گزارشی از وضعیت کمال حسن رمضان در زندان ارومیه

کمال حسن رمضان، زندانی سیاسی کُرد، هم‌اکنون دومین سال حبس خود را در زندان ارومیه پشت سر می‌گذارد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، کمال حسن رمضان، شهروند کُرد اهل سوریه، در تیرماه سال ۹۳ به همراه چند شهروند کُرد، دیگر توسط نیروهای سپاه پاسداران به اتهام محاربه و همکاری با احزاب کرد، بازداشت و به بازداشتگاه امنیتی سپاه منتقل شد. وی پس از چهار ماه بازجویی در بازداشتگاه سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. دادگاه این زندانی سیاسی، در تیرماه ۹۴، در شعبه ۲ دادگاه انقلاب شهر ارومیه برگزار شد اما همچنان حکمی به وی ابلاغ نشده است. وی به اتهام ورود غیرقانونی به کشور در مردادماه ۱۳۹۴ به ۳ سال زندان محکوم‌شده است و هم‌اکنون در زندان ارومیه نگهداری می‌شود.

کمال حسن رمضان بار‌ها از سوی مسئولین زندان و مأموران امنیتی وزارت اطلاعات تحت شکنجه و بازجویی گرفته است.

بنا به گزارش اول اردیبهشت تارنگار حقوق بشر در ایران، مأموران زندان ارومیه در پی بی‌احترامی به کمال حسن رمضان، وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و به سلول انفرادی منتقل کردند. پس از انتقال، کمال حسن رمضان بار دیگر از سوی رئیس زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت، به‌طوری‌که دچار جراحات شدید در ناحیه بینی و گردن شد. کمال حسن رمضان پس از ۴ روز بازداشت در انفرادی، به بند ۱۲ زندان ارومیه بازگردانده شد.

لازم به ذکر است که این زندانی، در پی این اقدامات غیرقانونی، از طریق وکیل خود شکایتی را از رئیس زندان، افسرنگهبان و پاسدار بند مربوط در سلول انفرادی در دست پیگیری دارد.

کمال حسن رمضان تاکنون چندین بار از زندان مرکزی ارومیه به بازداشتگاه سپاه منتقل‌شده است. در آخرین انتقال که در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ صورت گرفت، به مدت بیش از دو ماه در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه فوق امنیتی سپاه پاسداران ارومیه محبوس بود. این زندانی سیاسی در مدت بازداشت در بازداشتگاه سپاه در خصوص همکاری و گرفتن اعترافات تلویزیونی تحت‌فشار قرارگرفته بود.

گفتنی است که این زندانی سیاسی در روز سه‌شنبه ۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۴، در پی اعتراض‌های زندانیان سیاسی به عدم اجرای اصل تفکیک جرائم، به دستور مسئولین زندان به سلول‌های انفرادی منتقل و پس از یک روز به بند بازگرداننده شد.

 

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.