مرگ روزانه چهار نفر در محل کار

روزانه چهار نفر در کشور به دلیل حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایسنا، طبق تعریفی که وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مطرح کرده حادثه ناشی از کار عبارت است از اتفاق یا پیامدی که در جریان انجام کار پدید آمده و با صدمات شغلی مرگبار یا غیر مرگبار همراه است و حالا بر اساس همین تعریف در سالی که گذشت ۱۴۹۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

عددی که از میانگین روزانه چهار کشته در کشور به علت حوادث ناشی از کار حکایت دارد اما در مقایسه با سال ۹۳ کاهش هم داشته است، کاهشی ۳۹۷ نفری یا همان ۲۱ درصدی و این یعنی شمار قربانیان حوادث کار در سال ۹۳، ۱۸۹۱ نفر بوده است.

بر اساس اطلاعیه پزشکی قانونی که در اختیار ایسنا قرار داده؛ در سال گذشته از کل تلفات حوادث کار در کشور ۱۴۷۹ نفر را مردان و تنها ۱۵ نفر را زنان شامل می‌شدند و این در حالی است که تعداد مردان فوت‌شده در حوادث کار سال ۹۳ هزار و هشتصد و هفتاد و هشت و تعداد زنان ۱۳ نفر بوده است و از همین رو می‌توان گفت که شمار زنان جان‌باخته در حوادث کار علیرغم کاهشی ۲۱ درصدی در کل جان‌باختگان افزایش داشته است.

سقوط از ارتفاع، عامل ۴۴ درصد مرگ‌ها

در میان کشته‌شدگان حوادث کار، ۴۴ درصد به دلیل سقوط از بلندی جان خود را ازدست‌داده‌اند، علتی که در سال‌های اخیر همواره بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و نشان می‌دهد افرادی که در ارتفاع کار می‌کنند در معرض خطر بیشتری هستند.

در میان ۶۵۸ نفری که در سال ۹۴ به خاطر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست دادند، تعداد قابل‌توجهی فاقد ابزارهای ایمنی لازم برای حفظ جان خود بودند.

به گزارش ایسنا، دومین عامل مرگبار با ۳۲۲ مورد فوتی اصابت جسم سخت بوده و پس‌ازآن هم برق‌گرفتگی با ۲۴۷ قربانی در رتبه سوم قرارگرفته و به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که سقوط از ارتفاع، ضربه به سر و برق‌گرفتگی سه عامل اصلی حوادث مرگبار کار در کشور به‌حساب می‌آیند.

همچنین در سالی که گذشت ۵۶ نفر به دلیل سوختگی، ۷۰ نفر بر اثر کمبود اکسیژن و ۱۴۱ نفر به دلایل دیگر جان خود را از دست داده‌اند.

استان‌های دارای بیشترین و کمترین قربانی حوادث کار

در سال ۹۴ استان‌های تهران با ۲۹۰ مورد فوتی، خراسان رضوی با ۱۰۶ مورد فوتی و اصفهان و مازندران هر کدام با ۹۷ مورد فوتی بیشترین قربانیان حوادث کار را داشته‌اند.

اما در انتهای جدول استانی قربانیان حوادث کار، نام استان‌های زنجان با ۱۰ مورد، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی هرکدام با ۱۱ مورد و سمنان با ۱۵ مورد فوتی به ثبت رسیده تا این سه استان رکورددار کمترین آمار تلفات حوادث کار در سالی که گذشت باشند.

آسیب‌دیدگی روزانه ۷۵ نفر حین کار

در سال گذشته حوادث کار چندین برابر قربانیانش، مصدوم نیز بر جای گذاشته است، مصدومانی که برخی از آن‌ها دچار نقص عضو شده‌اند.

در سال گذشته آمار مصدومان حوادث کار که به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کرده‌اند گرچه کاهش ۸٫۴ درصدی داشت اما عدد بالایی داشت و بیست و هفت هزار و پانصد و ده نفر بود.

بیست و هفت هزار و پانصد و ده مجروحی که بیست و شش هزار و دویست و شصت و هفت نفر آن را مردان و ۱۲۴۳ نفر از آنان را زنان شامل می‌شوند و این یعنی آسیب‌دیدگی روزانه ۷۵ نفر در محل کار را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، حوادث کار گرچه ممکن است شامل اصناف مختلف در حین کار شود، اما می‌توان کارگران را ازجمله آسیب‌پذیرترین این اقشار دانست، آسیبی که عمدتاً به دلیل بی‌احتیاطی فرد حین کار و همچنین نامناسب بودن شرایط ایمنی محل کار به وجود می‌آید.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.