گزارشی از آخرین وضعیت سمکو خلقتی

سمکو خلقتی فارغ التحصیل رشته متالوژی از دانشگاه صنعتی شریف، زندانی تبعیدی زندان طبس است که ماده ۱۳۴ “تجمیع احکام” همچنان در مورد وی اجرا نمی شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، سمکو خلقتی فارغ التحصیل رشته متالوژی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف و از کارکنان سابق «تاسیسات آب سنگین اراک» و محکوم به ۱۵ سال حبس تعزیری شامل ۵ سال حبس در تبعید است که تجربه حضور در زندان های مختلف کشور را در ایام طی شده از حبس خود دارد.

سمکو خلقتی در سال ۱۳۸۸ در شهر اراک دستگیر شد و مدتی در سلول های انفرادی اداره اطلاعات تحت شکنجه و بازجویی قرار گرفت. آنگونه که خود مدعی شد تحت این فشارها، مجبور به مصاحبه ای مبنی بر صلح آمیز بودن تاسیسات آب سنگین اراک و استفاده از آن برای بیماران سرطانی شد که این مستند تحت عنوان «زمانی برای خیانت» از جمله در شبکه پرس تی وی و همچنین در برنامه «دریچه» در شبکه مستند، روی آنتن رفت.

این فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف سپس به زندان اوین تهران منتقل و مدتی را در بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ تحت بازجویی و حتی تهدید به اعدام گذراند.

در سال ۸۹ این زندانی سیاسی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی با اتهامات «همکاری با حزب دموکرات کردستان» و «ارائه اطلاعات برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به بیگانگان» به ۱۰ سال حبس تعزیری و ۵ سال حبس در تبعید در زندان طبس، جمعا ۱۵ سال محکوم شد. وی هنگام «ابلاغ شفاهی» حکم توسط قاضی صلواتی تهدید شد که در صورت اعتراض، حکمش به اعدام تبدیل خواهد شد.

آقای خلقتی از سال ۸۹ تا ۹۴ بین زندان رجایی شهر کرج و بندهای مختلف اوین جابجا شده است. او پس از محکومیت به زندان رجایی شهر منتقل شد و دوباره به بند ۲۰۹ زندان اوین بازگشت. در سال ۹۱ وی در بندهای ۳۵۰، بند عمومی ۱۲۲ و ۲۰۹ زندان اوین نگهداری و دوباره به زندان رجایی شهر منتقل شد.

در سال ۹۲ بار دیگر سمکو خلقتی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد و در سال ۹۳ همراه با زندانیان امنیتی به بند ۷ سالن ۱۲ این زندان منتقل شد.

در تابستان سال ۹۴ با درخواست آقای خلقتی و به هدف طرح موثرتر درخواست اعمال ماده ۱۳۴ “تجمیع احکام” به زندان اراک منتقل شد. اما این ماده در مورد وی اعمال نشد و نهایتا به تازگی به زندان طبس تبعید شد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.