماه آینده داد و بیان کرد: این در حالی است که ۶ ماه از زمانی که نماینده وزارت بهداشت این مطالب را اعلام کرد؛ گذشته اما هنوز اتفاقی نیفتاده است و همچنان دفترچه‌ بیمه سلامت ایرانیان بسیاری از دارو‌ها و بیماری‌های مشخصی که کودکان کار و خیابان به آن مبتلا هستند را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

لطفی با تاکید بر اینکه منکر وجود طرح‌های خوب در این وزارتخانه نیستیم، ادامه داد: اما ما از وزارت بهداشت خواستیم آیین‌نامه را امضا کرده و به تکالیف مشخص شده در آن عمل کند و هر زمان طرح‌هایشان اجرایی شد؛ این وظایف در دل آن طرح‌ها جای خواهد گرفت، زیرا بچه‌های ما از همین امروز به بهداشت و درمان رایگان نیاز دارند.

نماینده سمن‌ها با اشاره به اینکه کودکان مشکوک‌التابعیت مهاجر و کودکان متولد از مادر ایرانی در طرح‌های وزارت بهداشت در نظر گرفته نشده‌اند، افزود: اگر تمامی کودکان را از خدمات بهداشتی رایگان برخوردار کنند باز هم این سه گروه از خدمات مذکور محرومند، اما نماینده وزارت بهداشت اعتقاد داشت باید اصل کار را پیش برد و در مرحله بعد برای این کودکان چاره‌ای اندیشید.

صدا و سیما پاسخگو نیست

وی همچنین تصریح کرد: صداوسیما نیز اساسا پاسخی به آیین نامه نداد، در حالی که این سازمان نهادی است فرهنگساز که می‌تواند با مجموعه‌های برنامه‌های تلویزیونی که ضد مهاجری و کودکان کار است؛ مقابله کند همچنین این سازمان می‌تواند در خصوص اصلاح تفکر مردم درباره کودکان کار و خیابان زمینه سازی کند.

این فعال حوزه کودک با بیان اینکه بخشی از این ایین نامه جزو تعهداتی است که جمهوری اسلامی ایران در پیمان نامه حقوق کودک پذیرفته است، افزود: لذا صداوسیما مکلف به تبلیغ این موارد است.

لطفی خاطرنشان کرد: آیین نامه حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان در وضعیت اقتصادی فعلی می‌توانست؛ مسکنی برای کودکان کار و خیابان این سرزمین باشد و قطعا آنچه بنیادی‌تر است، تامین شرایط زندگی انسانی و عادلانه برای تمامی مردم کشور که این موضوع به معنای بالا بردن حداقل دستمزد کارگران و پرداخت بیمه بیکاری به بیکاران و … است که ریشه کار کودک را تشکیل می‌دهند.

نماینده سمن‌ها تصریح کرد: این آیین نامه به مردم می‌گوید؛ همانطور که سیاست مداران ما سیاست تعدیل ساختاری را پیش می‌برند؛ همانقدر هم حواسشان هم به مردم و کودکان این سرزمین است.

لطفی در پایان خاطرنشان کرد: کودکان ما نمی‌توانند؛ منتظر روزی باشند که ما به این نتیجه برسیم که اگر کودکی از مادر ایرانی بدنیا آمد می‌تواند به مدرسه برود وظیفه ما آن است که شرایط آموزش را برای تمام کودکانمان فراهم کنیم و حواسمان به فرزندان این سرزمین باشیم.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.