کارخانه های لبنی سیستان و بلوچستان در آستانه تعطیلی

پس از خشک شدن هامون اینک با وجود بازارهای بزرگ مصرف همچون افغانستان و پاکستان در جوار مرزهای سیستان و بلوچستان، کارخانجات لبنی این استان نیز در استانه تعطیلی قرار دارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایرنا، در کنار تمام ظرفیت های خود یک ویژگی بی بدیل یعنی قرار گرفتن در جوار دو کشور افغانستان و پاکستان را دارد که خواستار بسیاری از محصولات و خدمات هستند اما به دلیل برخی محرومیت ها بسیاری از واحد های تولیدی این استان در حال ورشکستگی هستند .
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت شیر سیستان و بلوچستان و رئیس کارخانه شیر سیوستان در شمال سیستان و بلوچستان گفت: پس از هدفمندی یارانه ها و قانون مالیات بر صادرات در دولت قبل، کل کارخانه های شیر سیستان و بلوچستان روندی نزولی را طی کردند و هم اینک در آستانه ورشکستگی قرار دارند.
نعمت الله پودینه ادامه داد: هشت کارخانه شیر در این استان وجود دارد که در زمان اوج فعالیت خود حدود ۷۰۰ نفر کارگر داشته اند.
وی خاطرنشان کرد: گرچه صادرات کارخانه های شیر بسیار خوب بود اما دولت قبل با طرح مالیات صادرات سبب شد تا این کارخانه ها بازار صادرات را از دست بدهند و پس از اینکه دولت تدبیر و امید این مالیات را حذف کرد به دلیل به روز نبودن سیستم فراوری شیر و تولید نکردن سبد کامل لبنی، امکان بازپس گرفتن بازار صادرات خود را نداشتند.
وی ادامه داد: کارخانجات شیر استان برای دریافت وام به منظور به روز رسانی سیستم به بانک ها معرفی شدند اما از آنجائی که برای این کار وثیقه های سنگین مورد نیاز است نتوانستند تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند.
وی بیان کرد: نباید قوانین مربوط به کارخانجات سایر استانها را برای واحدهای سیستان و بلوچستان نیز اعمال کرد زیرا در این استان به دلیل نبود گاز هزینه سوخت مصرفی چندین برابر گرانتر است.
پودینه اظهار داشت: همچنین در این استان به دلیل پراکنده بودن جمعیت هزینه های جانبی بسیاری برای کارخانجات شیر وجود دارد.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت شیر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با به روز رسانی سامانه ها می توان شیر استریل تولید کرد که مورد نیاز مدارس استان است و هم اینک از سایر شهرستانها خریداری می شود.
وی ادامه داد: همچنین پس از به روز رسانی سامانه و تولید تمام مواد لبنی می توان صادرات به افغانستان را از سر گرفت و این امر برگشت سرمایه را تضمین می کند.
وی افزود: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان بیشترین آمار سوء تغذیه را دارد دولت باید یارانه شیر را در این استان در نظر گیرد تا از یکسو مردم توان خرید فراورده های لبنی را داشته باشند و از سوی دیگر کارخانجات استان مجددا رونق گیرند.
پودینه گفت: یکی دیگر از مشکلات کارخانجات شیر استان هزینه سنگین بیمه تامین اجتماعی برای کارگران است و در صورتی که دولت حق کارفرما را در مناطق محروم در نظر نگیرد کارخانه ها می توانند نیروی بیشتری را بکار گیرند.

از صادرات یک میلیون دلاری تا فعالیت ۱۰ درصدی
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت شیر سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت تنها کارخانه شیر در منطقه سیستان تصریح کرد: این کارخانه در سال ۸۸ بیش از یک میلیون دلار و در سال ۸۹ حدود ۶۰۰ هزار دلار به افغانستان صادرات محصولات لبنی داشته و در این دو سال صادر کننده نمونه کشوری معرفی شد.
وی افزود: این کارخانه تا پیش از این ۸۰ کارگر داشته اما اینک به دلیل به روز نبودن سیستم و هزینه های سنگین تنها هشت کارگر در آن فعالیت دارند و از ۱۰ درصد ظرفیت خود استفاده می کند.
وی ادامه داد: با برداشتن یارانه شیر در ابتدا ۴۰ تن بازار خرید شیر توسط دولت را از دست دادیم و پس از آن نیز بازار صادرات از دست رفت.
وی تصریح کرد: کارخانه شیر سیوستان تنها کارخانه فعال در شهرستان زهک محسوب می شود که با شرایط بد خود اینک بیش از چهار هزار خانوار با آن همکاری داشته و شیر خود را به آن می فروشند اما اینک به دلیل فشار های مالی در حال تعطیلی است.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت شیر سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در زمان اوج فعالیت کارخانه شیر در سیستان تنها ۱۰ هزار خانوار به طور مستقیم در سیستم فروش شیر عضو بودند و این امر سبب ماندگاری آنها در منطقه شده بود.
پودینه بیان کرد: مشکل تامین شیر در سیستان وجود ندارد و در صورت مهیا بودن شرایط مالی می توان تا ۵۰ تن شیر را بصورت روزانه از سطح منطقه جمع آوری کرد اما مشکل اصلی بازار فروش و پرداخت پول دامداران است.
وی از مسئولان دست اندرکار درخواست کرد برای حل مشکلات واحدهای تولیدی به ویژه واحدهای لبنی یاریگر کارفرمایان و کارگران باشند.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.