یعقوب ملکی، خلبان دوران جنگ، در شرف نابینایی در زندان اوین

یعقوب ملکی از زندانیان امنیتی بیمار بند هفت زندان اوین که در دوران جنگ سابقه خلبانی طولانی مدت دارد، به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در شرف نابینایی کامل قرار گرفته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فعالان حقوق بشر، زندانیان امنیتی و بیمار در بند هفت زندان اوین با بی‌توجهی مسئولین زندان، بهداری و قاضی ناظر بر زندان مواجهند. یکی از این زندانیان یعقوب ملکی از خلبانان دوران جنگ ۸ ساله ایران و عراق است که به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در شرف نابینایی کامل قرار دارد.

آقای ملکی از بابت قوه بینائی به بیماری نامشخصی مبتلا گشته که عملا به سمت از دست دادن کامل بینایی در پیشرفت است. درخواست‌های او برای اعزام به مراکز درمانی تخصصی خارج از زندان تاکنون مورد موافقت قرار نگرفته است.

لازم به یادآوری است علاوه بر یعقوب ملکی، زندانیان دیگری از جمله مرتضی رحیم طائفه، جعفر شاکری، بهزاد میرزایی، مصطفی رحیم بصیری، امید شاهمرادی، علی اعلایی، کمال فروغی، غلامرضا حسینی، علی گلی‌پور و یعقوب ملکی بصورت بیمار و محروم از رسیدگی پزشکی در شرایط نامساعد سالن ۱۲ بند هفت در زیر زمین و با هواخوری بسیار محدود و بدون آفتاب نگهداری می‌شوند.

آلودگی آب آشامیدنی و حتی آب استحمام زندانیان به قدری شدید شده است که اکثر زندانیان یا دچار دردهای کلیوی شده‌اند یا از ناحیهٔ پوست دچار مشکل شده‌اند. تقریبا همه خدمات پزشکی و دارویی به هزینهٔ زندانیان ارائه می‌شود و سازمان زندان‌ها خصوصا بهداری زندان اقدامی برای درمان بیماران نمی‌کند و همه ناشی از فشارهایی است که به زندانیان وارد می‌شود. هم اکنون در زندان اوین و بند قرنطینه که زندانیان امنیتی و سیاسی در آن نگهداری می‌شوند بالغ بر ده نفر بیماری شدید دارند که عملا از دسترسی به امکانات پزشکی لازم محرومند. امید کوکبی نیز در همینبند و سالن، پس از دردهای متوالی و سالیان دراز تحمل درد در زندان، زمانی به بیمارستان اعزام شد که منجر به تخلیه کلیه وی شد.

بند هفت زندان اوین متشکل از هشت سالن، یکی از بندهای بدنام این زندان است که زندانیان عمدتا با جرایم مالی در آن نگهداری می‌شوند اما دست‌کم ۵۵ زندانی سیاسی-امنیتی در کنار زندانیان معتاد به مواد مخدر و جرایم مالی برخلاف اصل تفکیک جرائم در وضعیتی بسیار نامناسب حبس‌های طولانی مدت خود را طی می‌کنند. در این بند حداقل ۳۰ زندانی مبتلا به ایدز وجود دارد.

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.