تجمع در اعتراض به گسترش «بحران» در دامداری‌های ایران

وضعیت دامداران استان‌های سیستان و بلوچستان٬ اصفهان٬ خراسان رضوی و قزوین در رسانه‌های محلی «بحرانی» گزارش شده و همین مساله باعث شکل‌گیری تجمعات اعتراضی این صنف در اصفهان شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فردا٬ «باشگاه خبرنگاران جوان» روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت از برگزاری چهارمین تجمع اعتراضی دامداران اصفهان خبر داده که این‌بار مقابل دفتر نمایندگان این شهر در مجلس برپا شده است.

تعداد معترضان در این تجمع ۳۰۰ نفر اعلام شده که خواستار «حمایت از تولید داخل» و «جلوگیری از واردات شیر خشک» هستند.

 «تعیین قیمت بین واحدهای تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی در واحدهای تولید» از دیگر خواسته‌های معترضان اعلام شده است.

در تصاویری که از این تجمع منتشر شده٬ پارچه‌نوشته‌های مختلفی مبنی بر ضرورت حمایت دولت از دامداران و توقف واردات محصولات لبنی به چشم می‌خورد.

معترضان در پایان تجمع خود قطعنامه‌ای نیز صادر کردند که در آن نسبت به «نابودی» واحد‌های تولید لبنی و دامداری هشدار داده شده است.

در این قطعنامه دامداران از نمایندگان مجلس خواسته‌اند اجرای قوانین حمایتی بخش کشاورزی را جدی بگیرند و «قاطعانه» به وظیفه نظارتی خود عمل کنند.

معترضان همچنین در بخش دیگری از قطعنامه اعلام کرده‌اند که «چنانچه خرید تضمینی شیر و گوشت حداکثر تا پایان اردیبهشت شروع نشود مسئولیت هرگونه اتفاق برعهده مسئولینی است که در ایفای وظیفه خود کوتاهی کرده‌اند.»

احمد سالک٬ یکی از نمایندگان محافظه‌کار اصفهان در مجلس نیز با حضور در جمع معترضان از آن‌ها خواسته «نگذارند دشمن از این بحران‌ها سوءاستفاده کند.»

دامداران اصفهانی روز دوشنبه نیز در اعتراض به سیاست‌های دولت٬ شیر خام تولیدی خود را مقابل ساختمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در جوی آب خالی کرده بودند.

شیر خام تولیدی در دامداری‌های ایران به دلیل واردات گسترده شیر خشک به قیمت پایین‌تر از نرخ مصوب دولت، ۱۴۴۰ تومان برای هر کیلوگرم، خریداری می‌شود که این موضوع باعث اعتراض دامداران شده است.

این قیمت در سال ۹۳ در نظر گرفته شده بود٬ اما اکنون بعد از گذشت نزدیک به دو سال این نرخ هنوز به اجرا گذاشته نشده و دامداران با برگزاری تجمع اعتراضی خواستار اجرای این تصمیم هستند.

قزوین٬ خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان هم از دیگر استان‌هایی اعلام شده‌اند که در هفته‌های اخیر شاهد اعتراض دامداران بوده‌اند.

هفته گذشته دامداران مشهدی و سبزواری شیرخام خود را در جوی آب مقابل جهاد کشاورزی در این دو شهر خالی کردند تا اعتراض خود به اجرا نشدن این مصوبه را این‌گونه نشان بدهند.

سایت محلی «عصر هامون» نیز از وضعیت بحرانی دامداران سیستان و بلوچستان و فاسد شدن دست‌کم ۱۰ تن شیر خام در این استان خبر داده است.

این سایت نوشته در پی خودداری یک شرکت از خرید شیر خام دامداران٬ آن‌ها مجبور شده‌اند محصول خود را دور بریزند.

یکی از دامداران هم گفته «برای اعتراض به استانداری، فرمانداری و جهاد کشاورزی مراجعه کردیم٬ اما مسئولین عنوان کردند که اگر شیر‌ها را اینجا بریزید جنبه سیاسی دارد و برایتان مشکل ساز می‌شود.»

 «عصر هامون» در گزارش خود به نقل از چند مقام مسئول در سیستان و بلوچستان نوشته که آن‌ها مشکلات دامداران را حل و فصل خواهند کرد٬ اما دامداران می‌گویند این وعده‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

۲۸ فروردین ماه امسال نیز خبرگزاری مهر گزارش کرده بود واردات شیر خشک و خودداری برخی کارخانه‌های تولید لبنیات از خرید ۷۰ تن شیر خام دامداران استان قزوین، چرخه تولید و توزیع صنعت شیر را دچار بحران کرده است.

علیرضا عزیزاللهی٬ رئیس اتحادیه دامداران ایران هفتم اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد سال گذشته هشت هزار تن شیر خشک وارد کشور شده است.

عزیزاللهی افزوده اخیرا پنج هزار تن شیر خشک هم وارد گمرک شده و از «طرفی مقادیر قابل توجهی پشت مرزهای کشور است که امکان ورود آن به کشور وجود دارد.»

به گفته این مقام مسئول «هر کیلو شیر خشک معادل ۱۲ کیلو شیر خام است که واردات ۱۰ هزار تنی شیر خشک می‌تواند فشار زیادی به صنعت دامداری وارد کند.»

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.